Despre șpagă, inspecții tehnice și uniforme - convorbire cu șeful Autorității Navale Române

1822
12
Despre șpagă, inspecții tehnice și uniforme - convorbire cu șeful Autorității Navale Române - constantinmatei-1339433943.jpg

"Mi-am început mandatul cu o evaluare a activității Autorității Navale Române; urmează să fac și o evaluare a activității angajaților" - a declarat, pentru cotidianul "Cuget Liber", Constantin Matei, noul director general al ANR.

Schimbarea de la comanda autorității este un prim pas spre alte schimbări. Constantin Matei vrea să le facă pas cu pas, împreună cu noii săi subordonați. Sunt luate în calcul problemele structurale, fundamentale pentru creșterea performanțelor ANR, dar și cele sociale și de imagine a instituției. Spre exemplu, va fi rezolvată problema uniformei unice pentru întregul personal al autorității, iar costurile ei vor fi suportate în totalitate de către angajator, a anunțat directorul general.
În 2002, în baza Legii 412 privind navigația civilă, au fost unificate două instituții importante, care, până atunci, aveau sarcini distincte în privința siguranței navigației și a navelor: Inspectoratul Navigației Civile (INC, cu toate căpităniile portuare) și Registrul Naval Român (RNR), care avea responsabilitatea supravegherii tehnice a construcției, reparării și exploatării navelor.
La acea dată RNR se afla pe lista neagră a Organizației Maritime Internaționale, alături de societățile de clasificare din alte foste state comuniste (Rusia, Polonia). Pornind de la principiul că funcția dispare odată cu organul, România a desființat, practic, RNR întrucât nu mai avea flotă maritimă.
Specialiștii fostului registru naval au fost încadrați într-un serviciu al RNR, sarcina lor fiind aceea de a inspecta navele fluviale și portuare, înmatriculate sub pavilion românesc, relatează Constantin Matei. Acum, respectivul serviciu are reprezentanțe la Galați, Tulcea, Turnu Severin și Giurgiu.
"Activitatea acestui corp de specialiști ai ANR se reflectă în starea tehnică a navelor fluviale. Departamentul va trebui să capete o importanță mai mare în viitor, având în vedere rolul major pe care îl joacă navigația fluvială în transporturile europene și românești. În locul lui va fi înființată o direcție tehnică. Nu trebuie uitat faptul că există o flotă fluvială de peste 3.000 de unități navale înregistrate sub pavilion românesc. Ele trebuie să fie nu doar competitive pe piață, dar trebuie să respecte și standardele tehnice de siguranță a navigației. Raportat la celelalte flote din Serbia, Ungaria și Austria, țara noastră are o flotă consistentă" - a afirmat șeful ANR.
Vorbind despre rolul pe care transportul fluvial îl joacă în creșterea traficului de mărfuri în portul Constanța, Constantin Matei consideră că relansarea lui depinde de asigurarea adâncimilor minime de navigație pe întreaga perioadă a anului și de îndepărtarea podurilor de gheață, în timpul iernii. Este necesar un efort investițional pentru înlăturarea pragurilor existente, dar și pentru dotarea administrațiilor fluviale cu nave spărgătoare de gheață, spune Matei.
Creșterea traficului fluvial nu depinde doar de adâncimi, ci și de taxele și tarifele practicate de țările riverane. "La 80% dintre ecluzele europene nu se plătește nicio taxă. În schimb, armatorii fluviali sunt împovărați de taxele de pe canalele navigabile din România. În materie de taxe de tranzitare a Canalului Dunăre - Marea Neagră, există o invenție românească numită: taxa pe tonă capacitate. Dacă trece cu barja plină sau încărcată pe jumătate, armatorul plătește aceeași taxă. Păi, e vina transportatorului că tranzitează canalul cu barja aproape goală sau a statului român că nu a asigurat adâncimile necesare pe Dunăre, astfel încât nava să vină încărcată la capacitate maximă? Acest fapt deformează și indicatorii pe care îi raportează Administrația Canalelor Navigabile" - spune șeful ANR.
Înființarea pavilionului maritim internațional al României este un proiect la care mulți dintre cei ce lucrează în industria shipping-ului visează de aproape un deceniu. Până de curând, ideea nu s-a bucurat de sprijin la ANR. Noul director general se numără printre cei ce o susțin: "Trebuie să facem în așa fel încât proiectul să se concretizeze, să aibă succes. Trebuie să cântărim foarte bine și avantajele, dar și obligațiile care revin României. Statul va trebui să acorde un regim fiscal stimulativ, pentru a atrage un tonaj cât mai mare, venituri la buget și locuri de muncă pentru navigatorii noștri."
Cititorii ziarului "Cuget Liber" au semnalat în mai multe rânduri fenomenul ciubucărelii practicate de reprezentanții autorităților, atunci când se află în inspecție la bordul navelor străine. Întrebat dacă va pune capăt acestei practici, Constantin Matei a afirmat: "Nu am dovezi, dar cred că se practică șpaga. Armatorul sau reprezentantul acestuia la navă trebuie să aibă un motiv să dea șpaga. Trebuie să fim realiști! nu cred că cineva dintre noi poate schimba caracterul oamenilor, al angajaților de la autoritățile statului: Vamă, Poliție de Frontieră sau ANR. Dar trebuie să găsim metode de a schimba sistemul, astfel încât armatorul să nu mai simtă nevoia să corupă, iar funcționarul să nu se mai lase corupt."
Îmi aduc aminte că, prin anii 90´, când încă mai aveam flotă națională, bare-boat-iștii români se plângeau de concurența făcută de navele străine. Cu concursul autorităților din portul Constanța, hârburile plutitoare, care arborau pavilioane turcești, libaneze ori siriene reușiseră să-i scoată de pe piața românească. Nave aflate sub standardele tehnice internaționale, care nu erau primite în porturile occidentale, intrau fără probleme în portul Constanța. Când le reproșam acest lucru, autoritățile române aveau o motivație stupefiantă pentru miopia lor, Susțineau că România nu își poate permite să fie exigentă în materie de siguranță a navigației, pentru că ar pierde o mare parte din trafic. Adevărata explicație a atitudinii îngăduitoare era, însă, cu totul alta și nu avea nicio legătură cu interesul național.



