Criza schimburilor de echipaje pune pe jar Națiunile Unite

3297

Articole de la același autor

Criza schimburilor de echipaje generată de restricțiile sanitare impuse de pandemia Covid-19 s-a mai temperat, dar este departe de a se încheia. Dacă în vara anului trecut circa 400.000 de navigatori erau blocați la bordul navelor, cu mult peste perioada de contract, uneori peste un an și jumătate, în prezent numărul lor s-a redus la aproximativ 200.000. Dar există semnale că lucrurile ar putea să se înrăutățească din nou.

Pactul Global al ONU

Situația navigatorilor din flota mondială a devenit extrem de îngrijorătoare, fapt ce i-a determinat pe liderii Organizației Națiunilor Unite să reacționeze. Biroul ONU pentru Drepturile Omului, Organizația Internațională a Muncii și Organizația Maritimă Internațională, în cadrul unei inițiative comune a Pactului Global al ONU au emis o listă largă privind drepturile navigatorilor blocați pe nave din cauza noilor tulpini de Covid-19 și a restricțiilor de călătorie impuse de guvernele statelor lumii. Noul instrument le cere proprietarilor de nave și navlositorilor să își asume responsabilitatea de a proteja drepturile omului pe mare.

Ei îndeamnă companiile care se bazează pe lanțurile de aprovizionare asigurate de transportul maritim să ia măsuri urgente pentru a proteja drepturile navigatorilor.

Se atrage atenția că sănătatea fizică și mentală a navigatorilor, accesul lor la viața de familie și libertatea de mișcare le sunt puse în pericol. Deși recunosc importanța industriei maritime în transportul a peste 80% din mărfurile comerciale mondiale, agențiile ONU și-au exprimat îngrijorarea cu privire la rapoartele despre marinarii care lucrează dincolo de limita maximă de 11 luni de serviciu la bord stabilită de Convenția privind munca și viața pe mare MLC 2006.



Clauze inumane


Agențiile ONU și-au exprimat, de asemenea, puternica îngrijorare în legătură cu rapoartele conform cărora companiile angajate în comerțul internațional evită navlosirea navelor în cazul în care este necesară o schimbare a echipajului, unele dintre ele impunând clauza „fără schimbarea echipajului”, în contractele de navlosire, prevenind schimbările necesare ale echipajului și adăugând o presiune suplimentară asupra industriei maritime. Agențiile ONU au reamintit că, în conformitate cu principiile directoare ale ONU pentru afaceri și drepturile omului, companiile angajate în industria maritimă au o responsabilitate distinctă, de a respecta drepturile navigatorilor ca lucrători de-a lungul lanțului lor valoric.

Noul instrument pentru drepturile omului completează acțiunile colective anterioare, cum ar fi Declarația Neptun privind bunăstarea navigatorilor, care a fost semnată de peste 750 de companii. Instrumentul își propune să ofere îndrumări și o listă de verificare pentru proprietarii de marfă, navlositori și furnizori de logistică pentru a lua măsuri cu privire la drepturile omului în lanțurile lor de aprovizionare, pentru a identifica, preveni, atenua și aborda impactul negativ asupra drepturilor navigatorilor afectați de criza actuală Covid-19.

Bunăstarea navigatorilor, o prioritate

Sanda Ojiambo - director executiv și CEO al Global Compact al ONU a declarat: „Impactul pandemiei COVID-19 a evidențiat fragilitatea lanțurilor de aprovizionare globale, pe măsură ce navigatorii continuă să suporte greutăți și suferințe extraordinare și totuși în mare parte invizibile. Industria maritimă este responsabilă pentru transportul a peste 80% din mărfurile comerciale globale și, prin urmare, trebuie să se asigure că rezistă la șocurile viitoare. Bunăstarea mentală și fizică a navigatorilor trebuie să fie o prioritate, iar acest instrument este un pas important în creșterea gradului de conștientizare a modului de abordare a încălcărilor drepturilor omului în sectorul maritim”.

Guy Ryder - directorul general al Organizației Internaționale a Muncii a afirmat: „După cum a declarat comitetul de experți al OIM în observația sa generală din decembrie 2020, tocmai în perioada de criză Convenția MLC 2006 trebuie să fie mai scrupulos aplicată. Acest lucru este cu atât mai necesar cu cât Convenția conține doar standarde minime pentru protecția drepturilor navigatorilor. OIM îndeamnă guvernele să asigure protecția drepturilor navigatorilor și salută această inițiativă care va ajuta întreprinderile să își joace rolul în acest efort colectiv.”


La rândul său, Kitack Lim - secretarul general al Organizației Maritime Internaționale a spus: „Navigatorii se află în centrul lanțului global de aprovizionare. Ei sunt, de asemenea, la mila restricțiilor Covid-19 privind călătoriile și tranzitul. Acest lucru a făcut ca pentru sute de mii de navigatori să se refuze repatrierea, schimbarea echipajelor, concediul la țărm, obligându-i să rămână să lucreze pe nave, cu mult peste contractele lor. Este responsabilitatea tuturor celor implicați în transportul maritim, pe întregul lanț de aprovizionare și logistică, să se asigure că drepturile navigatorilor sunt protejate. Acest instrument este un pas important înainte, oferind o abordare practică pentru proprietarii de marfă, navlositori și furnizorii de servicii logistice să ia în considerare drepturile navigatorilor și să se asigure că acestea sunt puse pe primul plan.”

Ca inițiativă specială a secretarului general al ONU, Pactul Global al Organizației Națiunilor Unite este un apel către companiile de pretutindeni pentru a-și alinia operațiunile și strategiile cu cele zece principii în domeniile drepturilor omului, muncii, mediului și anticorupției. Ambiția organizațiilor semnatare este de a accelera respectarea celor zece principii. Cu peste 12.000 de companii participante și 3.000 de semnatari non-business cu sediul în peste 160 de țări și 69 de rețele locale, Pactul Global al ONU este cea mai mare inițiativă de sustenabilitate corporativă din lume.


Comentează știrea

Nu există comentarii introduse pentru acest articol!

Articole pe aceeași temă

Pagina a fost generata in 0.9809 secunde