Elita navigatorilor, nedreptățită de clasificarea ocupațiilor din România

2375
4
Elita navigatorilor, nedreptățită de clasificarea ocupațiilor din România - marinariremorcheritc-1313937541.jpg
În Monitorul Oficial nr. 561 din 8 august 2011 a fost publicat Ordinul ministrului muncii 1.832 din 6 iulie 2011 privind clasificarea ocupațiilor din România. Actul normativ înlocuiește clasificarea din 1995, în scopul de a reflecta schimbările produse în economie, la nivel ocupațional, o dată cu apariția unor noi activități.

Noua clasificare îi nemulțumește pe navigatori. Conform acesteia, ofițerii de pe navele maritime și fluviale sunt incluși în cea mai mare parte la categoria tehnicienilor. Aceasta corespunde unui nivel de instruire inferior cate-goriei specialiștilor, din care fac parte inginerii, economiștii, profesorii, juriștii, sociologii, ziariștii și alte ocupații pentru care se cer studii superioare.

Grosul ofițerilor se regăsește în grupa 3 - tehnicieni și alți specialiști din domeniul tehnic, la următoarele subgrupe:

3151 mecanici navali

- 315101 ofițer ajutor fluvial/portuar

- 315102 ofițer RTG

- 315103 ofițer electrician fluvial/portuar

- 315104 agent de navă

- 315105 ofițer electrician maritim

- 315106 ofițer mecanic maritim

- 315107 ajutor ofițer mecanic fluvial

3152 ofițeri de punte și pilotaj nave

- 315201 căpitan fluvial

- 315202 căpitan port

- 315203 ofițer intendent

- 315204 ofițer port

- 315205 ofițer de punte fluvial/portuar

- 315206 pilot de Dunăre maritimă

- 315207 șef echipaj maritim/fluvial

- 315208 pilot de mare largă, pilot de port maritim

- 315209 dragor maritim/fluvial

- 315210 pilot de port maritim aspirant/pilot de Dunăre aspirant

- 315211 ofițer de punte maritim

- 315212 ofițer de punte maritim aspirant/ofițer mecanic maritim aspirant/ofițer electrician maritim aspirant

Față de clasificarea din 1995, care și ea îi băga pe ofițerii navigatori în aceeași oală cu tehnicienii de la uscat, există totuși un progres. Câteva ocu-pații marinărești au fost promovate în ierarhie. Astfel, în categoria 1, din care fac parte membrii corpului legislativ, ai executivului, înalți conducători ai ad-ministrației publice, conducători și func-ționari superiori, a fost inclusă grupa:

1324 conducători de unități din domeniul aprovizionării și desfacerii de mărfuri

- 132401 căpitan șef port

- 132402 comandant nave maritime

- 132403 comandant coordonator grup mare pescuit oceanic

- 132409 șef agenție navală

- 132421 șef port

- 132430 șef agenție pilotaj

- 132431 șef cart

- 132436 șef mecanic maritim/fluvial

- 132437 șef electrician maritim

De asemenea, în categoria 2 - specialiști în diverse domenii de activitate, e inclusă grupa 2152 - ingineri electroniști, în care sunt cuprinse și următoarele ocupații:

- 215218 căpitan secund

- 215219 căpitan port (studii superioare)

Nebrevetații, marinarii, fac parte din categoria 8 - operatori la instalații și mașini; asamblori de mașini și echipamente:

8350 Marinari, navigatori și asimilați

- 835001 marinar, pilot naval, barjist

- 835002 observator far maritim și stație semnal de ceață

- 835003 marinar legător

- 835004 conducător ambarcațiuni agrement pe ape interioare

- 835005 pontonier feribot

- 835006 servator far maritim și stație semnal de ceață

- 835007 conducător de șalupă maritimă/fluvială

- 835008 timonier maritim/fluvial

- 835009 motopompist

În ceea ce îi privește pe brevetați, clasificarea este în discordanță cu nivelul de instruire. Ofițerii maritimi și fluviali au, de regulă, studii universitare de profil. Studiile medii și postliceale constituie excepția în cazul lor.

"Împreună cu Sindicatul Liber al Navi-gatorilor vom face demersurile nece-sare pe lângă Ministerul Muncii, pentru schimbarea încadrării ofițerilor în clasificarea ocupațională. Așa cum arată în prezent, ea produce efecte negative. Angajatorilor li se oferă suportul legal să-i plătească pe ofițeri la ni-velul tehnicienilor și să nu ia în conside-rare studiile superioare" - a declarat Florin Urziceanu, președintele Asociației Companiilor de Crewing din România.

În discordanță cu clasificarea ocupațională realizată de Ministerul Muncii, ofițerii maritimi sunt percepuți în țara noastră și oriunde în lume drept o categorie profesională de elită, datorită pregătirii profesionale și culturii, experienței dobândite pe mare și porturile lumii, curajului cu care înfruntă stihiile naturii și privațiunile.

La data de 2 august 2011, personalul navigant maritim și fluvial înregistrat în scriptele Autorității Navale Române număra 59.734 persoane. Cel maritim era reprezentat de 27.751 ofițeri, 9.524 nebrevetați și 5.324 auxiliari, iar cel fluvial, de 2.397 ofițeri, 14.001 nebrevetați și 737 auxiliari. Numărul comandanților de cursă lungă înregistrați se ridică la 1.717 persoane.

Comentează știrea

gill
22 august 2011
marinari si flota

pai la aproape 60000 de oameni in domeniu , oare nu este necesara si o mica flota ??? presedintele face parte ca profesie din aceasta categorie . ori este mai bine sa fii mercenar la flotele straine ???

Bibanul
22 august 2011
Marinarii declasificati

Este o nota proasta. Ofiterii din flotele europene sunt toti absolventi de invatamint superior pe cind cei din India si in general "Orient" au numai cursuri de doi ani jumatate, iar la brevete superioare inca un an ca sa fie asimilati STCW. Pacat ca Romania isi desconsidera elitele, specialistii. Vai mama noastra. Si asa ne privesc occidentalii ca pe vasali. De acum nici nu mai au motiva sa nu o faca.

Nicu G
22 august 2011
SMECHERIE ROMANEASCA!

Acesta este rezultatul actiunilor unor smecheri din Ministerul Transporturilor, departamentul transporturilor navale. Au facut aceasta declasificare a ofiterilor maritimi de punte, ca sa faca si la noi colegii nautice, sa scoata ofiteri pe banda rulanta. Initiatorul acestui demers de declasificare a fost Stelian Cojocaru, acesta a lucrat la minister si a avut timp sa faca aceste manevre! Apoi si-a facut colegiu nautic, cu promisiunea ca face ofiteri de punte dupa 20 de luni. Dar nici Panait de la UMC nu a ramas mai prejos, acesta si-a facut si el o fundatie si un colegiu nautic, ca sa nu-i fure Cojocaru prostii, adica studentii. Sindicatul Navigatorior iar dovedeste ca exista degeaba, nu are nici un rost, nu face nici un demers ca sa previna sau sa elimine asa ceva. Intotdeauna ofiterii cu studii superioare vor fi deasupra celor cu studii medii. Oriunde in lume!

IDM
16 martie 2017
Este corect

Fluvialii fac școală mai puțină .

Articole pe aceeași temă

Miercuri, 26 Mai 2010
Stire din Social : Au primit o șansă la viitor
Pagina a fost generata in 0.7636 secunde