Registrul Comerțului (ONRC) a lansat, oficial, pe 1 august, noul portal digital menit să reformeze serviciile oferite de instituție. O investiție de aproximativ 40 de milioane de euro din fonduri publice care funcționează defectuos.
Aplicația nu a funcționat nici o zi fără ca utilizatorii să nu întâmpine probleme grave de securitate și de accesibilitate.
Eșec finanțat din fonduri publice la Registrul Comerțului
La 1 august a fost lansată noua platformă digitală destinată operațiunilor gestionate de Registrul Comerțului. Prin intermediul acestui portal, antreprenorii ar fi trebuit să înființeze o firmă în doar 24 de ore. S-a dovedit că nu așa stau lucrurile. Investiția pentru care s-a plătit 187 de milioane de lei, nu funcționează, informează evz.ro
Încă din timpul testării au fost descoperite breșe de securitate foarte mari și disfuncționalități. Astfel, CNP-urile utilizatorilor, dar și date esențiale despre firme erau vizibile pentru oricine accesa platforma, conform economedia.ro.
Pentru a remedia problemele, conducerea ONRC a apelat la proprii funcționari. Aceștia au ajuns să lucreze suplimentar pentru că platforma nu este operabilă.
Testarea platformei gestionată de Registrul Comerțului a început în ultima săptămână din iulie. Noul portal urma să aducă o serie de schimbări în sfera serviciilor online, oferite de ONRC.
„Noul portal de servicii online al ONRC aduce o serie de schimbări necesare în sfera serviciilor publice online prin reutilizarea informațiilor, automatizarea proceselor, autentificarea prin intermediul identității virtuale oferite prin serviciul ROeID și nu numai”, anunța ONRC înainte de lansare.
Pe 1 august, ministrul Digitalizării, Bogdan Ivan, anunța pe un ton triumfalist noile facilități. Portalul și serviciile oferite ar fi trebuit să fie, conform ministrului super-eficiente.
În ciuda optimismului afișat de la Guvern, lucrurile mergeau prost. Datele firmelor, ale acționarilor și ale altor utilizatori erau disponibile oricui, fără a fi protejate de vreun sistem de securitate. Între 1 august și 9 august, conform sursei citate, platforma gestionată de Registrul Comerțului nu a funcționat normal. Erorile au început să apară încă de la conectarea la platforma digitală, indicând breșe majore de securitate și de funcționare.
În aceste condiții, ministra Justiției, în subordinea căruia funcționează ONRC, a fost obligată să ia poziție. Alina Gorghiu a dat vina, pentru blocaj, pe personalul insuficient, perioada concediilor și numărul prea mare de solicirări. Sunt aspecte pe care trebuiau să le aibă în vedere dezvoltatorii platformei încă de la început.
Gorghiu a susținut că a cerut suport tehnic de la Ministerul Digitalizării care ar fi trimis specialiști, IT-iști, tehnicieni pentru remedierea problemelor. Toate astea implică costuri suplimentare, în condițiile în care firmele contractate au încasat deja 40 de milioane de euro. Mai mult, a amenințat conducerea de la Registrul Comerțului cu demiterea dacă nu va remedia problemele.
„Aștept de la conducerea Registrului să comunice transparent și constant cu beneficiarii, să ceară scuze tuturor celor care au fost afectați de blocaje și să își asume rezolvarea problemelor într-un termen mult mai scurt. În cazul în care aceste probleme nu vor fi remediate, voi cere premierului schimbarea din funcție a directorului ONRC”, a declarat Alina Gorghiu.