Agricultura, siderurgia și petrolul au tras înapoi portul Constanța

517
Agricultura, siderurgia și petrolul au tras înapoi portul Constanța - portsiloz-1310402489.jpg
Piața Mării Negre își revine cu greu din criza anilor 2009 - 2010. Performerul primului semestru al anului 2011 este Ucraina. Porturile sale au înregistrat un trafic total de mărfuri de 56.319.000 tone, mai mare cu 6,2% comparativ cu aceeași perioadă din 2010.

Rusia, în schimb, stă prost. Datele la cinci luni indică un volum de 68 milioane tone mărfuri manipulate, în scădere cu 7,2%.

Porturile maritime românești nu stau nici ele prea bine. În intervalul ianuarie - iunie 2011, au derulat 21.333.092 tone de mărfuri, cu o creștere modestă, de 0,93%.

Radiografia declinului

Portul Constanța a debutat spectaculos în 2011, dar treptat a pierdut din viteză. Astfel că, la final de semestru, se prezintă cu un bilanț ușor negativ: doar 18.395.299 tone manipulate, în minus cu 0,22% față de anul trecut.

Cine e de vină pentru rezultatele proaste? În 2011, s-au acumulat mai multe efecte negative (recolta agricolă slabă din 2010, schimbarea unor rute de aprovizionare cu mi-nereuri a combinatelor siderurgice, transferul a peste 50% din traficul petrolier la Midia). Au mai fost și crizele politice din Asia, care au făcut să se prăbușească piața lemnului. Creșterile înregistrate de unele tipuri de mărfuri n-au reușit să compenseze, în totalitate, declinul celorlalte.

În cele ce urmează, prezentăm radiografia detailată a traficului.

Mărfuri în declin:

- cereale și semințe uleioase - 3.977.728 tone (-12,99%);

- minereuri și deșeuri metalice - 3.227.951 tone (-12,23%);

- țiței și produse petroliere - 2.055.433 tone (-17,63%);

- cherestea - 477.912 tone (-5,85%);

- echipamente și mașini - 108.835 tone (-13,63%);

- minerale brute sau prelucrate - 84.222 tone (-13,63%);

- articole fabricate din metal - 1.480 tone (-91,02%);

- sticlărie, produse ceramice - 18.916 (-61,56%).

Mărfuri în creștere:

- articole diverse - 3.148.412 tone (+7,57%);

- cărbune - 1.959.110 tone (+28,47%);

- produse chimice și îngrășăminte - 1.875.551 tone (+26,01%);

- produse metalice - 1.056.924 tone (+67,11%);

- produse alimentare - 235.394 tone (+85,43%);

- ciment - 96.130 tone (+42,18%);

- piele, textile, confecții - 38.460 tone (+39,26%);

- cartofi, legume, fructe proaspete - 27.453 tone (0%)

Traficul de containere și-a mai revenit după doi ani foarte slabi. La finalul celor șase luni, portul Con-stanța a consemnat următoarele date: 3.146.619 tone, respectiv 319.372 TEU, în creștere cu 7,39%, respectiv 15,39%.

Midia crește cu petrol

Portul Midia continuă să fie… pe val. În primul semestru, a derulat 2.815.120 tone de mărfuri, în creștere cu 9,91%. Au fost manipulate următoarele cantități:

- țiței și produse petroliere - 2.712.403 tone (+12,24%);

- produse chimice - 48.992 tone (+111,28%);

- materiale de construcții - 20.363 tone (+72,51%);

- deșeuri metalice -15.433 tone (-82,95%)

- animale vii (berbecuți) - 10.001 tone (+1,20%);

- minerale brute sau prelucrate - 3.050 tone (+38,63%);

În portul Mangalia, s-a înregistrat o diminuare de 11,87% a traficului, volumul acestuia ajungând la 122.673 tone.

Au fost derulate următoarele cantități de mărfuri:

- produse metalice – 55.624 tone (-4,07%);

- ciment - 37.904 tone (-31,64%);

- produse chimice - 20.455 tone (-9,23%);

- echipamente și mașini - 7.189 tone (+221,36%);

- minerale brute - 1.501 tone (+49,95%).

Acum, speranțele portuarilor se îndreaptă spre agricultură. Recolta din acest an se anunță a fi foarte bună, nu numai în România, ci și în celelalte țări din Europa Centrală și de Est. Vor fi disponibile mari cantități pentru export. 

Comentează știrea

Nu există comentarii introduse pentru acest articol!

Articole pe aceeași temă

Pagina a fost generata in 0.714 secunde