Industria portuară a înregistrat o ușoară creștere de venituri în anul 2017

357
Industria portuară a înregistrat o ușoară creștere de venituri în anul 2017 - veniturileoperatorilor-1531749675.jpg

Articole de la același autor

După ce au scăzut trei ani la rând, veniturile obținute de operatorii din portul Constanța au înregistrat o ușoară creștere în anul 2017. Studiul nostru, realizat pe baza bilanțurilor financiare publicate de Ministerul Finanțelor Publice, arată că un număr de 27 de agenți economici au realizat, anul trecut, venituri totale de 1.134.639.667 lei (circa 248.383.281 euro), cu 0,82% mai mari decât în 2016 (dar cu 0,88% mai mici în euro). Paradoxal, creșterea s-a produs pe fondul reducerii traficului de mărfuri din portul Constanța cu 1,77%, în 2017, față de anul precedent.

Creșterea veniturilor în lei se explică prin schimbarea structurii traficului în favoarea mărfurilor ale căror tarife de manipulare sunt ceva mai mari. Pe de altă parte, diminuarea lor în euro se explică prin faptul că rata de depreciere a monedei naționale în raport cu cea europeană a fost mai mare decât cea a creșterii veniturilor în lei. Dacă în anul 2016, cursul mediu de schimb a fost de 4.4908 lei pentru un euro, în 2017 a fost de 4.5681, deci cu 1,72% mai mare.

Veniturile realizate în 2017 sunt sub nivelul celor din 2008, anul de vârf al creșterii din ciclul economic precedent, cu 1,08%, în lei, și cu 20,25% în euro, în ciuda saltului de 7% al economiei naționale. Aceasta demonstrează că, pentru portul Constanța, criza a continuat, fiind generată de degradarea conexiunilor sale feroviare, rutiere și fluviale cu continentul, care au făcut să fie ocolit de o serie de fluxuri de mărfuri.

Datele comparative indică o continuare a tendinței de concentrare a activității și veniturilor în rândul operatorilor. Un pluton de 9 dintre cele 27 de companii a realizat aproape 83% din veniturile totale ale anului 2017.

Constanța South Container Terminal se menține pe primul loc în topul veniturilor, cu o pondere de 17,87% în totalul veniturilor celor 27 de operatori portuari. Pe locul doi se află compania Oil Terminal, cu o pondere de 13,99%. Ocupanta locului trei, cu o pondere de 12,12%, este compania Chimpex (specializată în operarea cerealelor și produselor chimice).

Un număr de 16 dintre cei 27 de operatori portuari au obținut veniturile mai mari în 2017 față de anul precedent, în vreme ce alți 11 operatori au avut realizări inferioare. Cele mai importante creșteri le-au consemnat, în ordine: Astar Stevedoring (+45,77%), Rotrac (+39,79%), Kirazoglu Corporation (+19,61%), Comvex (+18,22%), Casa de Expediții Phoenix (+17,18%), Barter Trading Romania (+12,61%), Chimpex (+12,40%) și United Shipping Agency (+9,98%).

Printre companiile cu cele mai mari pierderi de venituri, comparativ cu anul precedent, se numără: Amvexis Com (-71,58%), Silo - Port (-61,89%), Niva Prodcom (-25,71%), Canopus Star (-16,96%) și Kronospan Zona Liberă Constanța (-10,72%).

v v v

În studiu nu au fost cuprinși următorii operatori portuari importanți: Romcargo Maritime, Schenker și SICIM (a căror activitate financiară este centralizată la nivelul companiilor mamă).

Comentează știrea

Nu există comentarii introduse pentru acest articol!

Articole pe aceeași temă

Miercuri, 13 Iunie 2018
Stire din Economie : Economia, pe scurt
Marţi, 22 Mai 2018
Stire din Economie : Pulsul economiei
Vineri, 20 Aprilie 2018
Stire din Economie : Pulsul economiei
Luni, 26 Martie 2018
Stire din Economie : Pulsul economiei
Sâmbătă, 03 Martie 2018
Stire din Economie : Pulsul economiei
Miercuri, 14 Februarie 2018
Stire din Economie : Pulsul economiei
Pagina a fost generata in 0.2815 secunde