Cum se tranșează numirile directorilor interimari la unitățile școlare

4589
Cum se tranșează numirile directorilor interimari la unitățile școlare - fondnumiridirectori-1628539868.jpg
În așteptarea metodologiei pentru organizarea concursului de ocupare a funcțiilor de director și director adjunct, care fusese promisă de ministrul Sorin Cîmpeanu la finele săptămânii trecute, și pe fondul expirării mandatelor tuturor celor care au susținut concursul în 2017, zilele acestea se tranșează, la nivel de inspectorate școlare județene, posturile de conducere în unitățile de învățământ.

Cu un CV și un acord din care să reiasă că vrei postul de director la școala X, cele mai multe proceduri elaborate de ISJ-uri sunt de nivel... basic. Adică nici prea stricte - gen criterii de departajare -, să nu fie bătaie de cap. Mai bine „minime”, vorba șefului de la ISJ Dolj, Alexandru Gîdăr. De altfel, printre puținele inspectorate care a prevăzut în procedură că lista finală a directorilor nu poate fi contestată.

Pentru a nu face afirmații nefondate vizavi de conducerea ISJ Constanța și de lipsa de transparență, am încercat să vedem cum a fost interpretată noțiunea de „procedură” în instituții similare din țară, plecând, totuși, de la definiția acesteia: „Totalitatea paşilor ce trebuie urmaţi, a metodelor de lucru stabilite şi a regulilor de aplicat în vederea executării activităţii, atribuţiei sau sarcinii”.

La ISJ Galați ni s-a părut interesant să descoperim că procedura încalcă Legea Educației recent modificată, în sensul că se precizează înscrierea numai a profesorilor cu gradul II, experți în management educațional, nu și a celor cu Definitivatul, fie ei și neexperți.

La inspectoratele de la Bihor și Prahova, pentru directorii în funcție se analizează activitatea depusă în anul școlar curent și se decide dacă rămân în funcție sau nu, iar pentru posturile rămase se face evaluarea CV (criteriu de departajare, dacă este cazul).

Singurul care a precizat clar „continuitatea pentru directorii în funcție, după analiza raportului întocmit la evaluarea activității manageriale pe anul în curs” este ISJ Caraș Severin. Și singurul care a dat dovadă de transparență, fiind prevăzută afișarea rezultatelor pe site-ul oficial până la data de 19 august 2021.

Concluzia: fără criterii de departajare, pe baza unei banale liste de înscrieri, care nu se știe în ce limite va fi analizată la nivelul inspectoratelor școlare, directorii vor fi numiți discreționar, evident planând influența politică.

Și când ne referim la aspectul politic avem în vedere declarația din data de 30 iunie 2021 a senatorului Virgil Guran, liderul grupului PNL din camera superioară a Parlamentului, cameră decisivă pentru legile care vizează Educația: „Haideți să nu ne mai ascundem, să spunem adevărul: fiecare își dorește să aibă în partidul lui un director de școală, mai ales într-o comună, unde directorul de școală dă tonul, este adevărat”. Adăugând că sunt calculele precise în împărțirea puterii politice asupra școlilor, în situația în care legea propusă de Ștefan Pălărie ar fi intrat în vigoare și directorii interimari ar fi fost numiți de consiliile de administrație, nu ca în prezent, de inspectorii școlari generali. „Această lege, în momentul de față, nu reglementează foarte clar modul de desfășurare a... hai să zicem, a acestui proces de numire a directorilor și trebuie o reglementare mult mai clară, chiar cred că va trebui să se ajungă la acel concurs, care este absolut necesar, să terminăm cu discuțiile acestea prea lungi pe o temă care ar trebui rezolvată. Educația națională este foarte importantă și nu mai trebuie să tergiversăm prin diverse numiri interimare și așa mai departe”.

Inspectori „cheie” în numirile de vineri, 13 august

IȘJ Constanța și-a asumat ca termen săptămâna aceasta, respectiv 13 august, să aibă loc ședința consiliului de administrație în cadrul căreia să se solicite avizul pentru numirea directorilor/directorilor adjuncți prin detașare în interesul învățământului.

Până atunci, „cuțitul” este pe masa prof. Floriana Petre, inspector școlar general adjunct, care am aflat că se ocupă... îndeaproape de fiecare propunere de numire, conform atribuțiilor ce-i revin prin procedură. În special „verificarea aplicării procedurii în etapa de analiză a dosarelor realizată de compartimentul management instituțional”. Ar fi fost interesant să aflăm pe ce criterii vor fi departajate cererile în cazul în care au fost depuse mai multe solicitări pentru funcția de director la o anumită școală (deocamdată, nu dăm nume, doar ne documentăm).

Noroc că mai există o triere finală, a inspectorului școlar general prof. Sorin Mihai, cel care, conform procedurii, va numi cadrele didactice în funcțiile vacante, evident cu acordul consiliului de administrație.

Reamintim că la nivelul județului Constanța urmează a fi numiți profesori pentru cele 189 de funcții vacante de director, respectiv 77 de funcții de director adjunct.

Comentează știrea

Nu există comentarii introduse pentru acest articol!

Articole pe aceeași temă

Pagina a fost generata in 0.711 secunde