Cutreierăm cele mai diverse destinații turistice și ne întoarcem acasă, la Constanța, mereu cu regretul că obiectivele arheologice, culturale ori istorice ale bătrânului Tomis nu reușesc să transforme urbea noastră într-un punct de atracție la fel de vestit.
- Publicitate -
Zilele acestea, la Muzeul de Istorie și Arheologie se pun bazele unui parteneriat, în cadrul unui proiect internațional intitulat LIMEN, ce ar constitui șansa Constanței de a deveni un port turistic cultural la Marea Neagră mai vizibil, poate la fel de vestit după modelul vecinilor.
Constantin Chera, muzeograf și arheolog, declara că, în această vară, cele șase obiective ce aparțin de Muzeul de Istorie și Arheologie, respectiv Edificiul Roman cu Mozaic, Histria, Adamclisi, Carsium (Hârșova) și Axiopolis (Cer-navodă) - au atras aproape 100.000 de vizitatori. "Evident, cel mai vizitat a fost Muzeul, urmat de cetatea de la Histria și apoi de Adamclisi. Cifra, un pic mai mare față de anul trecut, se datorează poate și contextului politic creat de situația din Odessa", a mai adăugat Chera.
Întrebat ce am putea să facem să devenim la fel de "profitabili" precum vecinii noștri, arheologul ne-a precizat: "Sunt elemente care țin de voința noastră și de eforturile noastre, dar sunt și elemente care țin chiar de voința politică, aș putea să spun, a autorităților locale. Lăudabil este faptul că s-a început reabilitarea Peninsulei, care este cea mai vizitată zonă a orașului. Dar Muzeul de istorie este o instituție de cultură care încearcă pe toate căile să obțină fonduri extrabugetare prin prestări de servicii comparabile cu un SRL. În aceste condiții, existența unor monumente precum Mozaicul, Parcul arheologic ori Termele presupune și oarece eforturi materiale nu numai din partea noastră, ca specialiști, ci și a autorităților. Din acest punct de vedere, am reușit să aducem în atenție reabilitarea Termelor, cu o construcție de protecție. Din 1988, avem pe agenda autorităților Mormântul Hypogeu, cu acea frescă pictată. Acolo avem proiect aprobat de Ministerul Culturii. E foarte adevărat că în Proiectul LIMEN sunt partenere centre faimoase ale istoriei antice, noi aflându-ne într-o zonă mai marginală a culturii grecești. Revin, totuși, cu precizarea că este foarte important ce găsește turistul în jurul acestor obiective turistice", a conchis același interlocutor.
v v v
Muzeul Militar Național "Regele Ferdinand I", filiala Constanța, a avut circa 2.000 de vizitatori, după cum ne informa Costin Scurtu: "Depinde de noi toți ca și Constanța să devină un faimos port cultural. Pentru instituția pe care o reprezint, ar fi foarte important ca operatorii din turism să ne ajute să fim mai vizibili. Un lucru este clar: ceva-ceva se mișcă, dar prea încet la noi".
De aceeași părere este și Angelica Curlișcă, șef secție în cadrul Complexului muzeal de științe ale naturii, instituție care, vara aceasta, a avut aproape 200.000 de vizitatori, în ciuda șantierului de la viitorul Bazin descoperit pentru delfini.
"Toate muzeele își doresc cât mai mulți vizitatori și ne-am dori să fim și noi un oraș-port precum Odessa ori cel de la Varna. Trebuie să ținem cont, totuși, că și atracția turistică nu constă numai în vizitarea muzeului. Este vorba și despre imaginea de ansamblu pe care o are turistul. Trebuie să-i facă plăcere să coboare în portul respectiv și cred că încet-încet ne punem pe picioare, reușim să ne creăm o altă imagine turistică. Nu vom putea fi de pe o zi pe alta portul cel mai atractiv de la malul Mării Negre. Inclusiv locuitorii Constanței trebuie să primească turiștii de o altă manieră și să fie mai ospitalieri. Spre exemplu, prea puțini îndrumă turiștii către biserica pictată de faimosul Nicolae Tonitza, a cărei poveste ar putea-o transforma în obiectiv turistic", a sugerat Angelica Curlișcă.
Dincolo de intențiile bune ale muzeografilor stau și ofertele agențiilor de turism, care ar trebui să pună mai bine în valoare patrimoniul cultural de care dispune Tomisul atunci când participă la nenumăratele târguri de turism, unde se vede doar Mamaia.