Linia Ro-Ro Constan╚Ťa - Pendik (Istanbul), o afacere moart─â ├«n fa╚Ö─â

1346
1
Linia Ro-Ro Constan╚Ťa - Pendik (Istanbul), o afacere moart─â ├«n fa╚Ö─â - navaroro-1319827210.jpg
Pe 18 februarie 2011, Binali Yildirim, ministrul transporturilor ╚Öi comunica╚Ťiilor din Turcia, d─âdea asigur─âri presei din str─âvechiul Tomis c─â, ├«n cel mai scurt timp, linia Ro-Ro dintre porturile Constan╚Ťa ╚Öi Pendik (Istanbul) va fi deschis─â. Au trecut opt luni de la respectiva declara╚Ťie ╚Öi nu s-a ├«nt├ómplat nimic, ├«n afar─â de faptul c─â, pe data de 19 iulie, societatea "CFR Ferry-Boat" ╚Öi compania turc─â "UN Ro-Ro Inc." au semnat un acord privind transportul autovehiculelor pe mare. Omul de afaceri const─ân╚Ťean Corneliu Idu, patronul companiei "Idu Shipping & Services Ltd." a declarat, pentru cotidianul "Cuget Liber", c─â a fost solicitat s─â se implice ├«n acest proiect, dar a refuzat, consider├óndu-l neviabil. Argumentele lui sunt economice ╚Öi istorice. ├Än prezent, spune el, Ro-Ro-urile turce╚Öti pleac─â din Pendik ╚Öi Derince la Trieste (Italia), cu 200 TIR-uri la bord. ╚śoferii ajung acolo cu avionul. TIR-urile sunt debarcate ╚Öi ├«╚Öi continu─â drumul spre desti-na╚Ťiile din centrul Europei (Italia, Germania, Austria). Se pierd dou─â - trei zile pe ap─â, dar se c├ó╚Ötig─â mult timp la transportul rutier. Rela╚Ťia Pendik - portul Constan╚Ťa (pe mare) ╚Öi Rom├ónia - Ungaria - Austria - Germania (pe ╚Öosea) ar trebui s─â fie mai scurt─â, mai rapid─â ╚Öi mai ieftin─â, pentru a fi preferat─â, spune Idu. O nav─â Ro-Ro parcurge cei 450 km de la Derince la Constan╚Ťa ├«n circa 17 ore. Apoi, din cauza drumurilor proaste, TIR-urile pierd aproape dou─â zile s─â tranziteze Rom├ónia. Se adaug─â ╚Öi timpul pe teritoriul Ungariei.At├ót navele care servesc aceast─â linie maritim─â, c├ót ╚Öi transportatorii auto trebuie s─â-╚Öi recupereze cheltuielile ╚Öi s─â ob╚Ťin─â un profit, nu doar la dus, ci ╚Öi la ├«ntors. Navele Ro-Ro din flota companiilor turce╚Öti sunt eficiente (├«╚Öi acoper─â costurile ╚Öi ob╚Ťin un profit), dac─â iau 90 - 100 de TIR-uri la un transport, spune Idu. Dar dac─â portul Pendik poate asigura, pentru eficien╚Ťa liniei maritime, necesarul s─âpt─âm├ónal de TIR-uri ├«nc─ârcate cu marf─â, Constan╚Ťa nu poate face acela╚Öi lucru. Exportatorii din Europa Central─â care au contracte cu Turcia prefer─â s─â nu aib─â de a face cu re╚Ťeaua rutier─â din ╚Ťara noastr─â.├Änainte de 1989, relateaz─â Idu, a existat o tentativ─â de organizare a unei linii de transport Ro-Ro ├«ntre porturile rom├óne╚Öti ╚Öi turce╚Öti, care a e╚Öuat lamentabil. ├Än intervalul 1984 - 1986, ├«n serviciul ei s-au aflat o nav─â a companiei "Navrom" ╚Öi alta turceasc─â. ├Än fiecare an, comisia mixt─â rom├óno-turc─â tr─âgea linie ╚Öi contabiliza pierderile. Tot ├«n baza unui acord rom├óno-turc, s-a decis ├«nfiin╚Ťarea liniei de ferry-boat ├«ntre cele dou─â ╚Ť─âri. Rom├ónia ╚Öi-a respectat partea sa din ├«n╚Ťelegere ╚Öi a construit ferry-boat-urile "Eforie", "Mangalia" ╚Öi terminalul specializat din portul Constan╚Ťa. Turcia nu a investit nici ├«n nave, nici ├«n terminal. De altfel, re╚Ťeaua sa feroviar─â era ├«n mare suferin╚Ť─â. Pentru Rom├ónia, investi╚Ťia a fost p─âguboas─â, afirm─â Idu.├Äntr-adev─âr, ├«n ciuda faptului c─â statul rom├ón a pompat o lung─â perioad─â de timp bani ├«n cele dou─â ferry-boat-uri, afacerea a fost un dezastru financiar, iar navele, ni╚Öte epave, se afl─â ├«n conservare ╚Öi sunt bune doar la fier vechi.Argumentele lui Corneliu Idu sunt ├«nt─ârite de studiul "Naviga╚Ťia pe distan╚Ťe maritime scurte ╚Öi transportul intermodal ├«ntre Turcia ╚Öi Uniunea European─â", realizat ├«n 2005 chiar de compania turc─â "UN Ro-Ro Inc." Acesta compar─â rutele pentru transportarea m─ârfurilor ├«ntre Turcia spre Europa Central─â. ├Än cazul alternativei de tranzit prin Rom├ónia ╚Öi Ungaria, se men╚Ťioneaz─â lipsa infrastructurii rutiere adecvate, care nu permite preluarea traficului de m─ârfuri din ╚Öi spre Turcia, precum ╚Öi fiscalitatea ridicat─â aferent─â ╚Öoselelor. Concluzia studiului este c─â cea mai bun─â solu╚Ťie o reprezint─â transportul intermodal pe urm─âtoarea rut─â: Pendink - Trieste (2.128 km pe mare); pentru a ajunge din Trieste la Frankfurt (Gemania), TIR-urile trebuie s─â mearg─â la terminalul Ro-La Villach (197 km pe ╚Öosea); din terminal, sunt ├«nc─ârcate pe trenuri speciale ╚Öi transportate la terminalul Wels (295 km pe calea ferat─â); acolo sunt debarcate ╚Öi str─âbat 526 km pe autostrad─â, p├ón─â la Frankfurt. Potrivit studiului, ruta Pendink - Trieste - Frankfurt asigur─â un profit de 0,01 euro pe ton─â - kilometru. Lu├ónd ├«n calcul num─ârul de TIR-uri ╚Öi cantit─â╚Ťile de marf─â transportate anual, este estimat un beneficiu de 77,4 milioane euro pentru transportatori.

Comentează știrea

vasile
29 octombrie 2011
linie ro-ro

terminalul ro-ro din zona de sud a portului constanta a fost terminat in 1988.trebuia sa aiba un corespondent in zona de est a tuciei si trebuia sa asigure transportul marfurilor spre irak si iran si dinspre acestea spre europa.a venit revolutia sinimeni nu s-a ocupat de finalizarea proiectului.acum porturile dela adriatica italiene si slovene-5- au facut o alianta si pot asiguea ca terminale ce poate si constanta numa ca accesul in centrul europei e mult mai facil si mai scurt.culmea e ca de acolo se aduce marfa si in vestul romaniei si mai ieftin.constanta trebuie sa foloseasca dunarea,e atuul ei unic.dar trebuie munca si daruire.

Pagina a fost generata in 2.5889 secunde