"Jurământul" lui Ovidiu Cupșa: "Vom fi cei mai buni din Europa!"

994
9
La preluarea conducerii CERONAV, dr. ing. Ovidiu Cupșa, mi-a acordat un interviu pentru cotidianul "Cuget Liber", în care a schițat câteva din proiectele sale de viitor. Au trecut cinci luni de atunci, timp suficient ca împreună cu echipa sa managerială să demonstreze ce poate. De aceea, i-am solicitat directorului general un prim "decont" al activității.

Made in Romania

- Domnule Ovidiu Cupșa, unul dintre produsele "made in Romania" și care se exportă în proporție de aproape 100%, este competența în navigația maritimă. CERONAV are o con-tribuție majoră nu doar la "fabri-carea" acestui produs, dar îi asigură și "service-ul" pe întreaga perioadă de exploatare. Câte astfel de "produse" ați "livrat" și "revizuit" în acest an și care este evoluția față de anul trecut?

- Îmi place analogia. Într-adevăr, produsul finit este competența ma-rinarului român, căreia noi îi facem "service-ul", "întreținerea", "upgrading-ul". Marinarul român este realmente unul dintre cele mai bune "produse made in Romania". CERONAV are o cerere destul de mare pe piața educațională. Marea majoritate a marinarilor români își fac cursurile în instituția noastră. Excepția o reprezintă câteva cursuri specifice, care nu se realizează la noi. Anual realizăm aproape 50.000 de cursuri, pentru un număr de 35.000 de navi-gatori români, din care aproximativ 25.000 muncesc pe mările și oceanele lumii, iar 10.000 pe apele interioare. Anul acesta vom depăși cu 3.000 - 4.000 de cursuri nivelul anului trecut. Veniturile prognozate au fost depășite cu circa 10 - 11%, ceea ce ne va permite finanțarea proiectelor pe care le avem. La momentul actual, suntem preocupați să atragem cursanți de pe piața externă, iar pentru aceasta ducem o activitate susținută pentru înființarea unor consorții de training cu parteneri străini importanți, din acest domeniu, precum Warsash Maritime Academy (Marea Britanie). Suntem în discuții pentru un parteneriat cu GSP și Academia Navală "Mircea cel Bătrân", în ceea ce privește personalul off-shore. De asemenea, avem discuții cu marile companii petroliere interesate de exploatarea zăcămintelor de țiței și gaze din Marea Neagră. Practic suntem într-o continuă mișcare, în căutare de parteneriate, pentru a dezvolta și mai mult această resursă, care este training-ul românesc, pentru a face export și la nivel de training, nu doar la nivel de produs finit (marinarul român).

"Materia primă" a marinăriei

- Rămânând la terminologia industrială, ce ne puteți spune despre calitatea "materiei prime" furnizate de sistemul universitar?

- Există o anumită tendință de a evalua sistemul universitar româ-nesc la un nivel mai scăzut decât în trecut. Probabil că s-a mai pierdut din calitate sau există o diferență față de sistemul clasic de pregătire, prin care am trecut mulți dintre noi. Dar, eu cred că trebuie să ne comparăm cu celelalte sisteme de învățământ de pe piață. În raport cu ele, cel românesc este extrem de performant. Vreau să vă spun că toate companiile de shipping, de crewing, recrutorii din diferite domenii sunt încântați de sistemul nostru de învă-țământ, care furnizează competențe profesionale pe termen lung. În Vest, cât și în alte zone ale lumii se merge pe formarea vocațională, care asigură competențele pe partea de exploatare, dar sacrifică pregătirea teoretică. Sistemul românesc dă și viziunea teoretică, foarte importantă în formarea oricărui profesionist. Într-un cuvânt, sistemul universitar românesc este bine cotat în străinătate.

- Atunci când clienții - companiile de crewing - se plâng că "produsele" au deficiențe, că nu sunt de calitate, a cui e vina că au ajuns pe piață: a universităților, a CERONAV, a Autorității Navale Române?

- Nu cred că se pune problema în felul acesta, întrucât crewing-ul face o selecție riguroasă a ceea ce ajunge pe piață. Agenții de crewing poartă răspunderea pentru ceea ce recrutează. Țara noastră pregătește un număr foarte mare de cadeți. În Anglia, sunt patru universități de marină care pregătesc 850 de cadeți pe an. În România, două universități de marină și un colegiu pregătesc peste 1.500 de cadeți pe an. Pentru companiile de crewing din România e bine că au de unde să selecteze. Desigur, e rău pentru cadeții care nu pot ajunge pe mare. Pe termen lung, acest dezavantaj se va transforma în avantaj, întrucât în țările occidentale, cu un nivel de trai ridicat, profesia de ofițer de marină nu mai e atât de atractivă. În flota internațională există un deficit de aproximativ 20.000 de ofițeri de marină.

