Criza din industria off-shore, generată de scăderea dramatică a prețurilor petroliere, a făcut în ultimii doi ani numeroase victime în rândul navigatorilor. Mulți dintre ei și-au pierdut locurile de muncă bine plătite, iar alții au rămas cu salariile neachitate de luni de zile.
Printre navigatorii afectați de declinul acestei industrii se numără și românii care au lucrat în flota companiei Promar Shipping Services din Geneva. Aceasta deține navele de aprovizionare off-shore "Mamola Serenity", "Mamola Challenger", "Mamola Champion", "Mamola Melody" și "Mamola Responder"
De la un timp, armatorul a cam "uitat" să își plătească echipajele. Marinarii fac presiuni, amenință și se plâng pe la toți sfinții. După lupte grele, unii reușesc să recupereze salariile restante și să se repatrieze. Alții se întorc în țară mai lefteri decât au plecat și încep să facă potecă la ușa companiilor de crewing care au intermediat angajarea lor la firma din Geneva.
Șeful de echipaj Petrică Mircioiu are 54 de ani și muncește de nouă ani la firma Promar Shipping Services. În prezent este îmbarcat pe nava "Mamola Serenity", alături de un alt român, electricianul Roșca Liviu, care, la rândul lui, are o vechime de patru ani la această companie. Cei doi români fac parte dintr-un echipaj internațional de 16 oameni. În prezent, nava "Mamola Serenity" servește platformele petroliere din zona Point Noire, Congo.
Petrică Mircioiu a sunat la redacția "Cuget Liber" pentru a ne informa că echipajul nu și-a mai primit salariile de trei luni (perioada februarie - aprilie 2017). "Compania Promar Shipping Services din Geneva ne promite într-una că o să ne dea banii. Ne amână de la o săptămână la alta, de la o lună la alta. Ne-am pierdut încrederea în ei. Nu știm ce să mai facem. Am contactat firma de agenturare Gesmar Ship Services din Constanța, prin intermediul căreia am plecat noi, românii, dar aceasta ne spune că nu ne poate ajuta în niciun fel, întrucât nu mai are contract cu armatorul", a relatat șeful de echipaj.
Potrivit acestuia, în Point Noire este ancorată și nava "Mamola Champion", pe care se află alți doi români: Cristian Calistru - șef de echipaj și Sorin Ștefan. Primul este neplătit din decembrie 2016, iar contractul său de muncă a expirat. Cel de-al doilea este neplătit din luna noiembrie 2016.
L-am sfătuit pe șeful de echipaj Petrică Mircioiu să se adreseze Federației Internaționale a Transportatorilor (ITF). Aceasta este singura organizație din lume care îi ajută pe navigatorii aflați la ananghie. Cu sprijinul ITF, echipajul va putea să execute polița de asigurare încheiată conform Convenției internaționale privind munca și viața pe mare MLC - 2006. În cazul în care nava și echipajul nu sunt asigurați, rămâne doar soluția acțiunii în Justiție - o cale lungă și costisitoare pentru navigatori.
Aceste necazuri ar fi putut fi evitate dacă, înainte de a pleca pe mare, marinarii s-ar fi interesat la ITF și Sindicatul Liber al Navigatorilor despre navă și situația companiei la care urmau să se angajeze. Ar fi aflat că și alți navigatori care au lucrat în flota Promar Shipping Services au avut probleme cu plata salariilor.
Stimați marinari, este bine să nu mai luați de bună propaganda de pe site-urile companiilor de navigație! Singurele organizații care vă oferă informații corecte despre nave, contracte și companiile de shipping sunt ITF și sindicatele afiliate.
Până la urmă, Cristian Calistru și colegii săi de pe "Mamola Serenity" și "Mamola Champion" vor reuși să vină acasă, cu bani sau fără, dar n-ar trebui ca alți români să se lase păcăliți și să plece în locul lor. Vor avea aceeași soartă!