În urmă cu un an,
Universitatea „Ovidius” din Constanța rescria istoria învățământului la mal de
mare, obținând 27 de milioane de euro prin PNRR pentru construirea unui campus
profesional integrat, care se va numi
„Ovidius Engineering Hub” și care va
revoluționa învățământul dual.
Datorită celui mai mare punctaj din Regiunea Sud-Est,
pentru proiectul depus în cadrul apelului PNRR/2022/C15/MEDU/I6 - Program-pilot
pentru dezvoltarea consorțiilor regionale pentru învățământ dual, Universitatea
„Ovidius” din Constanța va restructura învățământul tehnologic liceal și
universitar din Dobrogea, alături de peste 40 de parteneri: 12 licee, 17 agenți
economici, șapte unități administrativ-teritoriale și șase organizații și
asociații relevante din regiune.
„Aceasta este cea
mai mare investiție în infrastructura educațională constănțeană a ultimilor
ani. Mulțumesc întregii echipe de proiect, precum și partenerilor care au făcut
posibil acest succes și alături de care ne dorim un drum lung și plin de
realizări. Am convingerea că «Ovidius Engineering Hub» va avea un impact
puternic pentru dezvoltarea sustenabilă a Regiunii Sud-Est”, precizează conf. univ. dr. Dan-Marcel
Iliescu, rectorul UOC.
Valoarea totală a proiectului Dezvoltarea și dotarea
campusului profesional integrat pentru învățământul dual preuniversitar și
universitar „Ovidius Engineering Hub” al consorțiului regional „Tehno-Dobrogea”
– (Proiectul CRESC) este de 27.183.399,13 Euro.
Un campus de învățământ
dual la Constanța
Și pentru că de luni, 1 iulie, începe admiterea în învățământul
profesional dual, Universitatea „Ovidius” a lansat oferta pentru prima etapă a
admiterii în învățământul dual pentru anul școlar 2024-2025, în cadrul Consorțiului
Regional „Tehno-Dobrogea” – Ovidius Engineering Hub.
Din totalul celor 365 de locuri disponibile pentru învățământul
dual preuniversitar la nivelul județului Constanța, 283 de locuri sunt oferite
prin Consorțiul regional. Este vorba despre 18 calificări propuse de operatorii
economici: patru în domeniul construcțiilor, opt calificări în domeniul
mecanic, șase calificări în domeniul electric.
În opinia dr. ing. Cosmin
Filip, de la Facultatea de construcții, coordonatorul activității de învățământ
dual la nivelul Universității „Ovidius”, acest proiect constituie vârful de
lance în ceea ce privește colaborarea cu mediul economic. „Proiectul CRESC are ca scop final crearea unei rute complete – atât
dual preuniversitar, cât și dual universitar, o noutate prin legea învățământului
superior și o oportunitate pentru universitate. Finalitatea constă în apariția
acestui hub ingineresc, un campus de învățământ dual la Constanța, care va fi
gata până la finalul proiectului. Consorțiul nostru și-a propus o perioadă
minimă de activitate de minim 15 ani. Vrem să dezvoltăm sănătos împreună cu
Inspectoratul Școlar Județean, care ne este partener acest învățământ dual.
Totul pleacă de la nevoie, de la apariția inclusiv a cerințelor legate de învățământ
dual universitar, așa cum este și în alte state europene, unde studenții cu
mult mai multă practică obțin o diplomă de licență ca orice alt student dar
modelați după nevoia concretă din piață, practica fiind undeva la 50% din
activitatea pe care o desfășoară un student”, a declarat dr. ing. Cosmin
Filip, adăugând că a fost demarată procedura de autorizate și acreditare în
sistemul dual.
„De anul viitor va
exista o selecție, din cauza concurenței”
Prorectorul Mihai
Gîrțu este convins că datorită creării acestei rute continue,
preuniversitar – universitar, chiar până la doctorat, nu se va mai putea vorbi
despre învățământul profesional ca fiind cenușăreasa sistemului de învățământ,
unde ajung numai cei care nu au învățat în gimnaziu. „Absolvenții vor fi din ce în ce mai buni, iar competiția va fi din ce
în ce mai mare. În câțiva ani cei care acum sunt tentați să chiulească și să
vină doar pentru banii primiți, n-o vor mai face pentru că vor fi alții dornici
să le ia locul. Și cum spune și mottoul proiectului «Practica face toți banii»
care se referă, pe de o parte, la bursa de 1.000 lei pe care o primesc elevii,
plus cazare și masă pentru unii, dar și banii în perspectivă. Pentru că e
posibil ca un absolvent cu licență să câștige mai puțin semnificativ decât un
absolvent de pe traseul dual”, a spus prof.univ.dr. Mihai Gîrțu.
Și pentru că părinții sunt cheia înțelegerii importanței
alegerii acestei rute, inspectorul general Sorin
Mihai le-a adresat un mesaj, mai ales că suntem în prag de admitere în
liceu. „Cei care vor înțelege printre
primii care sunt avantajele pentru învățământ dual, pentru anul școlar următor,
și care vor intra în această zonă de pionierat pentru învățământul
preuniversitar, dar și universitar sunt convins că vor avea cele mai multe
avantaje. Ei vor beneficia primii de avantajele care se prefigurează și pe care
noi le cunoaștem. Lucrurile se vor schimba, nu avem altă variantă. Până acum se
gândeau că nu-l dau la profesională pentru că nu poate face o facultate, iată
că acum are prioritate și un avantaj semnificativ față de alții care nu au
trecut prin acest sistem. Eu cred că din 2025-2026 nu vom mai avea elevi care
să nu fi trecut printr-un proces de selecție, din cauza concurenței”, a
transmis prof. Sorin Mihai.
Vestea foarte bună este că pentru unele programe de
studii la Universitatea „Ovidius”, conducerea speră să ofere licență în sistem
dual chiar din toamnă. „Ministerul Educației
ne-a transmis un semnal foarte puternic în sensul acesta și așteptăm ca în
hotărârea de Guvern din august astfel de specializări să apară”, a declarat
prof.univ.dr. Mihai Gîrțu.
În final, inspectorul școlar general a lansat, cu același
prilej, invitația ca absolvenții de clasa a VIII-a și din alte județe – Ialomița,
Tulcea, Călărași, Galați - să acceseze oferta acestui consorțiu, pentru că vor
avea foarte multe beneficii.
În tabelul de mai jos aveți calificările propuse (nivel
3) și operatorul economic care solicită personal calificat în învățământul
dual, pentru că „PRACTICA FACE TOȚI BANII”.
cifra școlarizare