Ce tip de cadeți recrutează marile companii de navigație?

6615
11
Ce tip de cadeți recrutează marile companii de navigație? - cetipdecadeti-1519572542.jpg
Cine îi poate garanta vreunui student faptul că, după absolvirea facultății, va găsi un loc de muncă în specialitatea pentru care s-a pregătit? Nimeni. Țara e plină de vânzători, chelneri, recepționeri, taximetriști ori bodyguarzi cu diplome de drept, economie, filosofie, agronomie, jurnalism ori științe pedagogice, în buzunar.


Mulți au ratat angajarea pe un post adecvat pregătirii întrucât nu au putut răspunde afirmativ la întrebarea: "Aveți experiență?" De unde să aibă așa ceva când "practica în producție", din timpul facultății, fie a fost organizată superficial, fie n-a existat?


Situația din învățământul marinăresc diferă în multe privințe de alte domenii universitare. Universitățile maritime pregătesc forță de muncă pentru flotele străine, iar shipping-ul internațional are reguli, constrângeri și exigențe specifice, diferite de ale activităților de la uscat. Spre exemplu, formarea și practica viitorilor ofițeri de marină, brevetarea, promovarea și reconfirmarea lor pe funcție sunt reglementate strict prin Convenția internațională STCW. 


Dacă un absolvent de studii economice poate fi angajat pe post de contabil fără să aibă o zi de practică, în schimb un absolvent de la marină nici măcar nu se poate prezenta la examenul pentru brevetul de ofițer, dacă nu a efectuat stagiul obligatoriu, la bordul unei nave. 


Dar pe mare, ca și pe uscat, locurile de practică nu prisosesc. Dimpotrivă, sunt mai puține decât numărul doritorilor. Pe de altă parte, stagiile de practică ale cadeților sunt costisitoare. Ele înseamnă obligații și responsabilități în plus pentru armatori, costuri cu salariile, asigurările, hrana, igiena și securitatea muncii, transportul la navă și repatrierea. Din acest motiv, angajatorii din shipping sunt deosebit de exigenți și selectivi, când e vorba să investească în formarea viitorilor ofițeri.


★ ★ ★


Săptămâna trecută, m-am întâlnit cu șase studenți ai Universității Maritime din Constanța, din anii terminali, care și-au efectuat parțial sau în totalitate stagiul de cadet, la companii de navigație puternice, renumite pe plan internațional: Dănuț - Valentin Luca, la compania niponă NYK Shipmanagement; Florin - Alexandru Anghel și Mihai Alupoaie, la compania germană Peter Dohle; Robert - Ionuț Dinu, la compania Eastern Pacific; Cosmin Manuel Condulimazi și Laurențiu Andrei Condurache, la compania Maersk Tankers. 


Cinci dintre ei au fost recrutați din facultate, de către angajatori. Al șaselea a bătut pe la ușile companiilor de crewing vreme de un an, până să obțină îmbarcarea. 


Toți au trecut printr-o selecție extrem de riguroasă, cu mai multe teste și interviuri. Angajatorii au dorit să cunoască totul despre ei: ce aptitudini intelectuale și ce nivel de pregătire de specialitate au, dacă stăpânesc limba engleză, care sunt trăsăturile lor de personalitate și dacă își doresc, cu adevărat, să devină navigatori. 


În timpul practicii pe mare, cei șase studenți au muncit în mijlocul unor echipaje internaționale. S-au adaptat la regulile stricte ale vieții de pe navă, la exigențele impuse de ierarhie și la rigorile programului de muncă. Au făcut de cart, alături de ofițeri, au participat la supravegherea încărcării și descărcării navelor în porturi, dar au muncit și pe covertă. Au executat lucrări de mentenanță, au vopsit și mațagonit ca marinarii de rând.


Pe parcursul practicii au fost îndrumați, supravegheați și evaluați, iar la final au obținut calificative bune. Toți au avut parte de contracte de muncă, de salarii și asigurări. Experiența fiecăruia dintre ei este consemnată pe pagina on-line a ziarului nostru, la adresa www.cugetliber.ro, secțiunea economie.


★ ★ ★


L-am întrebat pe Cornel Panait, rectorul Universității Maritime din Constanța: Câți absolvenți ai UMC reușesc să efectueze stagiul de cadet și cum îi ajută universitatea în această privință? 


