Aveți probleme cu dauna RCA? Service-urile auto propun soluții

de Florentina BOZÎNTAN Vineri, 12 Septembrie 2014 458
Firmele de asigurări auto care achită cu întârziere despăgubirile RCA, care lungesc cercetările în dosarele de daună sau nu înmânează păgubitului procesul verbal de constatare trebuie sancționate dur. Acestea sunt doar câteva dintre prevederile unei propuneri legislative, pe care Asociația Societăților de Service Auto Independente a înmânat-o Autorității de Supraveghere Financiară. 

Autoritatea de Supraveghere Financiară (ASF) anunța, în urmă cu aproximativ o lună, lansarea în dezbatere publică a unui proiect legislativ pentru modificarea normei RCA. Drept urmare, săptămâna aceasta, Asociația Societăților de Service Auto Independente a transmis instituției o serie de propuneri, în care sunt evidențiate principalele probleme ce au fost semnalate atât de șoferi, cât și de service-urile auto, dar și cum pot fi ele corijate legislativ. Mai ales că, așa cum ne-a precizat și Cristian Muntean, președintele respectivei asociații, "dacă suferă păgubiții RCA, suferă și service-urile auto". 

Dosare soluționate mai repede 
"Analizând proiectul de normă RCA emis de ASF pentru dez-baterea «de vară», constatam că acesta este incomplet, necorelat cu problemele actuale cu care se confruntă păgubiții și asigurații, fără sancțiuni clar definite și care să fie aplicate unei piețe presupuse a fi supravegheate și reglementate", a afirmat reprezentantul service-urilor auto independente. Dintre nemulțumirile service-urilor auto, pentru care sunt solicitate modificări legislative, menționăm, în primul rând, constatarea daunei care durează prea mult și duce la întârzierea plății despăgubirilor. "Majoritatea societăților de asigurări programează, în prezent, constatarea daunelor într-un interval de timp de 7 - 21 de zile calen-daristice de la producerea eveni-mentului asigurat. Această programare tardivă are ca și fundament real întârzierea instrumentării dosarelor de daună și implicit plata unei despăgubiri din partea societăților de asigurări cât mai târziu posibil. Dacă se va analiza termenul de instrumentare a daunelor de către firmele de asigurări, din ultimii ani, vom constata că, în perioada 2007 - 2009, instrumentarea unui dosar era de aproximativ 18 - 21 de zile, iar în 2014, aceasta a crescut la 24 - 45 de zile", se menționează în docu-mentul adresat autorităților. În consecință, service-urile auto solicită fixarea unui termen de trei zile lucrătoare, din momentul avizării, pentru constatarea daunei. 

Amenzi usturătoare pentru cei care încalcă legea 
Alte solicitări din partea service-urilor auto vizează sancționarea drastică a firmelor de asigurări care comit abuzuri: în cazul celor care refuză să înregistreze actele pentru instrumentarea dosarului de daună, să fie sancționat cu 25% din salariu directorul de daune, iar firmele care nu eliberează păgubitului procesul verbal de constare a pagubelor să primească amenzi de 3.000 de lei, iar directorilor să le fie tăiat procent din salariu. "Din ce în ce mai mulți asiguratori nu eliberează aceste documente decât după multe insistențe ale păgubitului RCA și după o perioadă de timp de aproximativ trei săptămâni de la data constatării efective a daunei. Dar fără eliberarea acestui proces verbal, păgubitul RCA/asiguratul CASCO nu își poate duce autovehiculul avariat pentru efec-tuarea reparației în service", a adăugat Cristian Muntean. În prezent, legislația nu prevede, clar, sancțiuni pecuniare pentru situațiile în care șoferii au de suferit din cauza firmelor de asigurări auto.  Un alt punct asupra căruia insistă reprezentanții service-urilor auto este decontarea de către societățile de asigurări a închirierii unui autovehicul pe toată durata în care asiguratorul introduce dosarul în cercetări. "În prezent, acest proces durează aproximativ trei luni. În condițiile în care multe societăți de asigurări care introduc în mod abuziv în cercetări dosarele de daună, sub pretextul unei suspiciuni de fraudă care nu se confirmă în peste 90% din cazuri, scopul real al acestor investigații fiind, de fapt, amânarea plății despăgubirii, considerăm că păgubitul RCA trebuie să fie cu adevărat protejat prin normele RCA de aceste abuzuri, care îi vătămează interesele pentru o perioadă îndelungată de timp. Trebuie subliniat că această pro-cedură este uzuală în alte state", a adăugat reprezentantul asociației service-urilor auto independente. 

Păcăleală legală 
Un alt punct atins în propunerea adresată autorităților vizează modul cum este efectuată plata despăgubirii RCA. Astfel, în prezent, legislația prevede că păgubitului RCA i se poate restitui în contul bancar o parte din suma la care este îndreptățit, care "se consideră a fi integral despăgubită dacă în termen de 30 de zile de la data intrării sumei în contul său bancar nu a notificat asigurătorul RCA eventualele obiecții referitoare la cuantumul despăgubirii". "Majoritatea păgubiților RCA, nefiind informați, consideră că suma achitată de către asigurător repre-zintă valoarea corectă, integrală de despăgubire și sunt liniștiți că au primit banii necesari pentru repararea autovehiculelor. Descoperă însă, când este mult prea târziu, după cele 30 de zile de la data la care au fost livrați banii în cont, că suma achitată este derizorie și insuficientă pentru repararea autovehiculului", a afirmat Cristian Muntean. În consecință, service-urile auto cer abrogarea din lege a respectivelor prevederi, iar plata în avans a despăgubirii sau a unei părți din aceasta să fie efectuată numai la cererea păgubiților. Ulterior transmiterii acestei adrese, a subliniat Cristian Mun-tean pentru "Cuget Liber", vor fi purtate discuții cu parlamentarii români, pentru ca problematica daunei RCA să fie soluționată spre beneficiul atât al cetățenilor, cât și al service-urilor auto. 

Taguri

Comentează știrea

Nu există comentarii introduse pentru acest articol!

Alte știri din sectiunea Eveniment

Ultima oră

Titlurile zilei