S-a încheiat întâlnirea de la Ministerul Educației, care
a avut loc între reprezentanții Federației Naționale a Asociațiilor de Părinți și
cei ai ministerului, prilej cu care au fost puse în discuție peste 40 de
subiecte.
1. Punerea la dispoziție/în dezbatere, a draftului noului
pachet legislativ pentru educație;
2. Elaborarea subiectelor pentru probele examenelor de
evaluare națională și bacalaureat pornind de la o analiză onestă a activității
de predare-învățare-evaluare desfășurate în ultimii doi ani școlari, în
contextul pandemiei cu Covid-19;
3. Organizarea și desfășurarea simulării, cu subiect unic
elaborat la nivel național, a evaluării naționale și a simulării probelor
scrise ale examenului de bacalaureat, pentru clasele VII-VIII și XI – XII și
pilotarea corectării computerizate în cadrul acestora;
4. Elaborarea a noi seturi de teste de antrenament
conform noului model de subiecte emis de Ministerul Educației, în timp util,
astfel încât elevii să beneficieze de o pregătire adecvată, în vederea
susținerii simulării și a examenului de evaluare națională;
5. Revizuirea baremelor de notare având în vedere numărul
mare de contestații înregistrate la finalul susținerii examenelor de evaluare
națională și bacalaureat și care s-au soluționat prin modificarea unui număr
foarte mare de note;
6. Pregătirea profesorilor evaluatori în vederea
corectării computerizate;
7. Elaborarea unei proceduri de analiză a rezultatelor
obținute la examenele de evaluare națională și bacalaureat comparate cu mediile
anuale obținute la disciplinele de examen pe întreg parcursul ciclului de
învățământ respectiv și luarea măsurilor care se impun privind
responsabilizarea resursei umane;
8. Clarificarea modului în care vor susține examenul de
bacalaureat elevii aflați acum în clasa a IX-a;
9. Elaborarea unui sistem de evaluare standardizată și
introducerea lucrărilor scrise semestriale (tezelor) cu subiect unic elaborat
la nivel național, ca un prim pas în această direcție;
10. Acordarea
importanței necesare evaluării elevilor la finalul claselor a II-a, a IV-a și a
VI-a. Analiza reală și corectă a rezultatelor acestor evaluări și corelarea lor
cu măsurile care se impun.
11. Elaborarea
metodologiei pentru înscrierea în învățământul primar care să includă prevederi
clare și obligatorii astfel încât să se elimine suprapopularea anumitor unități
de învățământ și, implicit, funcționarea acestora în 3 schimburi (unele fiind
în pericol de a ajunge să funcționeze în 4 schimburi);
12. Asigurarea
respectării prevederilor legii 185/2020 privind numărul maxim de elevi la
clasă, inclusiv prin blocarea în SIIIR a înregistrării elevilor peste numărul
maxim admis;
13. Asigurarea continuității școlarizării și a pregătirii
de specialitate a absolvenților claselor a IV-a și a VIII-a din învățământul
preuniversitar vocațional (în special artă), în vederea realizării
finalităților educaționale conform propriilor aspirații de împlinire
profesională, prin asigurarea unui număr corespunzător de formațiuni de studiu,
conform specializărilor acreditate;
14. Extinderea/generalizarea programelor Școala după
Școală și masă caldă;
15. Având în vedere faptul că sunt în curs de elaborare
noile planuri cadru pentru învățământul liceal, să se asigure corelarea între
numărul de ore pe discipline și conținuturile programelor;
16. Referitor la evaluarea și achiziția de manuale
școlare și auxiliare didactice:
- Procesul de evaluare a manualelor trebuie să fie
continuu;
- Procesul de achiziție a manualelor (independent de
evaluare) trebuie să fie predictibil, pe o perioadă de cel puțin 5 ani;
- Analiza oportunității achiziționării unor pachete
educaționale (manual, caiet al elevului, ghid al profesorului, suport digital
complet), cel puțin pentru materiile principale;
17. Asigurarea relaționării departamentelor de
specialitate ale federației cu aparatul de lucru al ministerului - direcții
generale, direcții, inspectori - prin stabilirea unor contacte directe,
inclusiv prin tehnologiile comunicaționale, în scopul realizării comunicării
operaționale, conform art. 6 alin. (12) din Protocolul nr. 10.876/2020,
încheiat între părți;
18. Introducerea monitorizării audio-video în sălile de
clasă pentru a putea dovedi/infirma sesizările părinților/elevilor/cadrelor
didactice cu privire la abateri săvârșite în timpul orelor de curs;
19. Măsurile necesare pentru a asigura desfășurarea
activităților didactice, în condiții de siguranță, în toate unitățile de
învățământ, în contextul debutului valului 5 al pandemiei (materiale igienico-sanitare,
testarea elevilor, asigurarea măștilor pentru elevi și personalul angajat etc);
20. Asigurarea resursei umane calificate (prin formare
inițială și continuă și o salarizare corespunzătoare) pentru acoperirea
necesarului de norme de predare din întreg sistemul de învățământ.
