Școala românească, reinventată de pandemie! "Învățăm din mers, deoarece este o situație specială"

747

Articole de la același autor

În numai o lună de zile, sistemul de învățământ românesc s-a schimbat complet. Școala s-a mutat acasă, telefoanele și gadgeturile atât de hulite înainte au devenit indispensabile pentru elevi, iar profesorii au fost nevoiți să se familiarizeze cu un mod nou de desfășurare a orelor. Lecțiile online au devenit, de câteva zile, obligatorii și ar putea rămâne așa pentru mult timp de-acum încolo.

Școala românească se reinventează. Forțați de împrejurările actuale, lecțiile s-au mutat online, fără ca sistemul românesc de învățământ să fi fost pregătit anterior pentru o astfel de schimbare. Ministerul Educației a pregătit pe repede înainte cadrul legislativ pentru ca învățarea să se reia oficial și într-un mod cât mai serios. De asemenea, Inspectoratul Școlar Județean Constanța lucrează la un plan de intervenție educațională, care va fi pus în aplicare în cel mai scurt timp.

"Dacă până acum a fost o situație mai relaxată, de-acum încolo avem obligația să monitorizăm atât la nivelul unităților de învățământ, cât și la nivelul Inspectoratului Școlar Județean, și vom începe activitatea într-un mod mult mai serios.

Așteptăm să ne vină în mod oficial Planul Național de Intervenție Educațională pentru situația suspendării cursurilor și, în funcție de acesta, ne vom organiza și noi planul la nivel județean și îl vom trimite către unitățile de învățământ. Dar, odată ce a apărut Ordinul 4135, este clar că lucrurile sunt într-o zonă mult mai serioasă și, atât timp cât ne-am primit salariile, cred că avem și noi obligații, la rândul nostru", a declarat, pentru "Cuget Liber", inspectorul școlar general, prof. Sorin Mihai.

Ore mai scurte, fără teme multe

Astfel, cursurile online au devenit obligatorii la toate disciplinele de învățământ. Șeful ISJ Constanța precizează că a recomandat conducerilor unităților de învățământ ca lecțiile să se desfășoare conform programului normal la școală.

"Încă de pe 15 martie, am făcut sugestie să se urmeze orarul obișnuit al elevilor, cu unele adaptări, pentru că nu putem să-i ținem pe copiii de vârstă mică foarte multe ore în fața computerului. Cursurile ar putea avea între 30 și 40 de minute, restul până la 50 de minute să reprezinte o activitate individuală, pe care elevul o face acasă, fără să fie conectat online", explică prof. Sorin Mihai.

În plus, acesta atrage atenția cadrelor didactice ca nivelul de lucru să nu fie mai mult decât cel din timpul anului școlar.

"Trebuie să avem o anumită lejeritate în abordare la învățământul preșcolar și chiar și la cel primar și să devenim mult mai serioși la cel gimnazial și liceal. Am transmis încă din primele zile după suspendarea cursurilor să nu fie un program încărcat în-afara activităților online propriu-zise, adică să nu le dăm teme pentru acasă care să dubleze timpul afectat învățării. Recomandările vor rămâne aceleași și chiar vom monitoriza cu atenție acest lucru, pentru că și există legislație specifică, prin care putem să le atragem atenția că depășesc normativele", subliniază șeful ISJ Constanța.

De asemenea, învățătorii și profesorii au primit indicații ca să limiteze la maximum transmiterea temelor pe fișe pe care părinții ar trebui să le printeze pentru a putea fi lucrate de către elevi.

"Cât mai puțin fișe care să fie fotocopiate acasă. Nu avem o bază de date clară cu elevii care au acasă imprimante și alte posibilități de fotocopiere, dar probabil că sunt foarte puțini. Și nu este corect să se meargă pe acest mod de lucru. Se poate crea un chestionar online, de exemplu, și îl completează elevul cu un singur clic pe fiecare item", este de părere inspectorul școlar general.

Profesorii, trimiși la perfecționare

În ce privește familiarizarea cadrelor didactice cu susținerea cursurilor online, șeful ISJ Constanța explică faptul că toți profesorii care nu dețin astfel de abilități vor urma cursuri de perfecționare.

"Fiecare unitate de învățământ are obligativitatea să identifice această nevoie de formare în rândul personalului didactic. Este un proces adaptabil, care evoluează, nu am fost pregătiți, dar nici nu trebuie să rămânem în expectativă. Trebuie să venim în sprijinul acestor activități online, ca profesori. Aceasta este o situație specială și trebuie să acționăm într-un mod special, respectiv să ne documentăm să ne formăm, învățăm din mers, să reușim să ținem pasul cu ceea ce presupune situația actuală", susține prof. Sorin Mihai.

"Ne dorim să nu avem decalaje puternice la revenirea la cursuri!"

Deja o mare parte din elevii din județul Constanța, care nu aveau echipamente pentru a se conecta la lecțiile online, au primit tablete, fie de la autoritățile locale, fie de la diferite fundații și sponsorizări.

"Acolo unde astfel de situații nu au fost rezolvate sau nu pot fi rezolvate, vom avea planuri remediale la nivelul fiecărei unități de învățământ, astfel încât tot ceea ce a constituit activitate de învățare online să fie reluat în momentul revenirii la cursuri, cu acei elevi care nu au putut să se conecteze", precizează șeful ISJ Constanța.

Referitor la obligativitatea participării la cursurile online, inspectorul școlar general vorbește mai mult despre responsabilitate și face apel la părinți să înțeleagă această situație specială.

"Suntem în etapa în care trebuie să conștientizăm toți că aceste activități suport de învățare online sunt în beneficiul elevilor și trebuie să ne racordăm la așa ceva. Obligativitatea cred că vine dintr-o responsabilitate a fiecărui părinte sau a fiecărui elev major, care trebuie să înțeleagă că o legătură cu școala în aceste momente este absolut esențială, ca să putem să începem cursurile în cele mai bune condiții. Obligativitatea ar deriva dintr-o logică a continuității pe care vrem să o avem astfel încât să nu avem decalaje puternice în momentul revenirii la cursuri", încheie prof. Sorin Mihai. 



Comentează știrea

Nu există comentarii introduse pentru acest articol!
Pagina a fost generata in 0.5089 secunde