Fișa de satisfacție a clientului

- Principalii beneficiari ai serviciilor CERONAV sunt navigatorii. Aveți sesizări, reclamații, propuneri din partea lor? Dacă da, în ce constau?

- În practica CERONAV s-a introdus "fișa de satisfacție a clientului". Cursanților li se solicită să-și exprime opinia privind punctele tari și punctelor slabe ale programelor. Pe baza analizei lor stabilim ce trebuie să facem în continuare. Ca urmare a cererii multora dintre ei, suntem preocupați să asigurăm servicii integrate - cursuri, cazare, masă, transport intern - la prețuri rezonabile. Asta se practică și în alte țări. Alte cereri se referă la introducerea unor programe noi de formare. În momentul de față am introdus cursuri pentru navele LNG-uri și cursurile BOSIET, FOET și HUET, pentru activitățile off-shore. Ne-am acreditat pentru cursurile ECDIS, dedicate lucrului cu hărțile electronice. Începând de la 1 ianuarie, vom avea un curs managerial pentru cei ce vor să treacă de la brevetul operațional la cel managerial, conform regulilor de la Manila, din 2010. La solicitarea cursanților, am modificat și structura programului zilnic de învățământ. În locul programului școlăresc, cu ore de 50 de minute și pauze de 10 minute, s-a trecut la un program similar celui de la navă, cu pauză de masă și pauze de cafea. Durata cursurilor zilnice este aceeași, doar structura e diferită.

Salarii mai mari cu 20%

- Anul 2013 bate la ușă. Cu ce obiective și proiecte îl întâmpinați?

- Dacă nu în decembrie 2012, în ianuarie 2013 vom pune piatra de temelie a sediului de la Galați, pentru pregătirea celor 10.000 de navigatori fluviali. Până în ianuarie va fi finalizată baza nautică din Constanța. Sediul vechi, de pe strada Baba Novac, construit în 1970, va intra în reparații generale. Va fi adus la standarde europene. Vom introduce noi cursuri, pentru că ele aduc veniturile necesare investițiilor. Vom achiziționa un nou simulator pentru compartimentul mașini și trei nave pentru pro-gramele de salvarea vieții pe mare și tehnici de supraviețuire. Vom continua demersurile pentru achiziționarea terenului, aferent imobilelor CERONAV. Din punct de vedere juridic, ne vom transforma în societate națională. Astfel, vom avea o mai mare flexibilitate în stabilirea tarifelor, promovare și marketing, în negocierea discount-urilor, o flexibilitate mai mare la angajare și în politica salarială. Anul viitor vom pregăti documentația pentru hotelul propriu. Vom deschide o filială la București, pentru a acoperi mai bine nevoile pieței naționale. Nu trebuie omis faptul că 20-30% dintre navigatori trăiesc în afara granițelor Constanței. Vom upgrada sistemul de predare, prin achiziționarea table-lor inteligente (display-uri). De anul viitor, nu va mai exista clasica tablă cu cretă. Vom solicita Ministerului Transporturilor să aprobe un buget de salarii cu 20% mai mare decât anul acesta, care să includă și prime de Paști, de Crăciun și de concediu, întrucât resursa noastră cea mai importantă este cea umană, iar instituția noastră se autofinanțează.

"Condamnați" să ajungă în vârf

- Remarc că aveți un mare număr de proiecte. Asta demonstrează că CERONAV e o institu-ție dinamică, care țintește foarte departe și care, drept consecință, va înregistra performanțe.

- În momentul de față suntem printre cei mai buni din Europa. Obiectivul nostru este să fim cei mai buni. Ne raportăm la piața internațio-nală și, cu mâna pe inimă, pot să vă spun că știu că putem face acest lucru. Acum, suntem lângă primul loc al topului continental. Este imperios necesar să fim cei mai buni. Românii trebuie să fie mai buni decât ceilalți, căci dacă sunt la fel de buni nu mai sunt competitivi. Când am fost la fel de buni ca englezii, norvegienii sau alte nații din marinărie, a intervenit efectul de țară. De aceea trebuie să fim în vârf. Eu cred că avem un mare potențial, căci de pe băncile universităților ies în continuare mulți absolvenți. Cu ajutorul ministerului și al Autorității Navale Române, care au pregătit deja legea pavilionului internațional românesc, se va rezolva problema flotei. Astfel se vor asigura și locuri de practică pentru cadeți. Integrarea navigatorilor români pe piață va fi mai facilă. Pentru asta ne pregătim să fim o instituție de top, să nu ne plafonăm, considerând că e suficient ce facem în prezent.

