Europa investește milioane de euro în Canalul Dunăre - Marea Neagră

1211
1
Europa investește milioane de euro în Canalul Dunăre - Marea Neagră - canaluldunaremareaneagra-1323114173.jpg

Cine și-ar fi închipuit în urmă cu 20 de ani că ponderea mărfurilor tranzitate pe Canalul Dunăre - Marea Neagră, în contul Bulgariei, Serbiei, Ungariei, Austriei și chiar al Ucrainei o va depăși pe a celor transportate în interesul companiilor românești? Actuala structură a traficului demonstrează că această cale de navigație servește în principal nevoilor Europei.

Au nevoie de canal
Rolul jucat de Canalul Dunăre - Marea Neagră în transporturile continentale va crește exploziv în următorul deceniu. De altfel, ținta Uniunii Europene este ca o cotă cât mai mare din circulația mărfurilor să fie transferată de pe autostrăzi și căi ferate pe căile de navigație interioare. Nu doar din motive ecologice, ci și economice. Transportul pe apă este mult mai ieftin decât cel pe uscat. Pe de altă parte, în multe țări din centrul Europei, autostrăzile existente au devenit neîncăpătoare pentru numărul mare de TIR-uri și respectivele state nu își mai permit să construiască altele noi.
Dunărea și canalul de legătură cu portul Constanța au un potențial extraordinar, dar prea puțin exploatat. Această resursă a intrat în proiectele de viitor ale Europei Unite, care o consideră tot mai mult ca fiind a ei.
Dar pentru a pune în valoare potențialul existent este nevoie de investiții în infrastructura și suprastructura de transport. Trebuie înlăturate piedicile fizice, legislative și birocratice din calea navelor, iar acest lucru se face alocând resurse publice comuni-tare și naționale. De asemenea, de-a lungul acestor căi de navigație trebuie asigurat un mediu de afaceri care să stimuleze investițiilor private în porturi, în flote fluviale performante, în dez-voltarea transportului intermodal.

Proiecte finalizate în 2011
Sunt numeroase entități, din multe țări, care au pus umărul la aplicarea Strategiei Europene a Dunării. Printre ele, Compania Națională Administrația Canalelor Navigabile se remarcă prin finalizarea a trei proiecte de interes major și pregătirea unui pachet de proiecte ce vor lua startul în 2012 și anii următori.
În acest an a fost realizat sistemul de măsurători topo-hidrografice, iar de curând s-au încheiat lucrările de modernizare a sistemului de semnalizări de pe Canalul Poarta Albă - Midia Năvodari.
Ieri, în cadrul unei conferințe de presă, a fost anunțată finalizarea proiectului de modernizare a sistemului de semnalizări de pe Canalul Dunăre - Marea Neagră. Valoare lui se ridică la 17.856.214 de lei (4.262.440 de euro), a declarat Moren Abdurati, șefa serviciului proiecte europene, din cadrul CN ACN.
Finanțat din fonduri europene, proiectul s-a materializat: în realizarea infrastructurii pentru semnale luminoase terestre și semafoarele de-a lungul canalului; reabilitarea stâlpilor de susținere a semafoarelor la ecluze; realizarea semnalizării statice în lungul canalului; refacerea semaforizării la ecluze, porturi și la ieșirea din canal; realizarea semnalizării luminoa-se costiere din lungul canalului, de la poduri, porturi și bifurcații cu LED-uri alimentate cu generatoare solare fotovoltaice.
Potrivit managerului de proiect, Iugel Cherim, investiția s-a concretizat în: 221 de semnale statice, 64 de indicatoare kilometrice, 92 de panouri auxiliare, 180 de stâlpi noi din beton armat, 22 de stâlpi meta-lici noi și reabilitarea a 24 de stâlpi, 64 de semnale luminoase terestre și 54 de semnale luminoase la poduri.

Investiții în 2012
În 2012, vor fi demarate alte patru proiecte cu finanțare europeană, a anunțat Moren Abdurati. Este vorba de: construcția unui front de așteptare pentru convoaiele de nave care intră de pe Canalul Dunăre - Marea Neagră pe Canalul Poarta Albă - Midia Năvodari (3.330.000 de euro); proiectul privind monitorizarea calității apei din canalele de navigație (4.800.000 de euro); proiectul Green Port (la care participă mai multe țări - partea CN ACN ridicându-se la 260.000 de euro); proiectul Newada (11 țări participante, 230.000 de euro partea CNACN).
Pentru marile proiecte privind infrastructura canalelor navigabile existente (în special cele de modernizare a ecluzelor) și construcția Canalului Dunăre - București se așteaptă o anunțată schimbare în politica de finanțare comunitară. "Comisia Europeană este interesată de proiectul Canalului Dunăre - București. Există o preocupare deosebită pentru conectarea capitalei României la Dunăre" - a declarat Moren Abdurati. Valoarea estimată a acestuia depășește 2 miliarde de euro.



Comentează știrea

Ilie
6 decembrie 2011
CDMN

Nu semnalizarea sau calitatea apei reprezintă principalele probleme ale CDMN, ci cotele apelor Dunării. Având în vedere perioadele tot mai lungi de secetă care fac impracticabil cursul Dunării pentru navigație, ar trebui investit masiv în regularizarea cursului Dunării între Drobeta Turnu-Severin și Cernavodă.

Articole pe aceeași temă

Pagina a fost generata in 1.5431 secunde