A intrat în vigoare noua lege a mărcilor

Firmele trebuie să-și păzească brandul de hoți

365
Firmele trebuie să-și păzească brandul de hoți - a03e58908b20deb070d374a74a737530.jpg

Articole de la același autor

Companiile trebuie să monitorizeze în permanență mărcile nou intrate pe piață, pentru a se apăra de "pirați". Odată cu intrarea în vigoare a noii legi a mărcilor, la data de 10 mai 2010, Oficiul de Stat pentru Invenții și Mărci (OSIM) nu mai poate refuza înregistrarea unei mărci doar pentru că brandul respectiv există deja în baza de date. Protejarea brandurilor cade în grija titularilor.

Un efect direct al noii legi va fi creșterea numărului de dispute între companii. În același timp însă, piața va fi curățată de mărcile inactive, de blocaj, care fuseseră înregistrate la OSIM doar ca să împiedice accesul unor companii străine pe piața românească.
"Prin noua lege a mărcilor, sistemul nostru a fost armonizat cu aquisul comunitar. Marca comunitară a reprezentant modelul pentru legea noastră. Modificarea principală este renunțarea la examinarea din oficiu a potențialelor conflicte cu mărci înregistrate anterior", a declarat, pentru Cuget Liber, Ovidiu Dinescu, purtătorul de cuvânt al OSIM.
Titularii de mărci trebuie să monitorizeze permanent mărcile nou intrate pe piață, putând face o opoziție oficială, în termen de două luni de la dubla înregistrare a unei mărci. Taxa de opoziție este de 216 lei (în jur de 54 euro).
"Verificarea mărcilor se face online, pe site-ul OSIM, unde există o listă actualizată în continuu. În multe cazuri, dubla sau chiar tripla înregistrare a unui brand nu va deranja pe nimeni. Spre exemplu, un restaurant numit poate funcționa și în Călărași, și în Baia Mare, fără ca proprietarii să intre în conflict", mai spune Ovidiu Dinescu.
La nivel comunitar, respingerea din oficiu a unor mărci, pe motiv că există deja în piață, ar fi generat probleme majore. Cum ar fi să nu poți înregistra un brand de pantofi în Olanda, pe motiv că există un restaurant cu același nume în România?
Cei care nu vor să urmărească singuri mărcile care intră pe piață pot angaja o firmă de consultanță. Pe baza unui abonament lunar, consultanții vor păzi brandul și vor notifica titularul dacă are loc o înregistrare dublă. Costurile variază de la o firmă la alta, însă media este de circa 40 – 50 euro/lună.
"Important este că se elimină de pe piață mărcile de blocaj, înregistrate doar pentru a-i împiedica pe alții să se dezvolte. Este bine să avem mărci active, care sunt folosite după ce au fost înregistrate. Ca în majoritatea statelor europene, piața decide acum ce mărci rămân în joc", explică reprezentantul OSIM.
În multe cazuri, mărcile inactive erau vândute pe sume extrem de mari celor care chiar vroiau să le folosească. Noua lege oprește astfel și aceste practici anticoncurențiale. În prezent, costul înregistrării unei mărci la OSIM, pe o perioadă de zece ani, pornește de la 500 euro.

Comentează știrea

Nu există comentarii introduse pentru acest articol!

Articole din aceeași secțiune

Pagina a fost generata in 1.7344 secunde