- Domnule Ovidiu Cupșa, sunt convins că informațiile pe care ni le-ați oferit vor fi citite cu foarte mare interes. Vă mulțumesc pentru interviu!

Comentează știrea

1. Comentariu marcat ca fiind necorespunzător

Acest comentariu contravine regulilor și condițiilor de utilizare a site-ului CugetLiber.ro. Conținutul lui poate fi inadecvat sau chiar ofensator pentru vizitatori. Daca ai luat la cunoștință avertismentul și dorești să citești acest comentariu pe propria răspundere click aici.

Dan Cazacu
22 noiembrie 2012
Adevarat manager

In sfarsit cineva are curajul sa se bata de laegallaegal cu institutii din topul Europei.Romania are nevoie de navigatori,care aduc acasa anual un miliard de euro. Succes, domnule Cupsa si sper sa va duceti toate proiectele la indeplinire.V-am vazut si la ACN la treaba si stiu ca ati facut tot ceea ce ati promis.

Ptr Dan Cazacu de la Blejnar
22 noiembrie 2012
I-au murit laudatorii ???

Mai Cazacule, nu cumva esti ala care traieste din "frumoasa meserie si ocupatie" , de a trimite marinari in voiaje,pe comisioane care nu se regasesc in actele contabile la Administartia Financiara ?!?

xxl
22 noiembrie 2012
Minciuni!

Nr. 1 are multa dreptate. Cupsa e pus acolo de masoni ca sa jongleze banii prin licitatii cu cantec, sa avizeze infiintarea de Ceronav-uri private la Mogosoaia, UMC si Giurgiu, s.a. Nu recunoaste ca sunt absolventi slabi, ca el e profesor la UMC, e omul lui Panait Cornel, care-l manevreaza cum vrea el. Participantii la cursuri platesc din greu cursurile scumpe si chetele pentru instructori. Multe cursuri sunt inutile, bagate ca sa traiasca smecherii bine. Asa ca lasa-ne cu "calitatea" de la Ceronav, ca stim cati bani face.

constanteanul marinar
22 noiembrie 2012
hmmm

intr-un final, cand ceva iese peste nivelul degradant al societatii ce ne inconjoara, se gasesc imbecili care sa arunce cu noroi... numarul unu si cinci si... presupun ca vor urma... felicitari pentru felul in care actionati... acesta este motivul pentru care societatea romaneasca este acolo unde este, in proportie de 67%: lichele, parventiti, fara planuri fra nimic concret... plutiti intre ape, purtasti de interese personale si de nimicurile vietii... din nefericire, mai exista inca aproximativ 16% de indiferenti, ce se lasa dusi [a se citi prostiti pe fata] de catre presa, vecini, televiziuni, etc... spre norocul acestei tari si a celor ce sunt mandrii ca sunt romani, exista restul de 6% care se zbat si reusesc sa aduca in ochii tuturor dovda ca se poate si la noi ceea ce se poate si la altii... asa ca ovidiu, felicitari tie si echipei manageriale, board-ului tau... tine-o tot asa si ignora barfele si rautatile, otravurile aruncate de "neica-nimeni"... la fel ca tine mai sunt cativa care inchid ochii si se gandesc cu groaza la cei din jur, care nu au reusit sa isi clateasca creierii si mintea de barfele si rautatiile balcanice... felicitari tuturor celor ce incearca si se zbat pentru a transforma numele de "Romania" intr-un renume... in privinta CERONAV, sunt sigur ca asa va fi... astazi, cam atat am zis...

constanteanul marinar
22 noiembrie 2012
hmmm

invidie? nu cred... rautate... mai degraba... nu inteleg de ce... de fapt da... doar un agramat pune intre ghilimele un text real, ce nu are referinta metaforica... este o frumoasa meserie, ce nu poate fi facuta de oricine... mai documenteaza-te ce inseamna sa stai in spatele monitoareleor si sa raspunzi la zeci de emailuri pe ora, cerinte, documentatie de facut, planificari si altele... dar... balcanismul e in floare... Dane [si pentru ceilalti crewing manager-i], sunt sigur ca nu ai pus la suflet... bafta in continuare...

