Examenul de licență ar putea cuprinde, din nou, două probe: examenul scris și lucrarea de diplomă. Este vorba despre o modificare pusă în consultare publică de Ministerul Educației și care, dacă va fi aprobată, se va aplica începând cu vara viitoare.
O serie de modificări la metodologia-cadru de organizare și desfășurare a examenelor de absolvire, licență/diplomă și disertație au fost publicate de Ministerul Educației în consultare, potrivit edupedu.ro. Cea mai importantă modificare este introducerea, după 10 ani, a obligativității pentru studenți de a susține la finalizarea studiilor atât lucrarea de licență cât și examen scris.
Concret, Articolul 24, alin (1) se modifică după cum urmează:
(1) Examenul de licență/diplomă constă în două probe:
a) proba de evaluare a cunoştinţelor fundamentale şi de specialitate;
b) proba de prezentare şi susţinere publică a lucrării de licenţă/proiectului de diplomă”.
Până acum, din 2016, cele două probe erau la alegerea fiecărei facultăți/universități, iar metodologia prevedea că se susțin una sau două probe, nu ambele.
Reprezentantul studenților: „Nici nu ajută, nici nu încurcă”
Sergiu Covaci, președintele Alianței Naționale a Organizațiilor Studențești, a declarat pentru „Adevărul” că decizia Ministerului trebuie interpretată în funcție de ramura de știință căreia i se adresează. „Pentru unii, examenul scris este degeaba și poate fi viciat foarte simplu, pentru alții proiectul este inutil și, la fel, poate fi viciat foarte simplu. Mă refer la faptul că există anumite ramuri unde avem examen, dar acesta devine repetitiv de la an la an și nu reflectă realitatea când apar notele. Ori sunt alte situații unde fără examenul respectiv s-ar putea să nu poți face o clasificare reală”, informează adevărul.ro
Sergiu Covaci a precizat că nu vorbim despre o reformă în adevăratul sens al cuvântului, ci despre o modificare care nu reprezintă în acest moment o prioritate. „Dar nu este o reformă. Adică nici nu ajută, nici nu încurcă. Este poate o schimbare care generează discuții despre învățământ în spațiul public. Însă, dacă e să ne raportăm la metodele de evaluare finală, ar trebui cumva regândit sistemul mai din spate și nu neapărat de la probele respective. Nu aș putea spune nici că sunt de acord, nici că nu sunt de acord. Cred că nu e o prioritate acum”, a mai comentat studentul.
Acesta consideră că studenții de la socio-umane ar fi oarecum dezavantajați față de cei care urmează facultăți tehnice. „Volumul de informații pe care vor trebui să-l asimileze va fi pentru aceștia mult mai mare”, a explicat președintele Alianței Naționale a Organizațiilor Studențești.