În pericol! Compania Tarom e sufocată de pierderi financiare și datorii uriașe

300
În pericol! Compania Tarom e sufocată de pierderi financiare și datorii uriașe - fondcompaniataromesufocatadepier-1624798366.jpg
Compania națională de transporturi aeriene române – Tarom este una dintre găurile negre ale economiei naționale. Potrivit datelor de bilanț financiar contabil publicate de Ministerul Finanțelor, pierderea brută a crescut de 6,29 ori în intervalul 2015 – 2019, deci înainte ca pandemia Covid-19 să afecteze toate companiile aeriene din lume.

Evoluția pierderii brute (indicator ce caracterizează cel mai bine) starea companiei a fost următoarea:

- anul 2015 - 27.426.980 lei;

- anul 2016 - 46.966.754 lei;

- anul 2017 - 172.355.725 lei;

- anul 2018 - 178.624.480 lei;

- anul 2019 – 172.674.460 lei.

În plus, la finalul anului 2019, Tarom înregistra datorii de 731.005.104 lei, mai mari de patru ori față de sumele pe care le avea de încasat (creanțe) și care se ridicau la 179.296.181.

Vina pentru situația financiară dramatică a acestei companii a statului român aparține administratorilor și managerilor săi, dar și Ministerului Transporturilor, sub autoritatea căruia funcționează Tarom.

Începând din luna martie 2020, restricțiile de circulație impuse de pandemie au deteriorat și mai mult situația financiară și așa destul de gravă a companiei, care s-a văzut obligată să ia măsuri de restructurare și de reducere a cheltuielilor.

Pentru a veni în sprijinul companiei, Ministerul Transporturilor a pregătit un proiect de Ordonanță de Urgență care prevede posibilitatea acordării unui ajutor de stat individual de restructurare, sub formă de garanție de stat. Fără el, Tarom nu are acces la creditele bancare. Ajutorul de stat de restructurare va fi acordat în conformitate cu legislația comunitară și cu acordul Comisiei Europene.

Totodată, ministerul propune ca sumele achitate de la bugetul de stat pentru achiziționarea de aeronave noi în cadrul măsurilor de restructurare și nerecuperate de la Tarom, să se transforme la finele fiecărui an în capital și, astfel, să se majoreze capitalul social deținut de statul român la această companie.

În plus, se prevede posibilitatea finanțării de la bugetul de stat a sumelor reprezentând valoarea pagubei, respectiv, a deficitului de lichiditate provocat companiei de evenimente extraordinare (pandemia Covid-19), urmând a se obține avizul Comisiei Europene.

În motivarea ce însoțește proiectul de OUG se arată că „acordarea unui ajutor de stat individual de restructurare este singura soluție pentru succesul restructurării Tarom, pentru rentabilizarea companiei pe termen mediu și lung.”

Inițiatorii proiectului susțin că, în cazul în care nu va beneficia de ajutorul de stat, continuarea activității Tarom în condiții de siguranță a serviciilor de transport aerian va fi în pericol. Totodată crește riscul pierderii de locuri de muncă atât în cadrul companiei Tarom, cât și la operatorii economici care colaborează cu ea.



Comentează știrea

Nu există comentarii introduse pentru acest articol!
Pagina a fost generata in 0.2026 secunde