Introducerea caselor de marcat cu jurnal electronic, o cursă cu prea multe obstacole

502
Introducerea caselor de marcat cu jurnal electronic,  o cursă cu prea multe obstacole - introducereacaselordemarcat-1541172949.jpg

Articole de la același autor

Procesul de înlocuire a vechilor case de marcat cu cele noi, dotate cu jurnal electronic, se desfășoară greoi. Vina aparține exclusiv Ministerului Finanțelor Publice, care nu l-a pregătit cum trebuie și din timp. Producătorii de case de marcat din străinătate nu au fost informați cu suficient timp înainte în privința caracteristicilor aparatelor de marcat fiscale dorite de autoritățile române, pentru a le produce în avans. Astfel că, în prezent, distribuitorii nu pot asigura necesarul de case de marcat conform calendarului stabilit prin lege.

La sediile lor, cozile sunt interminabile, se fac programări, iar listele de așteptare sunt kilometrice.

Distribuitorii au fost nevoiți să facă angajări pentru a face față volumului uriaș de muncă, căci livrarea și înregistrarea caselor de marcat presupun un volum mare de birocrație.

Calendarul stabilit prin lege a fost dat peste cap, din vina Ministerului de Finanțe. Dacă s-ar fi aplicat prevederile legii, agenții economici ar fi fost executați în masă. Ar fi trebuit amendați, iar activitatea lor suspendată. Ar fi fost un adevărat dezastru, căci economia ar fi fost blocată total.

Din această cauză, Ministerul Finanțelor a fost nevoit să modifice și să completeze legea și calendarul, pentru a le acorda producătorilor și furnizorilor răgazul necesar să livreze aparatele, iar agenților economici să le achiziționeze și să le înregistreze.

Printr-un nou comunicat, Ministerul Finanțelor Publice informează agenții economici că a adoptat "măsuri legislative pentru a asigura aplicarea unui tratament preventiv stimulativ și de îndrumare a contribuabililor, inclusiv după 1 noiembrie 2018.

Scopul este ca procesul de dotare cu noile case de marcat cu jurnal electronic să se deruleze fără afectarea activității operatorilor economici și fără aplicarea de sancțiuni, dacă nu există elemente de vinovăție ale contribuabililor".

Dotarea cu noile case de marcat a crescut semnificativ în ultimele luni, iar până la sfârșitul anului se estimează că majoritatea operatorilor economici vor fi dotați cu noile aparate cu jurnal electronic.

"Pentru asigurarea, pe parcursul perioadei de implementare, a unei coordonări unitare a acțiunilor desfășurate de instituțiile implicate, ministrul Finanțelor Publice a dispus ca eventualele acțiuni de control tematic privind respectarea termenelor de dotare cu aparate de marcat cu jurnal electronic să se realizeze cu informarea prealabilă a MFP, în baza unei proceduri care trebuie să respecte următoarele repere metodologice:

- în situația în care organele de control derulează aceste acțiuni de tip preventiv și constată situații în care contribuabilul a realizat toate demersurile pe care le-a avut la dispoziție, iar achiziția aparatului de marcat nu a putut fi realizată din motive independente de voința acestuia, potrivit legii, contribuabilul aflat în această situație nu poate fi sancționat nici măcar cu avertisment (exemplu de astfel de situații:

- prototipul (modelul) de aparat de marcat specific unei anumite activități economice nu este disponibil pe piață;

- termenul stabilit de distribuitor (furnizor) prin contractul încheiat cu utilizatorul, este ulterior datei controlului realizat;

- alte situații asemănătoare).

Organele de control practică această abordare deoarece aplicarea unei sancțiuni contravenționale presupune existența unei vinovății a contribuabilului ori dacă aceasta nu există, nu poate fi aplicată nicio sancțiune, nici măcar avertismentul. Aplicarea în acest mod a prevederilor legale referitoare la sancțiunile contravenționale în situația lipsei vinovăției, pe de o parte, și aplicarea pe de altă parte a avertismentului, în situația în care există vinovăție, dar este vorba de prima abatere, nu se raportează ca perioadă de aplicare la data de 1 noiembrie 2018, aceeași abordare fiind aplicabilă și ulterior acestei date, întotdeauna când situația de fapt este cea descrisă anterior, respectiv nu există vinovăție, sau există vinovăție, dar este prima abatere a contribuabilului.

În situația în care organele de control constată că un contribuabil este în culpă, acestea vor analiza situația de fapt a comerciantului, pot constata, de la caz la caz, cel puțin următoarele situații și pot proceda în consecință astfel:

- este dotat cu aparat de marcat cu jurnal electronic, dar acesta nu este fiscalizat și instalat, situație în care organul de control aplică avertismentul și stabilește un termen de instalare foarte scurt;

- nu este dotat cu aparat de marcat cu jurnal electronic, dar există pe piață aparate corespunzătoare activității acestuia, situație în care organul de control aplică avertismentul și stabilește un termen scurt de dotare."

Potrivit Legii prevenirii, în termen de maximum 10 zile lucrătoare de la data expirării termenului de dotare stabilit prin planul de remediere, autoritatea sau instituția publică cu atribuții de control are obligația să reia controlul, iar în situația în care se constată neîndeplinirea obligațiilor legale în termenul acordat, se aplică sancțiunile prevăzute de OUG nr.28/1999.

Potrivit Ministerului de Finanțe, conectarea aparatelor de marcat la un sistem informatic și transmiterea zilnică a informațiilor, se vor realiza după finalizarea procesului de implementare la nivelul tuturor utilizatorilor. Până la acel moment, datele extrase din aparatele de marcat instalate se transmit lunar, electronic, prin declarație inteligentă pusă deja la dispoziția operatorilor economici (A 4200).

Comentează știrea

Nu există comentarii introduse pentru acest articol!

Articole pe aceeași temă

Pagina a fost generata in 1.3315 secunde