Constanța, de la dictatura automobilului la civilizația bicicletei

1623
2

Articole de la același autor

Creșterea emisiilor de noxe în atmosferă i-a reamintit omenirii avantajele mersului pe bicicletă. Poluarea și încălzirea globală reprezintă un temeinic motiv pentru mulțik dintre cei ce cred că s-au născut la volan să se lepede de sclavia automobilului, pentru a cădea în dulcea robie a pedalelor. 


Occidentalii (mereu ei!) au descoperit că salvarea bugetelor de familie, a stratului de ozon din atmosferă, a rezervelor petroliere ale Terrei și a sănătății omenirii stau pe șeaua velocipedelor. Baronul Karl Drais von Sauerbronn, cel ce a inventat în 1918 celebra "Laufmaschine" ("mașina de alergat", strămoșul bicicletei de azi), ar fi mândru să afle că milioane de austrieci, germani, francezi, britanici, suedezi și norvegieni dornici de o atmosferă mai curată sunt gata să-i ridice statuie salvatorului lor. 


Pentru vestici e floare la ureche să urce în șa. Țările lor sunt pregătite să treacă la "ci-vilizația bicicletei". Au piste speciale de-a lungul străzilor, drumurilor și șoselelor, au parcări speciale, au reguli, o cultură și un cult pentru mersul pe bicicletă. 


Segmente importante din industria, serviciile, comerțul și turismul occidental sunt legate de ciclism. Odată cu creșterea importanței acestuia în viața cotidiană, a sporit și cifra lor de afaceri. 


Pentru orașul Constanța, mersul pe două roți ar trebui să devină o necesitate, fiind una dintre soluțiile pentru numeroasele crize ge-nerate de creșterea peste măsură a numărului de autoturisme. Municipalitatea a făcut un prim pas pentru readucerea bicicletelor în trafic, amenajând piste speciale pe bulevardul Tomis, în zona pietonală din piața Ovidiu și pe promenada din Mamaia.


Mai mult, transportul pe bicicletă se bucură de o atenție specială în raportul final, din noiembrie 2015, al "Planului de mobilitate urbană durabilă - polul de creștere Constanța". Documentul pleacă de la constarea că infrastructura pentru bicicliști a municipiului Constanța este cu mult sub nivelul de refe-rință pentru orașele europene similare și că, în ciuda faptului că orașul dispune de un sistem de închiriere a bicicletelor, operat de o firmă din București, nu asigură posibilitatea parcării lor.


Printre proiectele destinate mersului 
pe două roți cuprinse în plan se numără: construirea pistelor pentru bicicliști pe bulevardul Lăpușneanu, pe strada Baba Novac, a rivierei Tomis, restricționarea traficului auto în Mamaia Nord și extinderea rețelei Black Sea Bike, de închiriere a bicicletelor. 


Planul de mobilitate urbană durabilă este primul document strategic ce abordează sistematic soluția mersului cu bicicleta la Constanța. Dar trebuie să fim cinstiți cu noi: rezultatul aplicării lui va fi doar creșterea numărului celor ce practică mersul pe bicicletă pentru distracție și mișcare în timpul liber. Pentru ca bicicleta să fie tratată mai mult decât un hobby și să devină un mijloc de transport cotidian, este nevoie de un plan mai curajos, care să prevadă amenajarea unei rețele mult mai mari de piste pentru bicicliști și de parcări pentru biciclete, creșterea numărului de zone pietonale, introducerea de interdicții pentru circulația autoturismelor pe anumite străzi, în anumite zile și intervale orare. Ar trebui ca școlile, instituțiile și unitățile economice să încurajeze transportul pe bicicletă, asigurând rastele pentru parcare, iar concursurile pentru bicicliștii de toate vârstele să fie frecvente. Nașterea infrastructurii și a culturii mersului pe două roți trebuie susținută de întreaga comunitate, pentru că ea este beneficiarul.


Comentează știrea

Constantean
6 august 2016
Articolul tratează bine cîteve probleme importante pt. un oraș civilizat

Toți constănțenii trebuie să înțeleagă că utilizarea bicicletei pe scară largă este vitală deoarece orașul este extrem de poluat. Totodată trebuie să fie foarte clar că doar bicicleta și un transport în comun bine pus la punct pot duce la rezolvarea traficului infernal din oraș. Deasemenea trebuie să se înțeleagă că trebuie să se realizeze piste sigure (!!!) de biciclete care să lege Constanța de localitățile apropiate: Ovidiu, Eforie etc.

MOS iON
7 august 2016
M

In marea majoritate nu sunt altceva decat niste ''analfabeti rutieri '' Si totusi ....sunt participanti in trafic ! In toate ''pozele'' din chestionare auto gasim ....Cine are prioritate ? A. camionul , B autoturismul, , C bicicleta ! Cand vor fi obligati si acesti RUTIERISTI VELO sa posede permis de conducere pe drumurile publice ? CAND VOR PLATI TEXE DE DRUM ? CAND VOR AVEA ASIGURARE DE RASPUDERE CIVILA ? CAND SE VOR DUCE LA PUSCARIE PENTRU '' CONDUCERE '' SUB INFLUENTA ALCOOLULUI , CAND VOR PLATI AMENZI CONTRAVENTIONALE ?.......ATUNCI SUNT DE ACORD SA-I VAD PE UN DRUM PUBLIC !

Articole pe aceeași temă

Sâmbătă, 21 Martie 2015
Stire din Social : Liber la pedalat, în Constanța
Pagina a fost generata in 0.5123 secunde