Ancheta "Cuget Liber"

Asiguratorii pun pe butuci service-urile auto

2182
2
"Când îi dai, îi fată vaca; când îi ceri înapoi, îi moare vițelul." Nici un alt proverb nu e mai potrivit pentru a descrie comportamentul firmelor de asigurări de la noi. Nu știu dacă în alte țări ale lumii asiguratorii își permit să-și bată joc de clienți și colaboratori, dar este clar că în țara noastră au depășit orice măsură.

Record de reclamații


Un raport al Comisiei de Supraveghere a Asigurărilor (CAS) arată că instituția a soluționat în intervalul 2009 - 2011 un număr de 21.192 reclamații, din care 7.570 în anul 2011, cele mai multe dintre ele vizând polițele de asigurare RCA și Casco. CSA a constatat că neplata despăgubirilor reprezintă cel mai reclamat aspect, acesta făcând obiectul a 6.697 petiții, ceea ce reprezintă 88,47% din totalul înregistrat în anul 2011. Trebuie precizat faptul că, din cele 7.570 petiții primite în 2011, au fost finalizate favorabil 3.732, respectiv 49,3%.


În 2011, trei societăți de asigurare au cumulat 60,15% din totalul reclamațiilor: "Euroins" (27,65%), "Carpatica Asig" (16,96%), "Astra" (15,54%).


Numărul reclamațiilor a înregistrat un record în 2012. Numai în primele cinci luni, CSA a primit 5.462 de petiții, cu 71,82% mai multe față de aceeași perioadă a anului trecut. Ca răspuns la această situație alar-mantă, pe data de 6 iunie 2012, comisia a sancționat cu amenzi între 5.000 și 30.000 de lei conducători din patru societăți: ASTRA SA, Euroins România Asigurare Reasigurare, Societatea Românească Asirom Vienna Insurance Group, Omniasig Vienna Insurance Group (pentru situația înregistrată la fosta BCR Asigurări Vienna Insurance Group SA).

O boală generală


Datele prezentate mai sus se referă la necazurile și reclamațiile persoanelor asigurate. Există însă și o altă categorie de probleme ge-nerate de asiguratori care, dintr-un motiv sau altul, nu fac obiectul sesizărilor către CSA.


Ancheta ziarului "Cuget Liber" arată că o mare parte din service-urile auto sunt victimele blocajului financiar provocat în mod artificial de asiguratori. Unii dintre ei "uită", cu lunile sau chiar cu anii, să achite lucrările executate în baza polițelor RCA și Casco.
 

"Este o boală generală - a declarat reprezentantul unuia dintre atelierele auto, care a preferat să nu-i fie divulgat numele. Lucrările executate în baza asigurării RCA ar trebui să fie decontate de societățile de asigurări în termen de 30 de zile. În realitate, durează 3 - 8 luni până ne încasăm banii. În prezent avem circa 30 de asemenea cazuri de mari întârzieri." 
 

Reprezentantul lui Delta Internațional a declarat că service-ul la care lucrează are zeci de facturi neonorate de către asiguratori, care însumează peste 1 miliard de lei vechi. Cum motivează firmele de asigurări întârzierile la plată? "În niciun fel" - a precizat acesta.


Constantin Băluță, șeful service-ului Vicom Impex, afirmă că în cazul unității sale facturile nu au întârzieri mai mari de două - trei luni. O singură factură, de circa 10.000 de lei, e neachitată din… 2007. 


Cum a reușit societatea să evite creșterea creanțelor și a duratei lor?


Printr-o metodă simplă: societatea evită să lucreze cu asiguratorii rău platnici. Dacă o persoană vine cu o asigurare de la o societate aflată pe "lista neagră", este sfătuită să achite lucrarea la service și să își recupereze banii de la asigurator. De ce? Pentru că asigurații au mai multe șanse să-și recupereze banii decât service-urile. "De regulă, li se achită lucrarea în decurs de 10 zile" - afirmă Băluță. El recunoaște că metoda se poate aplica doar atunci când e vorba de sume mai mici, care pot fi suportate de asigurați. 


Vasile Tănase este patronul lui Ascendos SRL, un mic service, cu cinci lucrători. "În prezent, mai avem o singură factură cu o întârziere de plată mai mare de patru luni - a declarat acesta. Restul facturilor pe care le avem nu au depășit 30 de zile. Noi am evitat să mai lucrăm cu societățile de asigurări care întârzie plățile. Odată am fost nevoiți să apelăm la o firmă specializată în recuperări, pentru a ni se achita factura."


