Într-o recentă postare pe pagina sa de socializare, Vasile Dîncu, președintele Consiliului Național al PSD, aduce argumentele unui reputat profesor și
sociolog, nu doar om politic, cu privire la necesitatea unei noi dezbateri pe
marginea Legii educației.
„Am constatat cu stupefacție un comportament greu de înțeles
al ministrului educației, doamna Ligia Deca, în ceea ce privește atitudinea
față de partenerii de coaliție și față de beneficiarii și actorii din sistemul
educațional.
La nivelul PSD, am avut încă de la început dorința de a
lucra onest, într-un efort partenerial comun, în grupurile stabilite la nivelul
partidelor din coaliție, la optimizarea proiectelor de legi ale educației.
Încercarea de a trece legile printr-o consultare formală cu partidele din
coaliție, ”în două zile”, ne-a pus în situația de a cere mai mult timp pentru
analize aprofundate și pentru consultarea oamenilor și organizațiilor din
sistemul educațional.
Cred că aceasta este calea responsabilă pentru aceste
legi vitale pentru viitorul României și susținem, în continuare, că legile educației
nu pot fi dezbătute, nici măcar în coaliție, în regim de urgență.
Nu pot înțelege secretomania legată de legile educației
și nici disprețul pentru dialog și colaborare.
Acțiunea de retragere a atribuțiilor Domnului secretar de
stat Florin Lixandru pentru delict de opinie, este un act de autoritarist și
totalitar care aduce aminte de vremuri pe care le credeam demult apuse. Acest
abuz de putere al unui proaspăt și în același timp tânăr ministru ne aduce în
atenție necesitatea de a ne gândi inclusiv la modificări privind funcționarea
guvernului și exercitarea răspunderii ministeriale. Exercitarea unei înalte
demnități, cum este cea de ministru, are nevoie de exercitarea autorității, dar
în același timp nu poate să se exercite de maniere discreționare sau după
criterii de simpatii politice.
Cred că Doamna Ministru va avea înțelepciunea să revină
asupra acestei decizii, altfel suntem obligați să cerem demisia ministrului și
să renunțăm la colaborarea cu echipa sa, adică să-i retragem și noi - PSD - atribuțiile
delegate prin votul pentru această echipă de guvernare.
Alături de colegii mei din PSD, am constatat că aprobarea
urgentă, fără dezbatere, a acestor două legi este cea mai mare preocupare
manifestă a ministrului, legând-o în mod fals de posibilitatea pierderii
finanțărilor prevăzute de PNRR.
Cu tot respectul, vreau să-i amintesc ministrului
educației că Planul Național de Redresare și Reziliență, unde România are
prevăzută suma de 3,6 miliarde de euro doar pentru educație, nu cere noi legi
ale educației. PNRR nu cere să bulversăm întreg sistemul, ci ne solicită,
conform angajamentului nostru - exprimat de un guvern din care PNL a făcut
parte și pe care l-a condus la nivel de Prim Ministru - să aducem ajustări
legislative care să faciliteze realizarea reformelor și a investițiilor, având
ca termen trimestrul III din anul 2023, în domenii precum: infrastructura de
digitalizare reziliență, cariera didactică, finanțarea sistemului,
digitalizare, educație incluzivă etc.
Există în PNRR ținte și termene care trebuie urmărite și
pentru toate elementele de reformă sunt prevăzute măsuri legislative precise
care se pot implementa chiar și prin ordine de ministru. Între timp au venit
foarte mulți bani pentru digitalizare, pentru combaterea abandonului școlar,
pentru dotarea de laboratoare și spații de învățământ, avem o finanțare uriașă
de 1 miliard de euro pe care trebuie să o accesăm și să cheltuim banii cu
folos.
Ministerul Educației ar trebui să se concentreze, așa cum
propun specialiști în educație, pe constituirea rapidă (ar trebui să existe
deja!) a unei echipe interministeriale care să se ocupe de implementarea
proiectelor prevăzute de PNRR, să producă rapoarte de progres lunare sau
trimestriale, să adopte un HG cu termene și responsabilități, dar și un pachet
legislativ țintit pe aceste elemente.
Avem o asemenea echipă?
Avem un plan de măsuri si un calendar precis?
Stadiul implementării măsurilor din educație este un
punct permanent pe fiecare ședință de guvern?
Știm cine sunt responsabili pentru fiecare proiect pentru
ca opinia publica să poată urmări modul în care se îndeplinesc aceste
obiective?
Opinia publică și mediul educațional așteaptă din partea
doamnei ministru Ligia Deca un răspuns cu privire la stadiul implementării
acestor elemente de reformă din România Educată și din PNRR, o organizare
eficientă, pragmatică și rapidă pe aceste proiecte.
Concentrarea pe o reformă fundamentală și structurală a
educației, care ar trebui să se facă prin dialog și prin consultare publică,
este o țintă falsă sau o neînțelegere. De fapt, senzația mea este că se trage
de timp cu motivația că nu avem noi legi ale educației. Fidelitatea pentru
România Educată cred că trebuie probată nu prin gesturi autoritariste, ci prin
acțiune pragmatică, dinamism și înțelegerea urgenței.
Dacă Doamna Ministru sau oricine din Ministerul Educației
dorește să se consulte și cu echipa PSD suntem deschiși să sprijinim acest
proces de implementare a țintelor din PNRR, dar este nevoie de acțiune
guvernamentală susținută, de dialog și efort continuu”.