21. Asigurarea unei infrastructuri școlare unitare astfel
încât toți elevii să beneficieze de aceleași condiții necesare pentru
desfășurarea unui proces educațional de calitate;
22. Asigurarea spațiilor destinate special desfășurării
orelor de educație fizică care să îndeplinească condițiile legale în ceea ce
privește volumul de aer/elev, dotări, siguranță, etc, în toate unitățile de
învățământ preuniversitar;
23. Alocarea unui buget/recompensă financiară fiecărei
unități de învățământ care, la evaluarea națională, va avea o medie generală cu
o diferență mai mică de 1 punct față de media înregistrată de elevi la
disciplinele de examen la sfârșitul ciclului de învățământ;
25. Respectarea reducerii numărului de elevi în clasă,
corelat cu numărul de elevi cu CES;
26. Asigurarea numărului necesar de profesori de sprijin
și consilieri școlari în fiecare unitate de învățământ;
27. Asigurarea unui psiholog acreditat (pentru elevi și
părinți) în fiecare unitate de învățământ;
28. Efectuarea demersurilor necesare pentru fundamentarea
unui cost standard/elev real, în special la bunuri și servicii în contextul
creșterii costurilor cu utilitățile;
29. Modificarea ordinului privind criteriile de acordare
a burselor în vederea micșorării pragului mediei pentru bursele de merit și
eliminarea/corectarea unor prevederi contradictorii/discriminatorii pentru
acordarea burselor sociale și cumulul bursei de merit cu cea de studiu;
30. Asigurarea accesului la sălile de studiu a elevilor
din învățământul vocațional, excepție făcând unitățile de învățământ din
localitățile aflate în carantină;
31. Elaborarea metodologiei pentru acordarea tichetelor
educaționale;
32. Revizuirea metodologiei pentru programul ȘDȘ;
33. Revizuirea metodologiei pentru programul Euro 200;
34. Revizuirea programelor de învățământ la o perioadă de
4 ani;
35. Consolidarea regimului juridic al dispozițiilor
actelor normative din domeniul învățământului, în vederea eficientizării, în
sensul stabilirii consecințelor ce decurg din nerespectarea acestora, respectiv
iterarea unor sancțiuni, ca pilon de referință indispensabil (sancțiunea -
element al normei juridice care fixează urmările încălcării dispoziției);
36. Înlăturarea reglementărilor din aceeași materie
dispersate în legislația în vigoare și/sau a paralelismelor, concentrarea
materiei în reglementări unice în vederea înlesnirii cunoașterii, aplicării și
consolidării legislației specifice și abrogarea expresă a dispozițiilor care
înregistrează aspecte de contradictorialitate;
37. Asigurarea
transparenței instituționale de către toate unitățile de învățământ
preuniversitar și inspectoratele școlare prin respectarea obligativității
existenței unui site al instituției și publicarea tuturor documentelor
prevăzute de normele legale;
38. Introducerea malpraxisului educațional;
39. Asigurarea unui buget pentru achiziția de materiale
didactice pentru cadrele didactice, necesare desfășurării activităților
didactice;
40. Asigurarea pazei în școli;
41. Măsuri privind respectarea interzicerii fumatului în
incinta unităților de învățământ;