Într-o recentă intervenție televizată, ministrul
Educației, Sorin Cîmpeanu, a reluat subiectul unei noi legi a educației, pe
care l-a mai lansat și în primul său mandat, în anul 2015. În urmă cu șapte ani
chiar lansa termene de dezbatere publică.
De data aceasta, ministerul dorește ca noul pachet
legislativ pe care autoritățile și-au asumat să-l contureze, ca parte a
procesului de implementare a proiectului „România Educată”, să presupună introducerea
a două acte normative, respectiv o lege a învățământului preuniversitar și una
a învățământului superior.
Consiliului Național al Elevilor consideră oportună o astfel
de măsură, considerând că ar presupune un mecanism suplimentar pentru
prioritizarea și raportarea punctuală la problemele specifice pentru fiecare
formă de învățământ.
„Totodată, reprezentanții elevilor solicită Ministerului
Educației ca procesul de redactare a noului act normativ, pe tot parcursul
acestui proces, să presupună implicarea tuturor partenerilor de dialog social,
în așa fel încât noul pachet legislativ să răspundă cu adevărat nevoilor reale
din teritoriu și să întâmpine următorul an școlar, nu orice alt moment care ar
putea dezechilibra educația. Punem accentul asupra vulnerabilităților legislative
care sunt puternic resimțite de actorii relevanți din sistem și care pot fi
identificate doar în urma unui îndelung proces de dialog.
Mai mult decât atât, tragem un semnal de alarmă asupra
faptului că partenerii de dialog social ai Ministerului Educației nu au fost,
nici până la acest moment, invitați de Comitetul interministerial pentru
implementarea proiectului «România Educată» la consultări care ar trebui să
aibă drept scop stabilirea unor direcții strategice și principii de la care să
pornească proiectul noii Legi a educației naționale, chiar dacă proiectul Președintelui
României s-a bucurat de o largă participare a societății civile până la
momentul lansării.
Astfel, solicităm guvernanților să nu se abată de la
principiile care au fost asumate prin intermediul proiectului care, odată implementat
cu responsabilitate, are potențialul de a aduce schimbarea de fond pe care cu
toții ne-o dorim”, se arată într-un comunicat remis redacției.
De asemenea, Robert Avram, președintele interimar al Consiliului
Național al Elevilor, declară că „la 11 ani de la momentul adoptării actualei
Legi a educației naționale, a venit momentul ca autoritățile centrale să ia în
serios necesitatea unei reforme curajoase în învățământul preuniversitar, din
perspectivă legislativă, iar Ministerul Educației trebuie să își asume
responsabilitatea consultării tuturor factorilor implicați în procesul
educațional, dar și un set de termene clare de implementare, care să ducă la
adoptarea modificărilor în cel mai scurt timp posibil și care să fie cu
strictețe respectate. Salutăm inițiativa, însă așteptăm cu interes ca în
perioada imediat următoarea să ne putem aduce aportul în perspectiva
reprezentativității reale”.