Flota comercială a României, acum 20 de ani. Fără precedent: tentativă de piraterie!

283
Flota comercială a României, acum 20 de ani. Fără precedent: tentativă de piraterie! - flota-1540213165.jpg

Articole recomandate

În urmă cu mai bine de 20 de ani, viața pe multe din navele românești era un coșmar pentru echipaje. În cele ce urmează, vă prezentăm câteva din articolele publicate în ziarul nostru, la acea vreme.

Cargoul de 8.850 tdw "Danube Trader" (fost "Grădiștea"), aparținând Romline, a fost închiriat, într-un contract de bare-boat, de firma austriacă Shipping Trading Services Viena, începând cu data de 15 mai 1994.

Nava a fost exploatată în condiții tehnice bune, iar echipajul a fost bine plătit. După o vreme, STS Viena a încredințat managementul navei operatorului grec Ax Maritime.

Nu se știe ce litigii financiare au apărut între austrieci și greci, căci, pe data de 1 octombrie 1997, STS Viena a anunțat armatorul Romline că renunță la contractul de bare-boat și relivrează nava către proprietar. La data respectivă, "Danube Trader" părăsise portul Novorossiysk (Rusia), unde acostase pentru reparații.

La primirea mesajului, Laurențiu Straja, directorul companiei Romline, a transmis o radiogramă, prin care i-a cerut lui Alexandru Jacotă, comandantul navei, să se îndrepte spre portul Constanța.

Neprimind niciun răspuns de la bordul lui "Danube Trader", compania Romline a repetat ordinul, amintindu-i comandantului că nava este proprietatea sa și interzicându-i să mai comunice cu fostul navlositor sau manageri numiți de aceștia.

Fiindcă la telexuri și faxuri comandantul nu răspundea, s-a încercat să comunice în fonie. Același rezultat. Alexandru Jacotă refuza să răspundă.

Autoritățile au intrat în alertă

Deoarece situația devenea dramatică, având și informația că operatorul grec a direcționat nava spre Pireu, pentru a pune mâna pe ea, Romline le-a cerut navelor din zonă (,Aiud" și "Histria") și agentului Marti Istanbul să-l atenționeze pe comandantul Jacotă că, dacă nava ajunge la Pireu și va fi arestată, el este direct răspunzător pentru toate daunele aduse companiei Romline.

Pe data de 3 octombrie 1997, la ora 6.11, agentul din Istanbul a reușit să vorbească cu Jacotă și să-i comunice, la telefon, mesajul armatorului. Comandantul a răspuns că nu vrea să se întoarcă la Constanța și că se îndreaptă spre Pireu. Apoi, nava a ieșit din Bosfor.

Directorul Laurențiu Straja ne-a declarat: "Dată fiind situația de o gravitate fără precedent în istoria navigației române și fiind vorba de o tentativă de piraterie, au fost alertate autoritățile: Ministerul Transporturi-lor, Ministerul Afacerilor Externe și Poliția Transporturi". La rândul lor, autoritățile române le-au contactat pe cele grecești.

În sfârșit, a răspuns comandantul!

Speriat, probabil, de consecințele faptei sale, comandantul Jacotă a răspuns, în sfârșit, pe data de 3 octombrie, la ora 16.30: "Echipajul dorește certificare plată salarii restante 100.500 de dolari, de la Romline, și confirmare SLN. Rog răspuns urgent, deoarece solicitarea echipajului oprire radă Istanbul, până la soluționare". Iar la ora 17.10, a transmis un nou mesaj: "Referitor instrucțiune procedare Constanța, pe 5.10.1997 dimineața, rog considerați serios noradio 2-3/10, referitor plată salarii restante cu confirmare SLN".

Directorul Laurențiu Straja ne-a declarat că nava s-a întors din drum și este posibil ca în data de 6 octombrie 2018 să acosteze în portul Constanța. Imediat, autoritățile statului vor declanșa ancheta.

"Dacă nu se va lua o măsură severă, înseamnă că oricine poate face orice în flota română. Trebuie să se ia o măsură exemplară în acest caz de gravă indisciplină", a afirmat Straja.

Rămâne de văzut ce explicații va oferi comandantul Jacotă și dacă organele de anchetă îl vor acuza de tentativă de piraterie. (4 octombrie 1997)

Gheorghe Slabu va cere anchetarea contractelor cu firmele Socib și Oscar

În cursul după-amiezii zilei de 19 octombrie 1997, adunarea generală a acționarilor l-a numit pe Gheorghe Slabu în funcția de administrator unic al companiei Romline. Adunarea generală a acționarilor a analizat modul în care se aplică HG 397/1997, privind scoaterea de sub arest a celor 12 nave, pentru care FPS i-a acordat companiei Romline suma de 7,89 milioane dolari. S-a constatat că numai patru dintre cele 12 nave au fost eliberate până în prezent.

Dificultățile în soluționarea celorlalte opt cazuri sunt generate, printre altele, de faptul că firmele Oscar și Socib, care au avut navele în operare, nu au prezentat documentele originale privind contabilitatea fiecărei nave. AGA l-a mandatat pe administratorul unic să solicite organelor statului anchetarea modului în care s-au derulat contractele de bare-boat cu cei doi operatori privați.

Întrebat asupra situației documentelor navelor avute în operare, Mihai Uretu, managerul companiei Oscar, ne-a declarat: "De două luni, organele financiare de stat desfășoară un control amănunțit asupra contractelor de bare-boat la compania noastră. În ceea ce privește relațiile cu Romline, tot de două luni se desfășoară o expertiză tehnico-financiar-contabilă, cerută și plătită de Romline, acceptată de Oscar. Aceste organisme își vor prezenta concluziile". (20 octombrie 1997) 

Comentează știrea

Nu există comentarii introduse pentru acest articol!

Articole pe aceeași temă

Pagina a fost generata in 0.8223 secunde