De ce crește numărul pietonilor spulberați pe zebră

968
1
Disperați că foarte mulți șoferi își permit, din ce în ce mai mult, "să sfideze" trecerile de pietoni, iar unii pietoni "se aruncă", pe zebră, pe motiv că e dreptul lor, fără o minimă asigurare, cititorii noștri arată cu degetul spre autoritățile locale, imputându-le deficiențele din amenajările rutiere, datorită cărora din ce în ce mai mulți oameni sunt spulberați pe zebră.

În replică, Poliția Rutieră susține că primăria nu va reuși niciodată să transpună în practică propunerile de securizare a circulației din lipsa fondurilor și le recomandă pietonilor… să nu se pună cu mașinile!


Aproape că nu există zi în care să nu aflăm despre un accident mortal sau grav petrecut chiar în zona rezervată traversării pietonale. Și asta nu doar în Constanța, ci în toată țara! "Niște șoferi nebuni!" - acuză pietonii. "Niște inconștienți, care nu se uită unde calcă!" - tună și fulgeră șoferii. "Știm ce-i de făcut, dar nu sunt bani!" - este replica autorităților. 

Într-un moment în care trecerile de pietoni prezintă din ce în ce mai puțină siguranță și pentru trecăto-rul disciplinat, cititorii noștri consideră că înlăturarea deficiențelor din infrastructura rutieră trebuie să fie prioritatea zero și a primăriei, și a Poliției: "Pentru că este anor-mal să fii omorât pe zebră, noap-tea, din simplul motiv că șoferul n-a avut cum să te vadă, oricât de mult s-ar fi benoclat bietul om!" (Narcisa Avram, pieton). "Aproape că nu e zi de la Dumnezeu în care să nu se dea în presă că un șofer vitezoman și beat a făcut accident grav pe trecere sau, mai rău, a omorât oameni. Sunt luați sub roți până și copii în cărucioare! Da, mereu vor fi bețivi la volan, dar de ce nu se pun limitatoare de viteză la toate trecerile de pietoni, ca să-i trezească?" (Ionel Firea, pieton). Sunt prea multe mașini, prea mulți șmecheri pe șosele, lipsesc semafoarele exact de unde trebuie, undă verde nu se face. În plus, prea mulți pietoni traversează cu capul în pământ!" (Victor Leonte, pieton). "Înțeleg, e dreptul lor să traverseze pe zebră, dar oamenii ăștia nu pricep că mașina e mașină, poate să te lase frâna în orice moment! Unii nici nu se uită, domnule, s-a pus verde, se aruncă pe trecere… Plus că noaptea nu se văd de crengile copacilor, limitatoare de viteză nu prea sunt… M-a ferit Dumnezeu până acum, cunosc toate trecerile, le visez și noaptea, da tot mi-e frică să nu dau de belea!" (Mihai Dumitru, șofer). "A crescut numărul mașinilor, dar prea multe sunt parcate pe trotuare, iar pietonii merg pe carosabil. Normal că la un moment dat ne trezim cu ei în parbriz! N-ai să vezi în niciun oraș civilizat din lume parcări pe trotuare, semaforizare cu probleme… Eu nu mă mir că sunt atâtea accidente!" (George Turcu, șofer profesionist).

Poliția face analize peste analize

Neacordarea de prioritate între vehicule, traversarea prin locuri nepermise, viteza excesivă, neacordarea de prioritate pietonilor sunt principalele cauze ale accidentelor de circulație pe care Poliția Rutieră Constanța le-a identificat. Comisarul șef Constantin Dancu ne-a explicat că, prin acțiuni zilnice, Poliția Rutieră este mobilizată să acționeze în funcție de cauzele reieșite din analize, în anumite segmente orare și pe diferite străzi: "Pentru simpla informare, de exemplu, între orele 16,00 și 18,00, poliția acționează pe I.C.Brătianu, în perimetrul Liceului Ovidius, zonă cu risc crescut din punct de vedere al traversării prin locuri nepermise. Tot din analizele noastre a reieșit că între Mamaia și Năvodari, în zilele de vineri și duminică, este un risc mare de accidente pe fondul depășirilor".

Ce ar trebui să facă primăria?

Avertizându-ne din start că ori-cât de bine intenționată ar fi primă-ria, nu va reuși niciodată să pună în practică propunerile Poliției Ru-tiere din lipsa fondurilor, comisarul șef Dancu ne-a explicat care sunt măsurile propuse municipalității pentru securizarea circulației în zonele pietonale.

Perdea de lumină, mai exact, montarea unei cordeline cu două lămpi deasupra trecerii de pietoni, pentru a lumina pe axul străzii, sistem considerat eficient pe timpul nopții, dar care nu există în Constanța, este prima propunere înaintată primăriei. A doua propunere vizează ca în fața sediului vechi al Universității Ovidius (de pe b-dul Mamaia, prima în topul celor mai riscante… zebre con-stănțene, să se facă niște amenajări speciale cu garduri, astfel încât să se creeze un fel de culoar de cinci-zece metri, în care pietonii să fie cu fața spre trecerea de pietoni: "Să fim corecți, sunt și mulți pietoni care nu se uită, se bazează numai pe șofer, fără să ia în calcul că e vorba despre propria viață și sănătate!". A treia măsură pentru evitarea acciden-telor pe trecere ar fi montarea de limitatoare de viteză: "S-au mai pus, dar lumea le-a criticat. De exemplu, la Doraly, pentru noi o trecere cu probleme mari, s-au montat limitatoare, există și acum, care au ajutat să nu mai fie acci-dente mortale pe trecere". Cât privește curățarea crengilor care obstrucționează semnele de circulație sau lumina în timpul nopții, reprezentantul Poliției Rutiere a precizat că se trimit periodic solicitări către primărie, dar că unele se rezolvă mai repede, altele cu mici întârzieri, în funcție de "urgen-țele" primăriei de la acel moment.