Comentează știrea

12 comentarii. Pagina 1 din 2. Click pe pagina dorită : 1 2 
marinar
12 iunie 2012
SPAGA

E vorba de spaga care se ia de catre autoritati la controalele de sosire si plecare. Am fost cu un tanc la Constanta si s-au dat 90 cartoane de tigari!!!! De ce? Pentru ca au amenintat ca daca vor pot sa desfaca si peretii sa controleze... (bineinteles impreuna cu totii capitanie, politie si vama. De mentioant ca nava avea un an vechime, totul era nou si toate (inclusiv documente) erau ca la carte. Spaga se impune prin amenintare!!!! Nu este benevola.

jacques
12 iunie 2012
pt marinar

Nu incurajez spaga sub nicio forma dar, daca nava de care vorbesti tu era 100% in regula, de ce s-a dat spaga? Este vina agentului navei care permite asa ceva. Aceasta "practica" veche trebuie sa dispara. De ex. in Bulgaria nu vine nicio autoritate la bordul navelor, doar agentul care ridica documentele de la Comandant si le distribuie catre autoritati la biorurile acestora. Daca toti agentii ar promova chestia asta, s-ar reduce drastic numarul cazurilor in care echipajele sunt jecmanite de catre Vama, Politie, Capitanie. Cu rezerva ca, navele si documentele lor sa fie in regula pentru a nu fi nevoiti sa adoarma vigilenta autoritatilor cu diferite cadouri.

Capitanul
12 iunie 2012
Seful ANR

Personal nu cred ca un personaj ca noul sef ANR,care in scola nu se incadra niciodata in regulamente si mai avea si o groaza de restante in fiecare an,care trecea mai departe doar cu spaga,poate sa fie corect si sa conduca o astfel de institutie.Cred ca o alegere mai proasta nu se putea face,dar cum la noi valorile nu se promoveaza ,sigur nu se va schimba nimic ba chiar anticipez ca lucrurile vor merge mai rau.

