Recenta vizită a Agenției Române de Asigurarea Calității în Învățământul Preuniversitar (ARACIP) la Colegiul Național "Mircea cel Bătrân" a confirmat ceea ce se știa de fapt, și anume că această instituție constănțeană funcționează cu motoarele turate la maxim, atât la capitolul cadre didactice, cât și la capitolul rezultate elevi.
- Publicitate -
Timp de două zile, au avut loc discuții cu membrii consiliului de administrație, interviuri cu șefii de catedră, cu șefii de comisie, continuând cu comisia de calitate, cu chestionarea a 10% din elevii liceului, câte trei pe clasă, dar și a părinților și frontal cu circa 60 din cei 80 de profesori.
Întrebat ce i-a interesat în mod special pe reprezentanții ARACIP, prof. Vasile Nicoară, directorul Colegiului "Mircea", ne-a declarat că se urmăresc 43 de descriptori, cuprinși în trei compartimente: management, curriculum, resurse materiale-administrație.
"Nu s-au acordat calificative mai mici de Foarte bine, dar sigur că sunt o serie de lucruri pe care trebuie să le rezolvăm în timp, cum ar fi reabilitarea clădirilor. Partea de performanță i-a determinat pe repre-zentanții ARACIP să acorde calificativul Excelent la șase descriptori. Dacă ar fi să comparăm cu un calculator, partea de hard este bună, chiar dacă mai scârțâie câte un șurub, iar partea de soft e exce-lentă", a concluzionat prof. Nicoară.
Cu siguranță, echipa ARACIP a sesizat cât de dorită este această instituție, prin efectivele mari la clasă, am vrut să știm dacă au existat recomandări în acest sens.
"Este și o asumare a școlii și a situației, care pleacă de la finanțarea per elev și care trebuie să acopere utilitățile. Concluzia este că trebuie găsită o diferențiere a acestui indicator. Spre exemplu, la noi nu contează că am săli cu înălțimea de 4-5 metri, într-o clădire veche, cu ferestre prăpădite și că trebuie o anumită valoare energetică pentru încălzire. Ar fi ideal pentru procesul de învățământ și pentru profesori să lucrăm doar într-un schimb, să avem doar două-trei clase pe nivel și toată lumea să fie dimineața. Au existat și în rândul corpului profesoral mereu dezbateri la fundamentarea planului de școlarizare. Câțiva colegi chiar au propus să reducem numărul de clase, pentru că în felul acesta sporim calitatea elevilor. Dacă pornim pe o filozofie total elitistă sau a unei deschideri spre oraș, personal cred că școala aceasta nu este bunul nostru, al profesorilor, ci al comunității și a creat o tradiție și o aspirație. Atâta timp cât putem face bine, să ridicăm cu puțin nivelul unui copil care poate în altă parte nu ar realiza aceleași lucruri, cred că suntem mai valoroși decât să scoatem așa, ca George Dobrin, câte 50 de absolvenți pe an, pe care să-i trimitem în Statele Unite. Până una-alta, suntem plătiți din bugetul public. Dacă ar fi o școală privată, poate am face altfel, cu toate că și acolo tot după bani se orientează", a conchis cel care astăzi va susține cele două probe orale ale concursului pentru funcția de director. Mult succes!