Agenția care acreditează școlile a mutat povara propriilor salarii asupra beneficiarilor de autorizații. Reacția societății civile

4322
2
Agenția care acreditează școlile a mutat povara propriilor salarii asupra beneficiarilor de autorizații. Reacția societății civile - fondaracip-1643028954.jpg
Marți, 25 ianuarie 2022, ar urma să fie adoptată Hotărârea privind aprobarea Regulamentului de organizare și funcționare a Agenției Române de Asigurare a Calității în Învățământul Preuniversitar (ARACIP), supusă dezbaterii publice începând cu 9 decembrie 2021.

Cu câteva zile în urmă, ARACIP a făcut publice noile tarife practicate pentru acreditarea, autorizarea și evaluarea periodică a școlilor și grădinițelor din România, valabile de la 1 ianuarie, care sunt mai mari cu aproape 70%.

Conform noului „mercurial”, aplicat „nediscriminatoriu” atât unităților de stat, cât și celor private, tariful de autorizare ajunge la 12.796 lei (de la 7.591 lei), tariful de acreditare ajunge la 19.194 lei (de la 11.387 lei), iar tariful de evaluare externă periodică, inclusiv pentru organizațiile furnizoare de educație care organizează și desfășoară activități de învățământ corespunzătoare unui sistem educațional din altă țară ajunge la 9.597 lei, de la 5.694 lei.

Așadar, înainte de a-i fi aprobat regulamentul, ARACIP – instituție care funcționează prin autofinanțare - s-a asigurat că va avea din ce să plătească suplimentarea numărului de posturi, de la 20 la 75! Prin majorarea taxelor de autorizare, a mutat povara asupra beneficiarilor de autorizații – respectiv asupra administrației publice locale, care, în calitate de proprietar, este responsabil cu plata taxelor necesare autorizării, acreditării sau evaluării periodice, prin bugetul unităților școlare respective.

„De ce se pune carul înaintea boilor?”

În a treia zi de Crăciun, am fost părtași, începând cu ora 8.00, la o dezbatere publică foarte interesantă pentru intervențiile fundamentate ale participanților. Din nefericire, din partea Ministerului Educației, moderator a fost Sorin Ion, secretar de stat, care a avut-o alături pe Ioana Lazăr, secretar general al ministerului, cu reacții necontrolate, care a izbucnit la un moment dat într-o „mostră de agresivitate și pumn în gură desprinse din manualul de bullying”, conform caracterizării reprezentanților societății civile.

Ziarul „Cuget Liber” a relatat în articolul „Secretarul general Ioana Lazăr, despre dezastrul din ARACIP: «O instituție amputată administrativ»” câteva dintre declarațiile care au atras atenția.

Numai că, după trei ore de discuții, ministerul nu a preluat nicio observație de substanță din zecile de chestiuni ridicate de participanți, care s-au reunit și au lansat o notificare extrem de fundamentată (cu propuneri concrete), care ne-a fost pusă la dispoziție de prof. Paloma Petrescu, fost inspector școlar general la ISJ Constanța.

Prin intermediul acestei notificări, Coaliția pentru Educație, Asociația Ține de Noi, Federația Organizațiilor Nonguvernamentale pentru Servicii Sociale (FONSS), Fundația World Vision România și Societatea Academică din România (SAR) își exprimă îngrijorarea cu privire la păstrarea independenței ARACIP față de Ministerul Educației, în condițiile în care sunt prezentate și fundamentate aspectele de finanțare și guvernanță în forma hotărârii de Guvern ce urmează a fi adoptată marți, 25 ianuarie, și pe care societatea civilă o dorește retrasă.

„În vederea profesionalizării conducerii ARACIP, solicităm Ministerului Educației din nou, public, retragerea de urgență a propunerii de hotărâre de guvern privind ARACIP de pe circuitul de avizare, având în vedere termenul de 25 ianuarie avansat unilateral de minister. Este important ca factorii de decizie din Minister să reconsidere propunerile de substanță făcute de societatea civilă la dezbaterea de la finalul anului 2021, organizată în baza Legii 52/2003. Solicităm Ministerului Educației repornirea procesului de formulare a politicii publice – vorbim totuși de organizarea și funcționarea unei instituții cu rol esențial în asigurarea calității școlii românești. Fundamentarea acestui proces trebuie să se realizeze în primul rând printr-o analiză riguroasă a factorilor care au dus la «funcționarea defectuoasă», în timp, a ARACIP și printr-o cercetare atentă a modelelor de bună funcționare din alte țări. Până nu înțelegem ce nu a funcționat și nu facem un studiu de impact al reglementării propuse, nu putem formula un nou model credibil pentru această structură. Iar după însușirea lecțiilor din trecut, conceptul trebuie modificat radical, ținând cont de modele de bună practică din țări cu o calitate a educației ridicată”, se arată în notificarea transmisă de societatea civilă.

„Parcursul firesc este ca, pe baza concluziilor unei cercetări profesioniste, să se modifice legea care legiferează activitatea independentă a ARACIP și, abia apoi, să se reglementeze funcționarea prin hotărâre de guvern. Ne întrebăm, de ce se pune carul înaintea boilor?”, a declarat prof. Paloma Petrescu.

Așteptăm astăzi, 25 ianuarie, cu interes decizia Ministerului Educației cu privire la adoptarea… sau nu, a mult contestatului regulament de funcționare a ARACIP.



Comentează știrea

E.C. Ninu
26 ianuarie 2022
ARACIP, o capuseala, oare?

ARACIP, ca si ARACIS, constituie "o forma fara fond", menita a capusa un minister capabil sa-si faca singur ordine in sistem (inspectii, acreditare etc.), prin propriile parghii si salariati.

Cristiana
27 ianuarie 2022
Taxe ARACIP

5000 de lei... mi se părea rezonabil! Oricum nu fac nimic...decât sa "te certe" si sa fie acri!

Articole pe aceeași temă

Pagina a fost generata in 0.5169 secunde