Probleme cu filtrul de particule. Îl regenerăm, îl înlocuim sau îl anulăm?

Duminică, 25 Iunie 2017
2924
Posesorii de autoturisme diesel fabricate după 2004-2005 sunt la curent cu marea problemă a acestora: filtrul de particule. Mai ales dacă mașina este condusă mai mult în oraș decât la drum întins.

Toate automobilele diesel moderne, de la norma de poluare Euro 4 încoace, sunt echipate cu un filtru de particule. La fel ca și catalizatoarele de la motoarele pe benzină, ele sunt plasate pe traseul evacuării pentru a reține particule dăunătoare sănătății.

Probleme apar atunci când mașina circulă pentru prea mult timp în traficul urban și filtrul ajunge să se colmateze. Sistemul este construit pentru ca o astfel de problemă să fie evitată, injecția având un mod de funcționare special prin care crește foarte mult temperatura gazelor evacuate, încât filtrul este curățat și procesul se tot repetă.

O mașină diesel cu DPF care funcționează normal nu va scoate pe evacuare fum negru. Dar, din când în când, filtrul de particule DPF se umple. Aici apar două situații: există unele mașini dotate cu filtre mai mari, dar de unică folosință, care să te țină în jur de 150.000 de kilometri, după care, când se aprinde în bord martorul care spune că e înfundat, trebuie înlocuit cu unul nou. Dar este și varianta unui filtru de particule cu regenerare automată. Adică un filtru care rezistă mai mult timp și care se curăță singur.

Când calculatorul mașinii primește semnal de la un senzor de presiune că filtrul DPF este plin, apare un martor luminos pe bord. Asta înseamnă fie că trebuie schimbat filtrul, fie că mașina trebuie să intre în modul de regenerare. Dacă mașina are filtru DPF cu regenerare, înseamnă că șoferul trebuie să se aștearnă la drum întins și să meargă la o viteză de peste 65 km/h până când semnalul vizual se stinge.

O mașină care merge cu filtrul DPF înfundat va merge prost. Pentru că gazele de evacuare nu mai au pe unde să treacă în circuitul de eșapament, fiind blocate de orificiile înfundate ale filtrului DPF, calculatorul își dă seama de acest lucru și bagă mașina în "safe mode" sau "limp mode". Adică într-un mod care nu te lasă să treci de 1200 de turații, destul cât să ajungi la un service. Ideea este că dacă ți se aprinde martorul "DPF infundat", trebuie în cel mai scurt timp să treci la regenerarea sau înlocuirea lui. Dacă nu, mașina va intra în mod de avarie și va consuma extrem de multă motorină, plus că în scurt timp îți va distruge și turbina.

Ce înseamnă anulare DPF din soft?

În unele cazuri, nici regenerarea automată făcută de mașina nu dă roade și filtrul trebuie schimbat. Dar nu vorbim de o piesă ieftină, ci de o piesă nouă care costă în jur de 1.000 euro sau chiar mai mult. În timp ce străinii nu fac compromisuri și înlocuiesc filtrele de particule fără să stea pe gânduri, în România s-a născut o adevărată afacere din eliminarea filtrelor.

Mai exact, sunt mii de serviceuri care îți scot DPF-ul și îți resoftează mașina pentru ca aceasta să nu recunoască lipsa lui. Astfel, eliminarea filtrului se face atât fizic, cât și din soft.

Anularea fizică a DPF înseamnă scoaterea filtrului de particule din circuitul de eșapament și înlocuirea lui cu o bucată de țeavă. Însă odată ce s-a aprins martorul de bord că filtrul e înfundat, eroarea persistă în calculator și mașina va rămâne să meargă în mod de avarie. Aici intervine anularea din soft, care păcălește calculatorul că filtrul e la locul lui și că merge perfect.

Prețul unei asemenea intervenții este de aproximativ 250-350 euro și durează câteva ore.

Problemele cauzate de această lucrare sunt mai mult de ordin moral, deoarece mașina ta, deși va merge mult mai bine decât înainte, va arunca în atmosferă noxe periculoase, particule cancerigene. (sursa:www.4tuning.ro)

Pagina a fost generata in 1.0494 secunde