Afirmația de ieri a ministrului
Educației, cu privire la deschiderea anului școlar viitor în format fizic, a
declanșat un val de reacții. Societatea Academică din România (SAR) a solicitat
astăzi, conform Agerpres, printr-o scrisoare deschisă, autorităţilor să
prezinte, până pe 15 august, un plan de măsuri şi scenarii privind organizarea
procesului educaţional în anul şcolar 2021-2022.
„Având în vedere faptul
că nu mai este mult timp până când începerea anului şcolar 2021-2022 ne va
prinde din nou nepregătiţi, solicităm Ministerului Educaţiei să îşi asume mai
multe măsuri pentru ca educaţia să se facă bine după pandemie. Cum se va face şcoală
de la toamnă? Prezentarea unui plan de măsuri şi scenarii privind organizarea
procesului educaţional în anul şcolar 2021-2022, nu mai târziu de 15
august", se arată într-o scrisoare deschisă adresată „decidenţilor
sistemului educaţional românesc".
Semnatarii consideră că
elevii, părinţii şi profesorii au dreptul să cunoască modul în care vor
funcţiona, din această toamnă, unităţile de învăţământ preuniversitar.
„De asemenea, trebuie
pregătit un scenariu de avarie, în cazul în care valul patru va impune noi
măsuri de restricţie privind mobilitatea populaţiei. Acesta trebuie prezentat
cu încredere de către autorităţi în comunităţile şcolare, prin valorificarea
predictibilităţii în actul de guvernare şi a creşterii gradului de încredere a
cetăţenilor în cei care guvernează serviciile publice", susţin autorii
scrisorii.
O altă măsură propusă
este continuarea şi generalizarea programului de educaţie remedială în anul
şcolar 2021-2022 la toate clasele şi ciclurile de învăţământ, în baza unei
metodologii clare, care să cuprindă o evaluare iniţială şi mai multe evaluări
formative. Organizaţiile propun şi o masă caldă pe zi pentru fiecare elev şi
profesor participant la acest program.
Se mai solicită,
totodată, alocarea de fonduri suplimentare la rectificarea bugetară pentru
renovarea cantinelor, asigurarea meselor calde pregătite chiar în comunităţi,
achiziţionarea materialelor igienico-sanitare, resurse educative certificate în
mediul digital pentru profesori, operaţionalizarea Bibliotecii şcolare virtuale
şi dotarea ei cu conţinuturi create de profesorii performanţi din România,
continuarea campaniei de vaccinare în şcoli şi universităţi, prin discuţii şi
mese rotunde, cu concursul tuturor celor implicaţi în actul educaţional,
creşterea gradului de alfabetizare ştiinţifică în rândul elevilor, părinţilor
şi profesorilor.
„În miezul pandemiei,
ţinând cont de faptul că intenţia de vaccinare este scăzută, se impun mai mult
ca oricând angajamentele tuturor partidelor politice pentru susţinerea actului
educaţional la nivel local, cu concursul administraţiilor publice locale,
indiferent de culoarea lor politică, prin alocarea de fonduri suplimentare de
la bugetele locale pentru educaţie remedială, organizarea de sesiuni de
pregătire suplimentară, crearea unor parteneriate educaţionale cu mediul
universitar şi antreprenorial, modernizarea infrastructurii educaţionale",
se mai arată în scrisoare.
Potrivit documentului
menţionat, 48,97% din elevii din rural care au participat anul acesta la
Evaluarea Naţională nu au reuşit să obţină nota 5 la proba de matematică,
"ceea ce ar trebui să determine autorităţile să prevină un dezastru
sistemic în învăţământul românesc".
„Noi,
organizaţiile semnatare, ne angajăm să susţinem demersurile autorităţilor
pentru ca educaţia să se facă bine după pandemie, iar copiii României să nu mai
fie susţinuţi să-şi îndeplinească potenţialul doar la nivel declarativ. Dincolo
de consultări, comisii, strategii, proceduri şi metodologii, venim în faţa
dumneavoastră pentru a vă cere acţiuni imediate şi responsabile în beneficiul
copiilor din România. (...) Chiar dacă valul patru vine sau nu, educaţia este
încă la terapie intensivă, cu prea puţine paturi rămase libere pentru a preveni
un dezastru social, o viitoare criză tehnologică şi un declin economic",
precizează autorii scrisorii.
Documentul a fost
iniţiat de Societatea Academică Română şi semnat de Active Watch, Comunitatea
ONedu România, Fundaţia World Vision România, Asociaţia Elevilor din Constanţa,
Asociaţia Vâlceană a Elevilor, Asociaţia Elevilor din Bucureşti şi Ilfov.