Transportul în comun în Constanța este împărțit în două tabere: constănțenii care merg cu autobuzele RATC și constănțenii care preferă microbuzele rapide, dar înghesuite. Grevele organizate anul trecut de șoferii regiei au paralizat o mare parte a orașului, însă au scos la lumină și o serie de probleme cu care se confruntă RATC-ul, legate în principal de finanțare.
La momentul respectiv, conflictul a fost aplanat, însă situația nu pare să se fi schimbat prea mult, dificultățile financiare persistând. Potrivit unor surse neoficiale, nemulțumirile în rândul angajaților mocnesc în continuare și nu este exclus ca să avem parte de o grevă a șoferilor și anul acesta.
După grevele din luna mai și din luna septembrie, a fost schimbată conducerea RATC și au fost luate unele măsuri menite să redreseze regia. Într-o primă fază au fost ieftine biletele, de la 1,75 la 1,5 lei, cu promisiunea ca să se mai reducă, "dacă treaba merge bine", după cum a spus chiar primarul Radu Mazăre. Deocamdată nu s-au mai ieftinit, însă șefii RATC au demarat o campanie fără precedent, în care cer părerea constănțenilor vizavi de liniile existente, frecvența circulației, dar și eventualele trasee noi. Oricine dorește poate să își dea cu părerea și să facă propuneri privind organi-zarea transportului în comun public din Constanța.
În premieră, RATC cere părerea călătorilor privind modalitățile prin care poate să ofere servicii mai bune. "Pentru îmbunătățirea serviciilor acordate de RATC Constanța călătorilor săi, îi rugăm pe cei care doresc să adreseze propuneri de optimizare a acestora ca, în perioada 24 februarie - 15 martie 2014, să le formuleze și să ni le transmită prin e-mail, fax sau poștă. Propunerile trebuie să se refere la liniile existente, eventuale trasee noi, frecvența de circulație, stații, etc.", recomandă directorul general al Regiei Autonome de Transport în Comun Constanța, Ovidiu Cristian Tănase.
Toate sugestiile pot fi transmise la adresele de e-mail: exploatare@ ratc.ro și
[email protected], pe fax, la numărul 0241/694.863, sau prin poștă, la adresa: strada Industrială nr. 8, cod poștal 900147, Constanța. Propunerile trebuie să poarte mențiunea "Pentru sondaj de opinie călători".
Mazăre vrea să privatizeze traseele
Una din propunerile vehiculate de primarul Radu Mazăre cu prilejul grevei din vara lui 2013 a fost aceea de a scoate traseele RATC la licitație. "Mi-e clar că soluția este privatizarea. Nu putem privatiza tot RATC-ul, ci doar traseele. Dacă vor operatorii, le dăm și autobuze", a spus primarul Constanței, la momentul respectiv. Ulterior, a revenit la sentimente mai bune și a anunțat că va sprijini redresarea companiei.
Le-au pus gând rău microbuzelor
Greviștii au susținut cu vehemență că una din cauzele principale pen-tru care RATC a ajuns în această situație gravă sunt microbuzele particulare. Ei chiar au cerut să se ia măsuri împotriva acestor firme care au acaparat traseele autobuzelor RATC și care le fură călătorii.
"Conform legii, ei nu trebuie să intre pe mai mult de 30 la sută din traseul transportului în comun. Dar au ajuns să ne amenințe. Merg înaintea noastră, opresc în stație, ne iau oamenii. Fondurile noastre au scăzut de când au apărut ele pe traseu. La început erau patru-cinci microbuze, acum sunt o groază. Și nu este normal să aibă un tarif mai mic decât al nostru. Ei lucrează la negru, îi înghesuie pe oameni ca pe animale!", a susținut unul din greviști.