Răspuns la: I-au murit laudatorii ???
Adăugat de : Ptr Dan Cazacu de la Blejnar, 22 noiembrie 2012
Mai Cazacule, nu cumva esti ala care traieste din "frumoasa meserie si ocupatie" , de a trimite marinari in voiaje,pe comisioane care nu se regasesc...
constanteanul marinar
22 noiembrie 2012
hmmm

cand vezi atata ipocrizie in jur si atacuri imbecile, lasi totul deoparte si incerci sa aplici Sun Tzu [pentru cei ce nu stiu, a scris despre arta razboiului, acum mai bine de 3000 de ani, reguli ce se aplica si azi in strategiile militare]... cursurile sunt inutile pentru imbecili si cretini ce nu inteleg de fapt motivatia acestor cursuri... nu sunt create de CERONAV, ci concura la reglementarile din STCW, IMO, SOLAS, etc... in conformitate cu reglementari internationale... XXL, de vrei sa navigi fara cursuri, fa-o in cada cu ratusca... au reducere la supermarketuri... daca duci dovada de 5 ore vizionate pe OTV, Kanal D si alte asemenea, ai reducere de 75%... dar trebuie sa prezinti si carnetul de marinar... ca licente de ofiter, dupa cum prezinti subiectul... sigur nu ai... o zi cat mai buna!

Răspuns la: Minciuni!
Adăugat de : xxl, 22 noiembrie 2012
Nr. 1 are multa dreptate. Cupsa e pus acolo de masoni ca sa jongleze banii prin licitatii cu cantec, sa avizeze infiintarea de Ceronav-uri private la...
xxl
22 noiembrie 2012
Pt. constanteanul marinar

Ca esti dus cu pluta, se vede! Ca nu-l cunosti pe acest neica-nimeni parvenit si hot, care a facut bani din smecherii la ACN, care e in functie doar pt. ca a dat bani la masoni si la PNL, ca e o varza de profesor, care a publicat o carte de 70 pagini, banuiesc ca nu prea stii. Sa-l aperi e dreptul tau, dar sa si crezi asta, e vai de tine, ca traiesti in lumea basmelor. Eu nu am nimic cu el, e chiar simpatic, dar tot hot ramane. Nu a ajuns inca la DNA, ca altii, dar vine ea vremea si pentru el.

constanteanul marinar
22 noiembrie 2012
hmmm

xxl... se vede ca esti suparat ca nu ai mai gasit ratuste... poate in dimineata asta... cu black friday.... in fine... ce tot o dai cu furturile si cu smecheriile? ceva concret... daca stii spune! daca nu... degeaba... vorba volant! latina de clasa a saptea-a o mai tii minte? sau ... si cu masonii... masoni in sus, masoni in jos? ce treaba au astia cu ceea ce spui tu? te pomenesti ca esti unul de asta, renegat pe motive de imbecilitate... si acum hop-top iti versi amarul pe ei, din motive pe care nici tu nu le cunosti... faptul ca a publicat o carte de 70 de pagini... tu, in afara de cele 52 [55 cu trei jocker-i]... mai stii si altele? varza de profesor... posibil... dar e profesor care se chinuie sa faca ceva pentru imc / umc cum se mai numeste... revin la hotie si smecherii... ai ceva de zis... spune-o... sa o stim si noi... deschide-ne ochii sa nu mai traim in lumea basmelor... apropo... felicitari pentru cei ce reusesc sa traiasca in lumea basmelor... au exemple de urmat... intelegi ce scriu sau sunt prea subtil? un fat-frumos, un zmeu, un buzdugan, greuceanu, fantana, merele de aur... [scuze pt literele mici dar e defect profesional... prea rafinat sa il intelegi]... asa ca... pana la proba contrarie... cum se spune pe aici prin constanta: ciocu' mic si joc de glezna! omul asta pe care doar tu il terfelesti [din motive subiective nu e asa? :)], a reusit sa aduca numele ceronav-ului pe harta institutiilor de invatamant din europa si nu numai... si ca sfat... lumea asta e mult prea mica pentru graunte de orz precum esti... incerci sa pari interesant dar... se vede ca esti singur... nu bagi de seama? atat am avut de spus... grija mare in continuare... cat despre ovidiu pot spune ca il cunosc suficient de bine pentru a afirma ca este un om dedicat ceronav-ului... o seara cat mai buna iti doresc! aaa... nu uita de ratuste... black friday poate se aplica si la jucarii... pentru cei ca tine, sigur... daca nu, scufunda-te in mocirla din care vrei sa scapi, dar fara succes... personajelor [scuza-ma dar nu pot scrie oamenilor sau alte sinonime] de genul tau raman acolo pe vecie... iar la final de cariera, sparg seminte, beau pet-uri de bere, avand pe ei un maieu gaurit si patat de tocanita sau alte asemenea mancaruri, povestind la colt de bloc, de scara etc. ce vrajnic "personaj" a fost in timpul vietii... aleluia... chiar ca inchei acum... o seara excelenta iti doresc...

Răspuns la: Pt. constanteanul marinar
Adăugat de : xxl, 22 noiembrie 2012
Ca esti dus cu pluta, se vede! Ca nu-l cunosti pe acest neica-nimeni parvenit si hot, care a facut bani din smecherii la ACN, care e in functie doar...

Articole pe aceeași temă

Pagina a fost generata in 0.3662 secunde