Cât și pentru ce mașini se plătește timbrul de mediu

1406
Cât și pentru ce mașini se plătește timbrul de mediu - timbrudemediu-1361114109.jpg
Timbrul de mediu perceput la înmatricularea mașinilor va fi avizat de Guvern în ședința de săptămâna aceasta, prin ordonanță de urgență și nu printr-un proiect de lege, urmând să fie aplicat imediat cu publicarea ordonanței în Monitorul Oficial.

Guvernul a anunțat recent că a definitivat forma noii taxe auto, aplicată sub forma timbrului de mediu, cu o formulă de calcul diferită, care conduce la o creștere în medie de circa 10% a sumei de plată pentru mașinile Euro 4 și Euro 3 și o scădere cuprinsă între 60% și 90% pentru mașinile Euro 2, Euro 1 și non-euro. Conform noii formule de calcul, suma de plată va scădea cu 60% pentru Euro 2, cu 80% pentru Euro 1 și cu 90% pentru non-euro.


Cuantumul taxei pentru mașinile non-euro, Euro 1 și Euro 2, cu tehnologii mai învechite, va fi totuși mai mic decât cel actual, mergându-se pe ideea că aceste mașini au o durată scurtă de funcționare și, deci, vor polua pentru un interval mai mic. Într-un document elaborat de Ministerul Mediului și transmis presei se arată că taxa va rămâne la aceleași cote pentru mașini Euro 5, în timp ce pentru Euro 6, mașini hibride și electrice, nu va fi plătit nimic.

Cine primește banii înapoi

Timbrul de mediu va fi aplicat numai mașinilor tip M1 (destinate transportului de persoane care au, în afara scaunului conducătorului, cel mult opt locuri pe scaune), nu și celorlalte tipuri de ve-hicule, precum tiruri, autocare sau microbuze, pentru care va fi achitată în continuare actuala taxă auto. În cazul mașinilor înma-triculate înainte de 2007, Guvernul a ajuns la concluzia că o scutire exclu-siv pentru aceste mașini nu se poate realiza, deoarece ar constitui discriminare, astfel că soluția pentru care s-a optat este recalcularea cotelor pentru mașinile vechi, în funcție de perioada de viață, astfel încât suma de plată să scadă. Pentru mașinile scoase din România și înmatriculate în alte țări, se restituie o parte din taxa plătită, ca parte reziduală a acesteia (calculată în funcție de perioada de utilizare). Timbrul de mediu va fi calculat în principal în funcție de emisia de CO2, luat în calcul în întregime pentru timbru față de 30% în legea în vigoare, înscrisă în cartea de identitate a mașinii sau documentele de omologare.

Timbrul va fi plătit o singură dată, la prima înmatriculare pe piața din România sau la prima transcriere, dar nu și în cazul tranzacțiilor civile (moștenire sau partaj).

Noua taxă nu va fi plătită de persoanele cu dizabilități, dar va fi plătită la cumpărarea mașinilor de către instituțiile statului, cu excep-ția, serviciilor de ambulanță, poliție, jandarmerie. Pentru mașinile care aparțin corpului diplomatic nu se va plăti timbrul de mediu.Nu a fost stabilit încă dacă persoanele care au mașinile înmatriculate în alt stat și sunt rezidenți în România vor plăti timbrul de mediu.

Cei care au plătit actuala taxă de poluare nu vor mai plăti timbrul de mediu.

În cazul proprietarilor de mașini care au dat statul în judecată pentru restituirea taxei încasate ilegal, dacă acestora li s-a restituit contravaloarea taxei, precum și a celor care au înmatriculat autotu-rismele fără achitarea taxei, noul timbru va fi plătit la prima vânzare a mașinii.

Modificările sunt argumentate de Guvern prin faptul că actuala formulă avea valori disproporționat de mari pentru anumite zone de poluare, care nu țineau cont de puterea de cumpărare a românilor, conținea în calculul său, în afară de emisia de CO2, și capacitatea cilindrică (deși acest criteriu era deja taxat la impozitul pe mașină, plătit la administrația locală), era discriminatorie și atrăgea amenin-țări cu infringementul din partea UE.

Prin aplicarea timbrului de mediu, Fondul de Mediu este estimat să crească față de 2012 cu 100 de milioane de lei, dacă românii vor cumpăra aceleași tipuri de mașini.


Comentează știrea

Nu există comentarii introduse pentru acest articol!

Articole pe aceeași temă

Pagina a fost generata in 0.3647 secunde