Importurile aduse pe mare intră în magazinele Constanței prin București

1276
4
Importurile aduse pe mare intră în magazinele Constanței prin București - magazin-1329508489.jpg

Lanțurile de magazine din Con-stanța, de la cele mai mici până la hiper și supermarket-uri, sunt pline de importuri aduse pe mare, din China, India, Filipine, Hong Kong, Turcia, Grecia, Spania ori Italia.
Portul se află la o azvârlitură de băț, iar navigația s-a derulat normal, chiar dacă vremea a fost câinoasă. În luna februarie, comerțul local ar fi trebuit să fie bine aprovizionat cu mărfuri străine.
În teorie așa stau lucrurile. Practic, galantarele cu alimente de bază ale multora dintre magazine, în special hipermarket-uri, au fost goale zile la rând. Pentru că zăpezile au blocat autostrada București - Constanța, aprovizionarea orașului și județului cu alimentele proaspete, din import, în special fructele și legumele, a fost sistată.
Iarna extrem de grea aduce în atenția publicului o gravă anomalie. Mare parte dintre mărfurile de import consumate în Dobrogea și județele limitrofe, care au intrat în țară prin portul Constanța, sunt plimbate mai întâi la București.
Se pune întrebarea: ce îi împiedică și ce interes ar putea avea marii importatori, printre care se numără și rețelele de hipermarket-uri, să nu transporte mărfurile direct, din port, în magazinele din județele Constanța, Tulcea, Ialomița, Călărași, Brăila și Galați? De ce preferă să le ducă mai întâi în capitală, iar de acolo să le trimită înapoi, cu costuri mai mari?
Regimul vamal special al portului Constanța prezintă avantaje deo-sebite pentru importatori. Pentru mărfurile depozitate în port nu li se solicită garanții vamale. Cât timp marfa se află în incinta portuară nu se plătesc taxe vamale, accize și TVA. Acestea se achită doar pentru can-titățile care ies. Asta înseamnă că importatorul poate scoate marfa din port pe măsură ce o vinde. Cu sumele obținute va putea achita dările pentru următoarele loturi de mărfuri.
Dacă importatorul ar depozita și distribui marfa direct din portul Constanța spre toate destinațiile, s-ar reduce substanțial cheltuielile de transport, a căror valoare crește pe măsură ce se scumpesc carburanții.
Potrivit operatorilor portuari contactați de "Cuget Liber", transportul cu containerele spre București triplează costurile de transport ale mărfurilor. Rețeaua de hipermarket-uri importatoare achită drumul dus-întors al containerului (întâi plin și apoi gol), plus transportul mărfurilor cu camionul, din capitală spre maga-zinele din Dobrogea. Dacă transportul s-ar face cu camionul, din port spre județele Constanța și Tulcea, s-ar achita prețul unui singur drum.
Importatorii ar putea profita de toate aceste avantaje, cu atât mai mult cu cât portul Constanța dispune de spații de depozitare și are ope-ratori care asigură servicii de manipulare, stivuire, sortare și expediere a mărfurilor. Mai mult, ar putea închiria terenuri în port sau în afara lui, pentru a organiza propriile parcuri logistice de distribuție a mărfurilor.
Toate acestea sunt binecunoscute celor ce dețin lanțurile comerciale. De altfel, mulți dintre ei au solicitat informații de la operatorii portuari. După ce s-au documentat, au ales (cu câteva excepții) sistemul cel mai greoi și mai costisitor: plimbatul mărfurilor la București.
Nu există decât o singură explicație pentru această opțiune contra-naturii capitalismului: specularea slăbiciunilor sistemului vamal este mai profitabilă decât avantajele oferite de portul Constanța.
Probabil că acest lucru l-a avut în vedere premierul Mihai-Răzvan Ungureanu când le-a cerut instituțiilor de control să relanseze campania împotriva evaziunii fiscale cu vegetale și alcool, pentru a aduce venituri de 1,5% din PIB, la buget, în următoarele 60 de zile.



Comentează știrea

vasile
18 februarie 2012
depozitul logistic

Imi pare rau, dar nu aveti dreptate. Toate firmele mari care detin lanturi de magazine la nivel national au actvitatea bazata pe depozite logistice. In aceste depozite se afla toate categoriile de marfuri. Aprovizionarea magazinelor se face zilnic din depozitul logistic catre magazin, in camion fiind incarcate toate sortimentele de marfuri necesare magazinului.Depozitele logistice au fost amplasate in centrul de greutate al zonei pe care trebuie sa o deserveasca, in apropierea drumurilor nationale principale, cai ferate , si in zonele unde au gasit teren relativ ieftin si mai ales o administratie locala mai putin flamanda. Constanta nu este o zona buna pentru asa ceva, ce investitor serios s-a asezat aici pentru a deschide o afacere in ultimii 15 ani ? Mergeti prin tara si veti vedea firme renumite care au fabrici si au creat locuri de munca.

constanteanulVasil
18 februarie 2012
pentru Vasile

Vasile, iar ai dat-o in bara cu comentariul tau. Esti total neinformat si, pe deasupra, iei partea evazionistilor. Dl. Tita are dreptate cand pune problema avantajelor oferite de portul liber Constanta si de faptul ca distributia directa a marfurilor din port spre magazine reduce factura de transport. Baumax este singurul lant de magazine care profita de aceste avantaje. A apelat la un operator de la Constanta Sud care ii face logistica. Ce interes au ceilalti sa plimbe marfa la Bucuresti ca sa o aduca la Constanta? Este clar ca au un castig, care nu poate veni decat din eludarea fiscalitatii. Vasile, eu o aiureala cand pui problema administratiei locale ostile. In primul rand, portul nu are nicio treaba cu administratiile locale, pentru ca este domeniu public in proprietatea Ministerului Transporturilor. In al doilea rand, administratia locala din Constanta se dovedeste a fi extrem de prietenoasa lanturilor de hipermarket-uri. Asa ca, domnule Vasile, lasa comentariile pe seama celor care se pricep, care gandesc si sunt informati.

vasile
18 februarie 2012
pentru omul informat

Ma bucur ca sunteti foarte bine informat si specialist in acest domeniu. Oamenii specializati si instruiti temeinic sunt principalul atu al tarii noastre. Cu deosebit respect ! Vasile.

Mihai
18 februarie 2012
+1 pt Vasile

On topic: Vasile are dreptate. Daca voiau avantaje vamale, baietii o rezolvau la Constanta la fel de usor ca la Bucuresti, daca nu chiar mai bine :) In plus, aprovizionare se face si cu alte mijloace de transport decat cu vaporul, toata marfa se centralizeaza, inspecteaza, inventariaza si apoi distribuita. Off topic: Hai sa lasam jignirile pentru discutiile la birt, aici exprimam opinii...

Articole din aceeași secțiune

Sâmbătă, 18 Februarie 2012
Stire din Economie : Un ferry-boat a eșuat în Insulele Baleare
Pagina a fost generata in 1.9945 secunde