Prima etapă a acestui Program-Pilot Național de Testare
Standardizată s-a desfășurat în intervalul 30 mai - 10 iunie (elevii claselor
I-VII), respectiv 30 mai - 8 iunie (elevii claselor IX-XI), în câte 7 unități
de învățământ, inclusiv unități de învățământ cu profil pedagogic, din fiecare
județ/sector al municipiului București. Obiectivul urmărit a fost testarea unei
modalități digitale de evaluare pentru determinarea nivelului de competențe
atins de elevi la finalul unui an școlar, la disciplinele Limba română,
Matematică și Istorie.
Conform unei statistici transmise de Ministerul
Educației, aproape 150.000 de elevi din 329 de unități de învățământ cu
personalitate juridică și structuri arondate (526 de școli, în total) au luat
parte la acest program-pilot.
În total, au fost susținute 280.237 de teste (85% din
totalul testelor programate pentru elevii claselor I-VII și IX-XI), la câte
două materii școlare - Limba română, respectiv Matematică sau Istorie.
80% dintre elevii participanți au apreciat această metodă
de evaluare, iar 71% au exprimat o preferință clară pentru testarea în mediu
digital. În privința nivelului de dificultate, 75% au considerat că subiectele
de la Limba română au fost simple și medii, 59% susținând același lucru pentru
testele de Matematică și Istorie.
În medie, elevii din clasele I-IV au petrecut câte 24 de
minute la efectuarea testelor de Matematică și 19 minute la cele de Limba
română, timpul dedicat fiind de câte 30 minute pentru fiecare dintre ele.
Elevii de gimnaziu și cei de liceu au avut nevoie, în medie, de 34 de minute
pentru a finaliza testele de Matematică sau Istorie și de 24 de minute pentru
cele de Limba română, timpul prevăzut fiind de
60 de minute pentru fiecare disciplină.
Testele administrate în cadrul programului au fost
„prietenoase”, fiind însă capabile să măsoare precis, obiectiv și în profunzime
competențele elevilor. Testarea oferă atât un scor personalizat (de tip
centilă), cât și un raport descriptiv - evaluare ce arată nivelul la care se
află elevul. Rezultatele acestor teste vor putea fi utilizate deopotrivă pentru
definirea unor parcursuri de învățare personalizate și pentru evaluarea
nivelului educațional la nivel colectiv, ca instrument de fundamentare a deciziilor.
Rapoartele vor fi disponibile etapizat, în perioada
următoare, astfel: elevii vor putea accesa rapoartele individuale începând cu
data de 15 iunie pe platforma Brio, folosind același cod unic de conectare ca
în cazul testării. Unitățile de învățământ vor primi rapoartele agregate până
la data de 30 iunie. Raportul agregat la nivel național va fi disponibil în
data de 15 iulie.
Rapoartele descriptive de evaluare nu se transformă în
calificative/note acordate elevilor și nu vor fi utilizate în eventuale
ierarhizări ale elevilor, profesorilor sau școlilor.
Testele standardizate sunt folosite pe scară largă în
țările cu o tradiție solidă în educație, atât pentru evaluare, cât și pentru
detectarea aptitudinilor. Testele standardizate dezvoltate de Brio® și
utilizate în cadrul Programului-Pilot Național de Testare Standardizată, în
parteneriat cu Ministerul Educației din România, furnizează o evaluare a
performanței școlare a elevilor bazată pe date și tehnologie statistică actuală
- Item Response Theory. Acest tip de evaluare oferă profesorilor posibilitatea
de a folosi un instrument suplimentar, obiectiv, de evaluare, alături de alte
instrumente tradiționale de evaluare formativă și sumativă, astfel încât să
cunoască exact nevoile personale de învățare și dezvoltare ale fiecărui elev.
„Testarea standardizată nu e nici vreo ambiție a vreunuia
dintre noi și nici o modă: este ceea ce trebuie sistemului de educație din
România pentru a produce date. Date care să ofere feedback real copiilor și
părinților, date care să poată să fie comparabile, fiind obținute în aceleași
condiții și cu ajutorul aceluiași instrument, date care să poată să modeleze
politici macro și micro în sistemul de educație românesc. Suntem acum în faza
în care, analizând testele parcurse de copiii participanți în acest
program-pilot (care însumează 7.317.991 de minute de testare, adică aproape de
14 ani de testare), vom putea produce o cantitate de date acționabile care nu
au, deocamdată, precedent în România. Și pe acest „deocamdată” voi accentua.
Avem, în mod clar, nevoie constantă de date, și acest tip de testare trebuie
permanentizat”, spune Gabi Bartic, CEO Brio®.
Ministerul Educației a selectat Brio® ca partener pentru
acest program-pilot, deoarece, după știința părților, în acest moment nu există
în România un alt posibil partener public sau privat, specializat și cu
experiență în ed-tech și psihometrie avansată (măsurarea performanței elevilor)
care să fi dezvoltat un instrument de testare standardizată la Matematică, Limba
română și Istorie. Ministerul Educației apreciază parteneriatul cu Brio® - care
nu a primit fonduri pentru acest program-pilot și nu a colectat datele
personale ale elevilor ce au luat parte la testarea standardizată. Brio® a
decis să ofere pro bono acest proiect pentru că misiunea companiei constă în
îmbunătățirea performanței școlare a elevilor și a instituțiilor implicate în
actul educațional.
Ministerul Educației va analiza rezultatele procesului de
pilotare și le va folosi pentru a realiza, în termen de doi ani, propria
platformă de evaluare standardizată, ca parte a PNRR. Evaluarea standardizată
va avea la bază standarde curriculare și standarde de evaluare care vor fi
dezvoltate până în anul 2024, în cadrul unui proiect cu finanțare europeană.