Topul celor mai periculoase… zebre!

În lista celor mai riscante treceri de pietoni din Constanța, pe primul loc figurează cea de la Universitatea Ovidius (cu sediul pe b-dul Mama-ia), pe locul doi - Universitatea Ovi-dius (cu sediul pe Aurel Vlaicu), iar pe a treia poziție, intesecția Aurel Vlai-cu cu strada Dispensarului. Iar lista poate continua, căci numărul trecerilor periculoase nu se oprește aici.

Pietoni, nu vă puneți cu mașinile!

Întrebat ce recomandări le-ar face pietonilor pentru a se autoproteja, cu ironie amară, comisarul șef ne-a spus că îi sfătuiește, indiferent de vârsta pe care o au, să nu-și măsoare forțele cu vehiculele nici măcar pe trecerea de pietoni: "Și aici trebuie să-și ia toate măsurile de siguranță, căci nicio despăgubire din lume nu poate plăti o viață sau suferințele unui om". Pe de altă parte, având în vedere că cele mai multe dintre victimele accidentelor pe zebră sunt vârstnici, persoane ale căror reflexe scad din cauza vârstei, comisarul șef le recomandă să nu se bazeze pe vigilența șoferilor, ci să se asigure foarte bine înainte de a traversa.

Statisticile, oglinda realității necruțătoare

Din cauza neacordării priorității pietonilor, potrivit datelor furnizate de Narcis Ifrim, din cadrul Poliției Rutiere, per total, anul trecut s-au înregistrat 130 de accidente grave și ușoare, iar în acest an, 127. Ca și consecințe, anul trecut au fost opt morți, iar în 2012, cinci decedați. Alți 18 pietoni au fost răniți grav anul trecut, iar în acest an, numărul acestora a ajuns la 11. De asemenea, în 2011 s-au înregistrat 111 răniți ușor, iar în acest an, 122. Cât privește accidentele grave, anul trecut s-au înregistrat 26, iar în acest an, 16, până la această dată.

Cât privește numărul total al accidentelor rutiere, în anul 2011 s-au înregistrat 1156, iar în acest an, 1088, din care 127 pe motiv de neacordare prioritate pietoni.


Comentează știrea

admirator
31 octombrie 2012
da' bani pentru barcute

si alte halea sunt? da' bani pentru punga cu puiu si uleiu sunt? cum nu mai sunt bani exact pentru ce trebuie orasului? degeaba dai pomeni saracilor, daca ii spulberi cu masinile... limitatoarele de viteza au fost criticate de vitezomani si lacheii lor; nu de pietoni si soferii responsabili; cum de se ia -mereu- primaria doar dupa minoritari dubiosi? -ca si la maidanezi etc.- Dupa ce ca au fost puse putine, nu le mai innoiesc; asteapta pina se degradeaza si le scot definitiv!Iresponsabilitate crasa! Nesimtire pe fata. Pe votul ametitilor cu punga cu puiu si al nostalgicilor comunisti. Vrajiti de demagogia celui care a distrus realizarile importante ale comunistilor constanteni (primul oras din lume cu transportul in comun total electgrificat) si care a venit cu intentia clara de a distruge orice ramasita comunista. (Vezi politica lui Mazare fata de MINAC si teatrele constantene; initiala...) Un demagog ordinar, care spune multe, dupa interlocutor, dar doreste doar imbogatirea sa si a familiei si distrugerea orasului. Dar ca sa reprogramezi un semafor, cit te costa? de 4-5 ani, intersectia de pe Aurel Vlaicu si Cumpenii este data peste cap (avea semafoare si pe mijlocul strazii, darimate de soferi neatenti si nemontate la loc; de aici circul: actualele semafoare, indica doar pentru jumatate de bulevard timpii necesari; dar dirijeaza circulatia de pe tot bulevardul... ). Cat costa sa reprogrameze semafoarele alea? Mai mult decit o punga cu pui? Sau decit un pachet de tigari? Nesimtire pe fata! Si asta pentru ca victimele accidentelor nu actioneaza primaria in instante, cerind despagubiri. la fel si cu victimele maidanezilor. daca ar fi hotariti si ar chema primarele in instante(raspundere penala si civila) s-ar rezolva treburile mintenas... Si cetatenii -si victimele- sunt de vina! Prea sunt carpen-n.....!

Articole pe aceeași temă

Joi, 29 Septembrie 2011
Stire din Actual : UE impune noi norme de viteză
Miercuri, 28 Septembrie 2011
Stire din Eveniment : Harta morții a Constanței
Pagina a fost generata in 0.4696 secunde