Asiguratorii datorează pentru lucrările de tinichigerie și vopsitorie efectuate de "Auto Sud" circa un miliard de lei vechi, afirmă Vasile Ciobanu, șeful unității. Sunt circa 50 de facturi cu sume între 500 și 5.000 de lei noi, peste care s-a așternut praful uitării. Unitatea nu și-a permis nici să reclame la CSA, nici să se adreseze justiției pentru a-și recupera banii. Aplică cu stoicism politica așteptării, căci s-a întâmplat să-și primească banii și după un an și jumătate. 


Ce-i de făcut?


Service-urile auto sunt la mâna asiguratorilor. Multe dintre ele nu își permit să pună piciorul în prag sau să renunțe la asiguratorii rău platnici de teamă că vor rămâne fără lucrări. Acest lucru îl știu foarte bine asiguratorii și profită cât pot, fără să le pese că aduc atelierele service în pragul falimentului.


De cine depinde îndreptarea lucrurilor? În primul rând de prestatorii de servicii. N-ar trebui să mai lucreze cu asiguratorii rău platnici, al căror nume îl pot afla din raportările CSA. Ancheta noastă a arătat că firmele care refuză să colaboreze cu aceștia au scăpat de blocajul financiar. 


În al doilea rând, service-urile auto ar trebui să reclame la CSA firmele de asigurări rău platnice, pentru a se lua măsuri împotriva lor.


În al treilea rând, CSA ar trebui să analizeze din propria inițiativă fenomenul blocajului financiar generat artificial de unii asiguratori și să ia măsuri de descurajare a fenomenului. Existența asigu-ratorilor rău platnici pune în pericol întreg sistemul, generând perturbări grave ale mecanismului asigurărilor și neîncrederea populației și agenților economici în firmele de asigurări în ansamblu.
 

Mai trebuie evidențiat un aspect. În sistemul asigurărilor există un dezechilibru profund, în favoarea asiguratorilor. În vreme ce Poliția veghează zi de zi și aplică amenzi dure conducătorilor auto care nu încheie asigurări RCA, nicio instituție a statului nu se plimbă cu chitanțierul de amenzi printre societățile de asigurări care nu ono-rează polițele și întârzie plata facturilor. Parlamentul României și CSA ar trebui să echilibreze situația. 


Comentează știrea

haihui
23 august 2012
Și totuși...

Hmm, și totuși... Am fost și în situația în care am stat aproape o lună jumătate cu mașina în service, pînă cînd o companie de asigurări s-a îndurat să-mi plătească dauna, și asta după nenumărate telefoane și intervenții. Dar am fost și în situația în care m-am dus cu mașina la service, ca să-mi schimb bara din spate lovită. Mi s-a cerut 700 de lei, dar cînd am spus că o fac pe asigurare, mi s-a spus: "Aaa, asta e altă treabă, vă costă 2.000 de lei." Față de nedumerirea mea cu privire la diferența asta de preț, mi s-a răspuns: "Dar ce va interesează pe dvs? Oricum plătește asigurarea!" Așa că...

lulu
23 august 2012
asigurari

aceeasi problema se gaseste si la alte tipuri de asigurari.am un dosar dedespagubire pentru furt din locuinta inca din aprilie 2011 deschis de catre bcr asigurari.nici in ziua de azi nu am fost contactat pentru a mi se comunica ceva.intre timp bcr asigurari a fuzionat cu omniasig,dar presupun ca au acelsi mod de lucru-ia banii de la oameni si in caz de dauna nu ii mai baga in seama. am apelat la csa constanta iar acestia mi-au trimis raspuns ca ei nu pot sa faca nimic[de ce o mai fi existand nu stiu] deoareca firmele de asigurari au legea lor si nimeni nu poate sa-i oblige la plata daunelor.multumesc pe aceasta cale conducerii firmei de asigurarii omniasig pentru lenea si incompetenta de care da dovada si le urez la multi ani cu ocazia impliniri a unui an si patru luni de cand am deschis dosarul de dauna.sper ca acest fapt sa le creasca nr de asigurati.

Articole pe aceeași temă

Pagina a fost generata in 0.2006 secunde