"În domeniul învățământului de marină, numărul anual de absolvenți nu este relevant - a declarat rectorul. Mulți studenți nu sunt absolvenți pentru că nu reușesc să își completeze perioada de practică. De multe ori, momentul examenelor îi găsește la bordul navelor. În schimb, pot să vă spun că, începând cu data de 1 octombrie 2017 până la 1 februarie 2018, un număr de 106 studenți au fost pe mare, în stagiul de practică. În acest moment, 61 de cadeți sunt la bordul navelor. Este un lucru extraordinar, sunt cifre încurajatoare pentru tinerii care vor să se pregătească pentru cariera de ofițer de marină. 


Mai puțini studenți reușesc să plece pe mare prin propriul efort. Aceasta presupune să bați la ușa tuturor firmelor de crewing din Constanța, care, eventual îți vor organiza un interviu cu firma armatoare. 


Nu văd motivul ca studenții să facă acest lucru. Universitatea are un departament special, de consiliere profesională, al cărui obiectiv este să-i trimită pe studenți în stagiile de practică. Sunt trei angajați care se ocupă cu această problemă. Ei țin legătura permanentă cu 27 de companii de crewing. În momentul în care acestea au nevoie de cadeți, universitatea este imediat informată. Mai departe, anunțurile sunt difuzate prin sistemul intern de afișare și prin poșta electronică. Într-un cuvânt, oferta companiilor de crewing ajunge, instantaneu, la studenți. 


Dar trebuie precizat că nu orice student este eligibil să meargă la bordul unei nave. Candidații trebuie să-i demonstreze armatorului că sunt oamenii de care el are nevoie, că au anumite trăsături de personalitate, cunoștințe de specialitate și stăpânesc limba engleză.


Universitatea nu generează locuri de practică pentru cadeți, dar facilitează accesul tinerilor pe mare, iar introducerea studenților în programele Erasmus și Erasmus Plus îi face mai atractivi, din punct de vedere financiar, pentru armatori".


Comentează știrea

11 comentarii. Pagina 1 din 2. Click pe pagina dorită : 1 2 
okila
26 februarie 2018
umc

o minciuna gogonata : din 106 plecati cadeti universitatea n-a trimis niciunul sau a trimis cativa dar pe cei pilosi si in mare secret si JOS cu spagile de la ANR la examenele de brevet CEL MAI MARE IZVOR DE SPAGA DIN TARA ,cand v-a avea cineva cojones sa sparga aceasta plaga si cine ????????

Adrian Vasiliu
26 februarie 2018
lui okila

De ce să te cred pe tine, care ești un laș și nu își dai numele și să nu îi cred pe cei șase băieți care vorbesc deschis, depsre propria lor experiență? Tu ești unul dintre cei ce nu dau pe la cursuri, care nu a învățat nimic. Nicio companie nu te va primi în veci pentru că ești leneș, prost, incult, nepregătit profesional, bârfitor și lipsit de caracter. Pentru că pici toate testele de selecție și nu ești în stare să susții un interviu, împroști cu minciuni despre șpagă și corupție. Am cel puțin 20 de cunoștințe care au terminat UMC și au plecat pe mare. Unii sunt ofițeri, iar alții studenți. Niciunul nu a dat șpagă.

cand v-a avea cineva cojones
26 februarie 2018
cand v-ei invata sa scrii

-Scuze !

Răspuns la: umc
Adăugat de : okila, 26 februarie 2018
o minciuna gogonata : din 106 plecati cadeti universitatea n-a trimis niciunul sau a trimis cativa dar pe cei pilosi si in mare secret si JOS cu...
dragnea
26 februarie 2018
Prima intrebare

este: Stii tabla inmultirii?Raspuns la 70% din absolventi este:aaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaa.Marele merit al unor profesori si bineinteles al rectorului Panait.Panait milionarul.La fel si la Ovidius si acum se vaita ca n-au studenti.De ce foarte multi constanteni absolventi de liceu merg la facultate in Bucuresti? CA SA INVETE CEVA.

cta
26 februarie 2018
pt a.v

mai taie bre,navig de 25 de ani si fara spaga nu merge numai daca esti pila mare

Răspuns la: lui okila
Adăugat de : Adrian Vasiliu, 26 februarie 2018
De ce să te cred pe tine, care ești un laș și nu își dai numele și să nu îi cred pe cei șase băieți care vorbesc deschis, depsre propria...
Cristian
26 februarie 2018
Ghecencu

Eu zic sa te mai interesezi... 20 de cunostinte nici 0,000000000000001 nu reprezinta din nr absolventilor. Pari foarte ignorant !!! si ignoranta e mai periculoasa decat prostia !

