Flota mondială și porturile lumii, grav afectate de pandemia Covid-19

2503
Flota mondială și porturile lumii, grav afectate de pandemia Covid-19 - flotamondialasiporturilelumii-1587650056.jpg

Articole de la același autor

Industriile mării trec printr-o perioadă mult mai grea și mai complicată decât cea din timpul Marii Crize Economice din anii 2009-2013. Pandemia Covid-19 a făcut ca turismul pe mare să se prăbușească total. Navele de pasageri stau în conservare la cheu, așteptând să treacă nebunia.

La 1 ianuarie 2017, flota mondială de pasagere număra 2.469 ferry-boat-uri RoPax, cu peste 2.469 locuri fiecare, 1.350 ferry-boat-uri, cu peste 1.350 locuri fiecare, 391 nave de croazieră, cu peste 500 de locuri fiecare și alte 218 nave de pasageri de dimensiuni mai mici.

Comerțul pe mare e în suferință

În timpul crizei economice, flota mondială a înregistrat o capacitate mai mare cu 20% în raport cu cantitățile de mărfuri de transportat. Acum, situația se repetă. Din cauza pandemiei, flota mondială de nave portcontainer înregistrează o supracapacitate de transport de 13% în raport cu cererea din piață. În efortul de a menține cât de cât nivelul tarifelor de transport al mărfurilor, armatorii au retras din circulație nave cu o capacitate totală de aproximativ 3 milioane TEU (containere convenționale).

Se estimează că, numai în al doilea trimestru al anului, peste 250 de voiaje deja programate vor fi anulate. Pe unele rute, capacitatea de transport se va diminua cu până la o treime. Cele mai mari reduceri de până acum au avut loc pe principalele trasee comerciale ale lumii, respectiv Asia - Europa și trans-Pacific. Potrivit companiilor de brokeraj, navele de mare capacitate, de peste 20.000 TEU, merg încărcate la mai puțin de jumătate.

Un alt efect al pandemiei îl reprezintă deturnarea de la menirea lor a unui mare număr de capacități de transport și transformarea lor în depozite plutitoare, de țiței și produse petroliere. În prezent, cantitățile de petrol depozitate pe mare, la bordul navelor, au ajuns la nivelul record de 160 de milioane de barili, cantitatea dublându-se în ultimele două săptămâni.

Ultima dată când stocurile de petrol plutitoare au atins un nivel uriaș a fost în 2009, când a explodat criza economică. Atunci, rezervele petroliere de pe mare au ajuns la peste 100 de milioane de barili.



Blocarea schimburilor de echipaje


La trei luni de la declanșarea crizei Covid-19, din cauza restricțiilor de circulație impuse de statele lumii, circa 2 milioane de navigatori și personal maritim, de care depinde funcționarea economiei mondiale, sunt izolați la bordul navelor. Mulți nu pot reveni în țările de origine ori nu au acces la servicii medicale în țările în care navele au ancorat.

Organizațiile internaționale și naționale din shipping au făcut apel la guvernele lumii să faciliteze schimburile de echipaje. Chiar dacă unele state, printre care și România, au permis circulația navigatorilor, fără o acțiune globală coordonată, schimburile de echipaje vor putea fi efectuate cu foarte mare greutate, iar comerțul internațional pe mare va avea de suferit, punând în pericol economiilor naționale.



Brățară digitală anti-Covid-19


La rândul ei, industria portuară mondială este grav afectată. Prin diminuarea fluxurilor de mărfuri și prăbușirea turismului de croazieră, porturile lumii și operatorii portuari sunt nevoiți să își reducă activitatea, pierzând cote importante de venit. Pe de altă parte, cheltuielile lor cresc ca urmare a măsurilor de securitate impuse de pandemie, în timp ce productivitatea muncii scade.

În noile condiții, digitalizarea operațiunilor portuare își dovedește eficiența. Numeroase porturi și operatori portuari au accelerat programele de digitalizare începute înainte de declanșarea pandemiei, iar companiile din domeniul tehnologiilor avansate vin cu noi soluții.

Rombit - o compania belgiană înființată în 2012 și specializată în crearea de soluții de digitalizare a industriei portuare - a realizat o brățară digitală care previne infectarea cu coronavirus pe platformele de lucru. Denumită Romware Covid Radius, aceasta asigură distanțarea socială și permite urmărirea contactelor. Portul Anvers va fi primul care o va folosi.

Inițiativa este, de asemenea, un răspuns la apelul guvernului flamand de a crea soluții digitale pentru a ajuta societatea afectată de pandemie. Brățara Covid-19 este destinată în primul rând distanțării sociale. Ori de câte ori lucrătorii se apropie prea mult unul de celălalt, primesc un semnal de avertizare. Confidențialitatea este garantată. Covid Wearable nu transmite niciodată locația sau alte informații sensibile pentru angajator.

În același timp, brățara permite urmărirea contactelor. Dacă se întâmplă să fie cineva infectat, atunci un consilier de sănătate poate verifica colegii de muncă cu care persoana a intrat în contact, pentru a preveni infecția ulterioară.

Rombit intenționează să producă brățara în cantități mari și să o pună pe piață, ajutând astfel la relansarea economiei în condiții de siguranță. Există deja un mare interes internațional pentru acest produs inovativ, a anunțat fabricantul. 



Comentează știrea

Nu există comentarii introduse pentru acest articol!

Articole pe aceeași temă

Pagina a fost generata in 0.6617 secunde