Vineri, 25 august a.c., Ministerul Educației a lansat în
consultare publică proiectul Metodologiei pentru cadru de acordare a burselor
școlare, în cadrul căruia a fost prezentat și noul sistem de acordare a
burselor.
Asociația Elevilor din Constanța (AEC), Asociația
Elevilor din Timișoara (AETM), Asociația Elevilor din București și Ilfov
(AEBI), Asociația Elevilor din Maramureș (AEM), Asociația Elevilor din Bacău
(AEBc) și Asociația Vâlceană a Elevilor (AVE) critică profund reforma adusă
burselor în proiectul metodologiei de acordare a burselor școlare.
Asociațiile de elevi din țară au criticat noul sistem
propus încă de la introducerea sa la nivelul Legii învățământului
preuniversitar. Proiectul de metodologie publicat perpetuează haosul început de
lege, ridicând mai multe semne de întrebare.
La nivelul reglementării burselor de ajutor social, ni se
arată din nou faptul că Ministerul Educației este deconectat de realitățile
sociale din România. Acestea sunt acordate numai elevilor ai căror părinți au
un venit mediu net lunar pe membru de familie mai mic de 50% din salariul minim
net pe economie. Astfel, un copil ai cărui părinți câștigă amândoi salariul
minim pe economie are un venit prea mare pentru a beneficia de această bursă și
a fi sprijinit de către stat.
La nivelul burselor de merit, este specificat faptul că
vor primi burse maxim 30% din elevii dintr-o clasă, spre deosebire de Legea învățământului
preuniversitar, unde numărul de elevi era de minim 30%. Având în vedere faptul
că admiterea la liceu se realizează într-un mod ierarhic (ierarhiile fiind
accentuate prin noua lege), raportarea la colegii de clasă nu are sens, aceștia
fiind repartizați într-o clasă în mod ierarhic. Considerăm că propunerea ar
avea sens strict în cazul învățământului gimnazial, unde elevii sunt
repartizați în funcție de circumscripție.
Solicităm ridicarea pragului de venit pentru bursa de
ajutor social, în vederea sprijinirii mai multor elevi, precum și extinderea
numărului de elevi care beneficiază de burse de merit!