Răspuns la: lui okila
Adăugat de : Adrian Vasiliu, 26 februarie 2018
De ce să te cred pe tine, care ești un laș și nu își dai numele și să nu îi cred pe cei șase băieți care vorbesc deschis, depsre propria...
Gogu
26 februarie 2018
Bag pl in UMC

Bă eu îmi bag pula in UMC

Popescu Constantin
26 februarie 2018
cadetie

Articol corect. Mi se pare mizerabil ca unii romani de meserie (romanismul a devenit o meserie), stiu doar sa imprastie cu noroi. Da, sunt tatal de alianta a unui baiat care a terminat 6 luni cadetie printr-un program european al UMC. A avut foarte mult sprijin din partea UMC . Sunt cam 1/4 din studenti care fac cadetia prin UMC, ceea ce este foarte important. Nu mai latrati ceea ce nu trebuie. V-ati invatat sa sariti repede doar cand se aud niste nume. Cine da spaga in ziua de azi , sunt constient ca o da la agentiile de crewing si nu la ANR sau UMC ca sa plece in voiaj, si inseamna ca profesional nu sunt de top. Si eu navig de 23 de ani, am dat odata spaga la o companie romaneasca dar la companiile la care am navigat nu am dat niciodata spaga. Si nici la ANR .

mihai
26 februarie 2018
articol publicitar

in nou articol publicitar marca cuget liber unde nu e voie sa se scrie de rau despre panait cat timp fiul patronului cuget liber este student umc. 106 studenti din cateva mii e doar apa de ploaie, dar fraierii pun botul

necunoscator
26 februarie 2018
alte date

Pt. o imagine se pot face niste raportari cu datele de pe site-ul dinsilor 2017 (cmu-edu.eu/admitere/) De ex. pe topicul admitere UMC zice ca pt. navigatie ar avea capacitate de 450 studenti dintre care 33 fara taxa. Statul roman pe diferite criterii zice ca plateste doar pt. 33 de studenti anual, putin raportat la capacitatea totala de scolarizare (sub 10%). Din cite stiam acum vre-o 20 de ani erau mai multe locuri gratuite.(dublu) Raportat la oferta 33 ar fi prea putin dar 450 (in conditiile actuale) ar fi exagerat pt. piata. Acum ai 106 de cadeti care au gasit prin diverse metode si contracte pt. practica dar asta insemna cam 25% din cadeti in conditiile ocuparii totale a locurilor si-ar gasi loc pt. stagiul obligatoriu. (o extrapolare a trendului peste 3-4 ani dar si acuma cifrele per asamnlu ar fi in acelasi sens) Asta e o problema majora, scolarizari direct peste 75% potentiali viitorii someri pe domeniu(si pe banii lor). Pina la urma e bine sa ai si o baza buna de selectie, dar cam multi ipotetic viitori someri. Cu astia care ar fi solutia ??? (ori limitezi scolarizarea dar de ce sa limitezi sansele ? ori incerci sa faci tot posibilul pt. mai multe contracte ?) UMC-ul zice ca are departament pt. relatia cu firmele in scop de practica, Foarte bine dar 27 de firme aduc doar putin peste 100 de optiuni pt. practica(anual/semestrial), adica 4 locuri per medie pe firma. (destul de putin, poate o fi si domeniul in criza) Mai mult, capacitatea totala de scolarizare UMC este de peste 1200 de studenti anul pe toate domeniile maritime. Destuii de multi, iar in conditiile ocuparii totale a locurilor sau destul de multe (1000), anual citi absolventi isi gasesc de lucru pe domeniul lor ? Statul plateste doar pt. 130 de studenti, pt. restul sint taxe. Eu nu zic a fi rau sa scolarizezi daca asta se doreste, chiar contra cost, dar fara locuri de munca si alternative ai viitori someri.

11 comentarii. Pagina 1 din 2. Click pe pagina dorită : 1 2 

Articole pe aceeași temă

Pagina a fost generata in 0.3075 secunde