Navele propulsate de gazele naturale lichefiate relansează competiția dintre șantierele navale

343

Articole de la același autor

Industria navală se află la o nouă cotitură istorică. Sub presiunea exigențelor privind reducerea emisiunilor de gaze în atmosferă, navele care ard în motoarele lor produse petroliere au început să cedeze locul celor acționate de energia gazelor naturale.

Comenzile pentru nave din noua generație sunt în creștere, iar competiția dintre șantierele navale este acerbă. Constructorii din Coreea de Sud, China și Japonia – marile puteri ale industriei navale mondiale – se luptă să obțină o cotă cât mai mare din noua piață.

Întrecerea este condusă de șantierele sud-coreene, care dețin cel mai mare portofoliu de comenzi de nave alimentate cu LNG. La rândul lor, constructorii de nave chinezi se bucură de o puternică susținere din partea guvernului, dar și de alianța strategică cu șantierele navale japoneze, care doresc să își salveze afacerile.





Giganții asiatici domină piața

Potrivit publicației „Business Korea”, în prezent un număr de 13 companii sunt prezente pe piața navelor propulsate de LNG. Dintre acestea, doar opt au primit comenzi pentru astfel de nave: trei constructori navali din Coreea (Daewoo Shipbuilding & Marine Engineering, Hyundai Heavy Industries și Samsung Heavy Industries), un constructor naval chinez (Hudong-Zhonghua Shipbuilding) și patru constructori de nave japonezi (Mitsubishi Heavy Industries, Kawasaki Heavy Industries, Japan Marine United și Imabari Shipbuilding).

Datele publicate de Clarkson Research – un renumit consultant de pe piața construcțiilor de nave – arată că, în anul 2018, la nivel global au fost comandate 72 de nave propulsate cu LNG, iar în 2019, alte 60 de nave. Dintre acestea, constructorii navali coreeni au primit comenzi pentru 66 de nave, în 2018, și pentru 48 de nave în 2019.

În anul 2020, în cadrul celei mai mari licitații din lume, organizată de transportatorii LNG din Qatar, trei constructori navali coreeni au semnat un contract pentru construcția a 100 de nave, în valoare de 23,6 trilioane de woni (circa 20,014 miliarde de dolari), constructorii navali chinezi au semnat un acord de 3,5 trilioane woni (circa 2,968 miliarde de dolari) pentru 16 nave, în timp ce constructorii de nave japonezi n-au reușit să obțină nicio comandă.

Competitivitatea constructorilor navali din Coreea de sud - Daewoo Shipbuilding & Marine Engineering, Hyundai Heavy Industries și Samsung Heavy Industries – este asigurată de tehnologiile navale de ultimă generație realizate de acestea, susțin analiștii din domeniu.

UE vine din urmă

Cu o cotă de piață mică, industria navală din Europa încearcă să țină pasul cu giganții asiatici. Încă din anul 2010, Uniunea Europeană a inițiat programul Magalog, care are drept scop trecerea navelor maritime, de pe actualii combustibili, pe gaze naturale lichefiate (LNG). La momentul lansării programului, se afirmau următoarele: „Rațiunea acestui proiect este, în primul rând, protecția mediului. Gazele naturale asigură o reducere majoră a emisiilor nocive în aer. Față de carburanții convenționali, în cazul LNG, cantitatea de dioxid de carbon eliberată în atmosferă scade cu 25%, cea de dioxid de nitrogen, cu 86% iar cea de particule materiale și dioxid de sulf, cu 100%.

Într-o primă fază, gazele naturale lichefiate vor fi utilizate la navele costiere, de pescuit și la cele ale gărzii de coastă. Experții consideră că acest combustibil curat este foarte potrivit pentru navele care operează pe aceeași rută pe o perioadă lungă de timp, așa cum sunt navele ferry-boat din navigația de coastă și fluvială.”

Rezultatele programului Magalog nu au întârziat să apară. „Barentshav“ este prima dintr-o serie de trei nave propulsate cu LNG, care au intrat în dotarea gărzii de coastă, din Norvegia.





Piedici în calea expansiunii navelor acționate de LNG

Între timp au apărut o serie de critici privind utilizarea LNG în propulsarea navelor. Gazul natural lichefiat este pus la zid, deși prezintă avantajul că prin arderea sa produce cu aproximativ 25% mai puțin dioxid de carbon decât în cazul combustibililor pe bază de petrol, iar emisiile de sulf și oxizi de azot sunt foarte mici. În schimb – afirmă criticii – scăpările de metan în atmosferă de la actualele motoare – fac ca impactul gazelor cu efect de seră să fie mai grav pentru planetă decât în cazul actualilor carburanți. Dar tehnologia navală avansează și, cu siguranță, această problemă va fi rezolvată de producătorii de motoare.

Un studiu realizat de Comisia Europeană, în 2015 și revizuit în 2017, arată că navele propulsate de LNG sunt mult mai atractive pe piață datorită reglementărilor de mediu și diferenței de preț între gazele naturale lichefiate și alți combustibili.

Scenariile privind viitorul arată că Uniunea Europeană va avea, în anul 2030, între 2.500 și 4.000 de nave propulsate de LNG, care vor consuma între 1 – 5 milioane de tone de combustibil.

În prezent, cea mai serioasă barieră în calea expansiunii acestor nave o reprezintă lipsa infrastructurii de aprovizionare cu LNG în multe dintre porturile europene.



Nava cu hidrogen - o soluție prea scumpă

Supremația navelor propulsate de gazele naturale lichefiate este amenințată doar de motorul acționat de hidrogen – un carburant pe deplin ecologic – care face eforturi să își ocupe locul în piața shipping-ului și să facă istorie. Doar prețul relativ mare al acestui carburant comparativ cu al LNG și al combustibililor petrolieri temperează avântul noului venit.

În anul 2000, a fost lansată la apă prima navă propulsată de hidrogen, „Hydra”, un pasager pentru 22 de persoane. În 2003 a intrat în exploatare watertaxi-ul „Duffy-Herreshoff”. În același an au primit botezul mării „Yacht no. 1” și „Hydroxy3000”, iar în 2004, „AUV DeepC” și „Yacht XV 1”, toate fiind acționate cu LNG. În 2005, a intrat în serviciul Marinei germane primul submarin alimentat cu hidrogen. În următorii ani, navelor din noua generație li s-au alăturat alte câteva yhacht-uri și vase de pasageri.

În decembrie 2019, constructorul japonez Kawasaki Heavy Industries a lansat portcontainerul „Suiso Frontier”, prima navă de transport mărfuri din lume propulsată de hidrogen. 



Comentează știrea

Nu există comentarii introduse pentru acest articol!

Articole pe aceeași temă

Pagina a fost generata in 0.5006 secunde