Comentariul zilei

Cum descurajăm creșterea prețurilor energetice?

258
Cum descurajăm creșterea prețurilor energetice? - pompabenzina-1345767396.jpg
Companiile energetice din România fac profit fie că vremurile sunt bune sau proaste pentru afaceri. Lucrul acesta nu este neapărat rău, dacă profiturile n-ar fi exagerate și n-ar fi obținute în dauna economiei naționale și a populației.

În timpul crizei economice, în loc să scadă odată cu contracția producției și a consumului de carburanți, prețurile benzinei și motorinei au crescut continuu, în România. La fiecare nouă majorare, benzinarii au motivat că de vină sunt cotațiile petroliere internaționale. Însă, datele din piață îi contrazic mereu.


La mijlocul lunii iunie 2008, când economia mondială era pe val, prețul barilului era de 145 de dolari. Până la sfârșitul lui decembrie, în plină criză, cotațiile au scăzut la 33 de dolari. Cererea coborâse dramatic, iar producătorii, comercianții și speculatorii fuseseră prinși cu stocuri uriașe. 


Ce s-a întâmplat în România, în timp de criză? Prețurile benzinei și motorinei, care, în perioada de boom economic, nu treceau de 3,5 lei pe litru, în loc să coboare au început să crească cu încăpățânare și să aducă profituri tot mai mari benzinarilor. Dacă pe piețele internaționale, prețurile energetice erau reglate de jocul dintre cerere și ofertă, în România erau alte jocuri. 


Începând din 2009, cotațiile interna-ționale ale petrolului au început să crească de la o lună la alta, ajungând la 126 de dolari pe baril, în martie 2012. Apoi, în timpul crizei din zona euro, au scăzut până la 90 de dolari la sfârșitul lunii iunie, pentru a crește din nou, până la 115 dolari, în prezent. În tot acest interval, prețurile carburanților din România au dat din aripi până au depășit 6 lei pe litru. 


După ce legi evoluează prețurile energetice din țara noastră? Guver-nanții și-au pus și ei această întrebare, dar s-au ferit să dea răspunsul. Singurul lucru pe care l-au lămurit este că produsele petroliere nu se scum-pesc din cauza impozitelor și taxelor, cum au motivat o vreme benzinarii. Un raport al Agenției Naționale de Administrare Fiscală a demonstrat că ponderea fiscalității în prețul carburanților a scăzut, deși TVA s-a majorat la 24%, iar acest lucru s-a datorat doar scumpirii exagerate a carburanților. 


Un sfert de răspuns la întrebarea de mai sus l-a dat Consiliul Concurenței care, după cum se cunoaște, a sancționat șase companii petro-liere cu o amendă de aproape 900 milioane lei (peste 200 milioane euro) pentru încheierea unei înțelegeri anticoncurențiale. Companiile sanc-ționate sunt: OMV Petrom, OMV Petrom Marketing, Lukoil România, Rompetrol Downstream, Mol Petroleum Products și ENI România. În urma investigației, autoritatea de concurență a constatat că cele șase s-au înțeles să retragă de pe piață sortimentul de benzină Eco Premium, faptă prin care au încălcat atât Legea Concurenței, cât și Tratatul de Funcționare al Uniunii Europene (TFUE).


Întrucât evoluția prețurilor din sectorul energetic, nu doar petrolier, afectează întreaga economie națională și nivelul de trai al fiecărui român, Guvernul Ponta și-a propus să folosească pârghiile fiscale pentru a compensa ori descuraja creșterea lor. El intenționează să aplice, din ianuarie 2013, o taxă pe veniturile extraordinare ale companiilor din sectorul gazelor și electricității, iar la mijlocul anului viitor ar urma să fie introdus un nou regim de reglemen-tare și taxare în zona companiilor de petrol și gaze naturale.


Deja, a fost înființat un comitet interministerial, condus de Ministerul Finanțelor Publice, care pregătește, în consultare cu companiile din sectorul energetic, un pachet de taxe, redevențe și reglementări.


Câtă vreme piața energetică este controlată de un număr mic de companii și nu există o concurență reală între ele, este necesară intervenția statului prin intermediul pârghiilor fiscale. 


Cum ar trebui să arate instrumentele fiscale de descurajare? Ele trebuie concepute astfel încât companiile energetice să prefere să reducă prețurile. Dacă guvernul le proie-tează doar ca mijloace de a aduce bani în plus la buget, lucrurile nu se vor îndrepta. Dimpotrivă, economia și populația vor avea și mai mult de suferit.



Comentează știrea

Nu există comentarii introduse pentru acest articol!

Articole pe aceeași temă

Pagina a fost generata in 0.2044 secunde