Navigatorii și docherii constănțeni, protest împotriva blocării schimburilor de echipaje

1265
Navigatorii și docherii constănțeni, protest împotriva blocării schimburilor de echipaje - navigatoriisidocheriiconstanteni-1593098545.jpg

Articole de la același autor

Pe 25 iunie 2020, de Ziua Navigatorilor, în întreaga lume au fost organizate acțiuni de protest. La chemarea Organizației Maritime Mondiale, s-a desfășurat o campanie de dimensiune planetară pentru determina guvernele lumii să le recunoască navigatorilor statutul de lucrători cheie și să deblocheze schimburile de echipaje.

Este ora 10 și pe cheul din apropierea Farului Carol I, în dana zero a portului Constanța, o coloană de 40 de protestatari ocupă poziții. Sunt echipați cu veste galbene și înarmați cu steaguri, pancarte și bannere, pe care stă scris în engleză: "Ziua Navigatorilor", "Destul este destul! Schimbul de echipaj acum!" "Solidaritate, forță de acțiune".

Navele acostate și macaralele de cheu privesc curioase armata protestatarilor, iar soarele s-a oprit pe cer, dornic să afle ce se întâmplă.

Cred că ați ghicit, stimați cititori! Protestatarii sunt reprezentanții marinarilor români aflați pe mările și oceanele lumii și ai docherilor din portul Constanța. Organizatorii acțiunii sunt Sindicatul Liber al Navigatorilor și Federația Națională a Sindicatelor Portuare. Iată-i pe liderii lor: Adrian Mihălcioiu - șeful Inspectoratului ITF România și președinte al SLN, Costică Stici - vicepreședintele SLN, Aurel Stoica - secretarul general al SLN și Petre Costel - președintele de onoare al FNSP.

În timp ce un pluton de ziariști se îndreaptă spre protestatari, agitând reportofoanele, camerelor de filmat și fotografiat, liniștea dimineții e spartă de scandări: "Enough is Enough. Power!" ("Destul este destul! Forță!"). Sindicaliștii agită steagurile și bannerele în fața camerelor de filmat avide să surprindă realitatea.

3.000 de navigatori români, "prizonieri" pe nave

Din mulțimea protestatarilor se desprinde liderul SLN și imediat reportofoanele îl provoacă să facă declarații.

"În prezent, sunt 250.000 de navigatori blocați la bordul navelor, care nu reușesc să facă schimbul, să vină acasă, iar cei ce ar trebui să-i înlocuiască nu reușesc să ajungă la bord - își începe Adrian Mihălcioiu discursul, în fața plutonului de ziariști. Până acum, s-au efectuat foarte puține schimburi, deși Organizația Maritimă Internațională a recomandat guvernelor lumii ca navigatorii să fie desemnați lucrători cheie și să fie asigurate culoare speciale de zbor pentru ei și astfel să se poată asigura schimburile de echipaje. S-a depășit orice limită din punct de vedere al convențiilor maritime internaționale și al capacității de rezistență a oamenilor.

Se știe foarte bine că transportul maritim susține lanțurile de aprovizionare cu materiale de primă necesitate, cu medicamente, cu aparatură medicală, hrană și materii prime. La fel ca medicii în sistemul sanitar, navigatorii sunt în primul front al economiei mondiale în lupta cu pandemia Covid-19 și de aceea trebuie ajutați.

La această oră, peste 3.000 de navigatori români sunt blocați la bordul navelor și încearcă să vină acasă. Se află în zone complet blocate. Nu pot coborî de pe nave, nu pot pleca spre destinațiile finale după ce și-au terminat contractele. Sunt navigatori care au opt, nouă luni și chiar un an la bord. Este incredibil ce se întâmplă acum.

Guvernele lumii trebuie să acționeze, să lase deschise liniile de zbor pentru navigatori, să nu mai suspende vizele pentru marinari, să nu mai stopeze sau să suspende cursele aeriene pentru aceștia.

Sunt puține guverne care acționează. Europa se mișcă cel mai bine, în rest, toată planeta este blocată, cu câteva excepții: Hong Kong, Singapore și nord-estul Australiei, unde pot fi schimbate echipajele. În Africa, în toată zona Americii, schimburile se fac extrem de greu, cu foarte multe complicații.

Sperăm ca toate statele lumii să acționeze. Tragem un semnal de alarmă! Suntem solidari cu navigatorii de ziua lor!

În România, țară care s-a aliniat recomandării Organizației Maritime Internaționale aproape de la începutul crizei, se pot face schimburi de echipaje, navigatorii putând circula fără nicio restricție. Invităm toate țările lumii să ia exemplul României".

Ce a făcut SLN pentru marinarii români

Imediat ce liderul SLN și-a încheiat declarația, reportofoanele se mută la Petre Costel, personalitate emblematică a mișcării sindicale a docherilor din portul Constanța.

"Protestul nostru se adresează guvernelor care împiedică schimburile de echipaje. Sunt marinari care navigă de opt - zece luni. Fiul meu este comandant pe o navă și este de șapte luni pe mare. La bordul navei sunt probleme. Unii dintre membrii echipajului au depășit perioada de contract și nu pot fi schimbați", afirmă acesta.

Mă întorc la Adrian Mihălcioiu și îl întreb: "De la debutul crizei Covid-19, ce a făcut SLN pentru navigatori?" Reportofonul, pregătit să îi soarbă cuvintele, este atent să nu-i scape vreunul.

"De la debutul crizei, SLN și-a asumat misiunea de a ajuta toți navigatorii români, indiferent dacă sunt membri de sindicat sau nu, pentru efectuarea schimburilor de echipaje și rezolvarea unor probleme urgente, a cazurilor medicale. Ne-am implicat foarte mult. Am primit sute de telefoane și sute de mesaje pe zi, de pe mările și oceanele lumii; au fost zeci de cazuri în fiecare săptămână, pe care am reușit să le rezolvăm. Am pus presiune pe Guvern, pe partidele politice de la guvernare și am reușit ca navigatorii să fie declarați lucrători cheie în România, să se efectueze schimburi de echipaje în țara noastră.

Am fost a patra țară europeană care a făcut acest lucru, care a pus în practică recomandările IMO. Am reușit să aducem foarte mulți navigatori cu cazuri speciale acasă, am ajutat companiile, acolo unde s-a putut, să obțină vizele pentru navigatori și să-i aducă acasă. Am ținut legătura cu navigatorii și familiile lor", relatează liderul SLN.

În timp ce părăsesc "câmpul de luptă", îndreptându-mă spre redacție pentru a-i da lumii vestea, armata protestatarilor își reia scandările: "Enough is Enough. Power!", fluturând steagurile.

Comentează știrea

Nu există comentarii introduse pentru acest articol!

Articole pe aceeași temă

Pagina a fost generata in 0.4467 secunde