Durata săptămânii de lucru ar putea crește

614
Parlamentul European a repus în discuție directiva care limitează timpul de lucru la 48 ore, în medie, pe săptămână, inclusiv orele suplimentare. Discuțiile sunt legate de așa-numita clauză "opt-out", care dă dreptul angajatorului să prelungească durata maximală, pe baza acordului voluntar și individual al angajatului.
Unele patronate resping clauza "opt-out", apreciind că reprezintă o amenințare pentru sănătatea lu-crătorilor. Altele consideră că angajatorii au nevoie de o mai mare flexibilitate și că muncitorii ar trebui să aibă dreptul de a decide câte ore vor să muncească. Sindicatele au respins dintotdeauna această metodă.
Cu toate acestea, un număr de 16 state europene permit în mod curent utilizarea clauzei "opt-out". Cinci dintre ele admit ca ea să fie folosită în orice sector de activitate.
Modificarea directivei va trebui să răspundă și la întrebarea dacă trebuie acționat împotriva statelor care utilizează clauza "opt-out". Din analiza Comisiei Europene rezultă că sunt situații, în diferite state ale UE, când lucrătorii sunt obligați să muncească un număr mare de ore peste program, fără să beneficieze de timpul de odihnă necesar. Spre exemplu, în două state membre, medicii din sistemul public de sănătate sunt nevoiți să muncească excesiv de mult.
În România, reglementările europene și naționale sunt încăl-cate cu complicitatea autorităților, care cunosc situația, dar închid ochii. Munca extensivă, de 50 - 60 de ore pe săptămână, este un fenomen larg răspândit.
Directiva europeană a timpului de muncă nu se poate aplica în shipping. Se știe că navele sunt unități economice cu foc continuu, a căror bună funcționare, în condiții de siguranță, trebuie asigurată permanent. Echipajele lucrează 7 zile din 7, cel puțin 8 ore pe zi. Astfel că automat se depășește programul maxim de lucru, de 48 de ore. Mai mult, în practică, este necesar să se prelungească timpul efectiv de lucru până la 9, 10, 11 ore, pentru rezolvarea unor cazuri deosebite, în care nava este în pericol sau trebuie intervenit pentru salvarea vieții pe mare. Ce să mai spunem de faptul că navigatorii aflați în voiaj sunt la dispoziția comandan-tului și armatorului chiar și atunci când mănâncă, fac duș, sunt pe WC ori dorm. Ceea ce înseamnă că, potrivit definiției, timpul lor de muncă este de 24 de ore pe zi, timp de 7 zile pe săptămână. Indiferent ce măsuri ar lua armatorii, prin natura sa, shipping-ul este condam-nat să încalce Directiva europeană a timpului de muncă.

Comentează știrea

Nu există comentarii introduse pentru acest articol!

Articole pe aceeași temă

Pagina a fost generata in 0.756 secunde