portocalii,ptr nr.3
12 iunie 2012
pdl,portocalii

lasa ca am vazut noi ce de profesionisti si meseriasi au promovat pdl-ii portocalii.nulitati absolute,habarnisti in toate domeniile,de sus pana jos si de jos pana sus.au distrus toate institutiile,cu oameni cu tot.nu poti calca in picioare oamenii.ei nu au avut niciodata spiritul de echipa.nu tin cu nimeni,dar intotdeauna am apreciat valoarea si demnitatea.iar acest om chiar le are.hai,nu mai fiti invidiosi ca nu ati avut pe cine promova.este un tip prea inteligent care nu se lasa influentat,de asta nu va convine,habarnisti sifonari !

resursele umane
12 iunie 2012
resursele umane

Ar fi bine sa faca o evaluare si la resurse umane ,asupra incadrarilor ,dar si al stabilirii salariilor.Sa elimine diferentele si discrepantele intre salariile aceluiasi compartiment.Corectitudinea nu prea a facut casa buna cu aceasta institutie.

Profu' de logica
12 iunie 2012
Aiurea !!!

Tu chiar crezi ca agentii au vreo putere in a stabili cum sa se faca un control. Oricum, nu asta e solutia. Am fost in mult-prea-europeana si civilizata Franta (Rouen) pentru a fi mai exact si, intr-adevar la nava a venit doar agentul care a solicitat setul de documente pentru fiecare autoritate in parte + doua cartoane de tigari si doua sticle de wisky de cap de vita furajata-autoritate. Deci, mai scump ca la Constanta. Nimeni nu crapa ca da cateva cartoane de tigari, nimeni nu se imbogateste cu cateva cartoane de tigari (oricum se impart cu conducerea). Problema este insa declasificarea, slaba calitate si pregatire profesionala a oamenilor. Dar chiar si la capitolul asta Capitania sta ceva mai bine decat colegii lor "primitori de foloase necuvenite", politistii de frontiera.

Răspuns la: pt marinar
Adăugat de : jacques, 12 iunie 2012
Nu incurajez spaga sub nicio forma dar, daca nava de care vorbesti tu era 100% in regula, de ce s-a dat spaga? Este vina agentului navei care permite...
Fonduri UE
12 iunie 2012
Fonduri UE

Acum e momentul: In 2012 Fondurile Europene NERAMBURSABILE se Acorda si la noi la fel de Usor ca in statele membre ale Uniunii Europene! Iata cum obtii fonduri europene pentru afacerea ta in doar 2 luni si 17 zile. Aflii mai multe detalii pe site-ul: fondurieuropenenerambursabile.ro

jacques
12 iunie 2012
Logicule, esti praf!

Ai auzit de civilizatie? D-aia suntem unde suntem din cauza unor mentalitati de santier precum expui tu in postarea ta! Da, agentii pot indruma Comandantii cum sa nu mai fie jecmaniti de autoritatile portuare.

Fonduri UE
12 iunie 2012
Fonduri UE

Acum e momentul: In 2012 Fondurile Europene NERAMBURSABILE se Acorda si la noi la fel de Usor ca in statele membre ale Uniunii Europene! Iata cum obtii fonduri europene pentru afacerea ta in doar 2 luni si 17 zile. Aflii mai multe detalii pe site-ul: fondurieuropenenerambursabile.ro

Marinarul portuar
12 iunie 2012
Spaga

Bai fratilor, este pentru prima data cind se recunoaste ca se practica spaga. Se da nu la nave ok si nu e vorba de un carton sau o sticla, ca asta e o cutuma cam peste tot. Problema este cind se dau bani, 1000$ intrarea si 2000$ plecarea, dar astea numai din auzite. Nimeni nu a demonstrat asta dar oricum, repet, numai pentru costugele plutitoare si sunt ceva la numar. Insa sa recunoastem ca s-a mai facut cite ceva pe aici prin port, iar Romania sta cel mai bine la Marea Neagra. Sta chiar foarte bine, dar in coada tarilor europene este adevarat. Omul asta ar vrea sa faca mai mult si chiar poate daca vrea. Noi, de aici din port il sustinem si sustinem si ANR. Brinza nu a fost un om rau. Ala de la APC a fost ceva de studiu ca nu cred ca sunt multe "exemplare" ca el. Portocalii au gresit tocmai prin oamenii care au fost promovati. Bafta Matei

12 comentarii. Pagina 1 din 2. Click pe pagina dorită : 1 2 

Articole pe aceeași temă

Pagina a fost generata in 0.8208 secunde