Comandantul de cursă lungă Adrian Valeriu Popa este renumit în shipping-ul românesc și internațional. Este o personalitate care uimește printr-o cultură generală și de specialitate remarcabile și printr-o memorie excepțională. Este enciclopedie și computer în același timp, căci rapiditatea cu care actualizează și redă informațiile acumulate în memorie poate concura cu motorul de căutare Google.
- Publicitate -
O conversație cu acest comandant român este comparabilă cu o incursiune prin Wikipedia, enciclopedia liberă de pe Internet. Dacă discuți cu el despre marinărie și evoluția ei, deschide o mulțime de paranteze cu informații științifice. Afli totul despre istoria marilor călătorii maritime, despre inventarea sextantului și modul în care a fost utilizat de-a lungul timpului, despre constelații și astronomii care au descoperit și au dat nume stelelor.
Uimește și ușurința cu care vorbește nouă limbi străine: araba, rusa, greaca, engleza, franceza, italiana, portugheza, spaniola, germana și mai multe dialecte indiene. "Mă descurc în fiecare dintre ele" - afirmă, cu modestie, coman-dantul.
Pe 12 septembrie 2011, Adrian Valeriu Popa va împlini 56 de ani. Este comandant de cursă lungă din 1988. A activat pe navele multor com-panii: "Navrom", "Cosena", iar prin intermediul agenției de crewing "Ar-pinav", la diferire companii franceze și armatorul marocan Cotrama, la armatori italieni și așa mai departe.
Referindu-se la prezența românilor în flotele străine, comandantul afirmă: "Românii s-au descurcat peste tot, se adaptează. Am rămas uimit cât de rapid au reușit românii, indiferent de funcție, să se descurce pe navele franceze, italiene. Prin prestanță, cultură generală, cultură marinărească, noi românii îi surclasăm pe mulți. La noi se face școală serioasă în toate domeniile. Din păcate, încet - încet, se va pierde acest avantaj. Tendința este să se meargă spre o pregătire tot mai îngustă, unilaterală. Pe viitor, fiecare navigator va trebui să facă efortul de a-și dezvolta cultura generală. Eu sunt sigur că băieții noștri sunt capabili să-și mențină performanțele actuale și să le depășească. Românii nu pot fi scoși de pe piață, tocmai datorită înaltului lor profesionalism. Mulți armatori ar prefera să lucreze cu navigatori din Extremul Orient, pentru că sunt mai ieftini. Dar într-un timp foarte scurt, aceștia vor deteriora navele și se va reveni la români. Chiar și cei ce trec cu performanțe modeste prin Academia Navală "Mircea cel Bătrân", Universitatea Maritimă din Constanța și CERONAV sunt mai bine pregătiți decât ofițerii occidentali."
Am avut privilegiul să-l cunosc pe Adrian Valeriu Popa chiar de Ziua Marinei Române, la festivitatea organizată de Sindicatul Liber al Navigatorilor la "Clubul Marinarilor". Comandantul participase intens la sărbătoare, concurând în turneul de tenis inițiat cu acest prilej.
Trebuie amintit faptul că shipping-ul românesc a avut bogate tradiții sportive. "Înainte de 1989 și câțiva ani după, a existat tradiția ca, la sosirea navei într-un port, să se organizeze competiții între echi-pajele mai multor nave. Marinarii români au obținut rezultate excepționale în astfel de competiții. Un echipaj românesc chiar a ieșit campion mondial la fotbal, în 1997. Doi ani mai târziu, mă aflam la Casablanca, cu nava de 4.800 tdw "Xenia" (fostă "Fierbinți"), care era arestată. Echipajul nostru a participat într-o competiție internațională și a ocupat locul II la baschet și locul III la fotbal. Cu 35 de goluri marcate în acea întrecere, eu am obținut titlul de golgheter mondial" - relatează comandantul.