Numărul „coșciugelor” plutitoare de pe Marea Neagră este în continuă scădere

365
Numărul „coșciugelor” plutitoare de pe Marea Neagră este în continuă scădere - fondnumarulcosciugelorplutitoare-1622743251.jpg

Articole de la același autor

Pentru anul 2020, Comisia Europeană i-a cerut României să efectueze 342 de inspecții de Port State Control la navele maritime care intră în porturile sale. Din raportul de activitate al Autorității Navale Române, rezultă că, pe parcursul anului trecut, în porturile românești au intrat 1.632 nave (care au efectuat, în total, 3.416 escale). Dintre cele 1.166 de nave eligibile pentru control, 534 au fost inspectate. La 368 dintre ele, inspectorii PSC au găsit o serie de deficiențe. Un număr de 7 nave au fost reținute, comandanții lor fiind amendați.

Să aruncăm o privire pe Marea Neagră și să vedem cum stau lucrurile în acest an. În primele cinci luni din 2021, inspectorii de Port State Control din porturile Mării Negre au reținut un număr de 73 de nave pentru deficiențe. În aceeași perioadă fuseseră reținute 108 nave în 2020 și 84 nave în 2019. Scăderea numărului detențiilor din 2021 demonstrează că exigența sporită a autorităților portuare din această zonă dă roade. Piața Mării Negre începe să se curețe de coșciugele plutitoare, de navele sub standard. Așa se explică și reducerea dramatică a numărului de accidente navale din această regiune.

Marea Neagră își câștigase, în trecut, un trist renume, fiind considerată printre cele mai periculoase din lume. Pentru numărul mare de accidente se dădea vina pe furtunile iscate din senin, care luau prin surprindere hârburile trimise pe mare, la pieire sigură.

În primele cinci luni ale anului 2021, în topul reținerilor conduc porturile din Rusia, cu 54 de nave, fiind urmate de: România cu 7 nave, Ucraina cu 5 nave, Bulgaria cu 5 nave, Turcia cu 2 nave și Georgia cu zero nave.

Cele mai multe dintre navele reținute în porturile de la Marea Neagră au depășit vârsta de 20 de ani și sunt înregistrate sub pavilioane extrem de permisive în ceea ce privește respectarea convențiilor internaționale, pavilioane aflate pe „lista neagră” a Paris Memorandum, respectiv: Tunisia, Belize, Togo, Insulele Cook, Moldova; Tanzania, Sierra Leone, Ucraina și Insulele Comore.

x x x

Scăderea numărului de rețineri în porturile românești, în perioada 1 ianuarie – 31 mai, de la 34 de nave în 2015, la 33 nave în 2016, la 30 nave în 2017, la 13 nave în 2018, la 14 nave în 2019, la 3 nave în 2020 și la 7 nave în 2021 demonstrează că măsurile luate de-a lungul anilor împotriva navelor sub standardele tehnice internaționale au dat roade. Acestea evită tot mai mult porturile României.

Printre cele șapte nave reținute în primele cinci luni din 2021, de către inspectorii de Port State Control români se numără:

- nava livestock carrier (pentru transportul animalelor vii) „Nabolsi I” (1.259 tone registru brut, construită în 1971, pavilion Panama), în zona Midia;

- cargoul „Anna M” (998 tone registru brut, construit în 1982, pavilion Moldova), în portul Constanța;

- cargoul „Flamuri” (6.508 tone registru brut, construit în 2005, pavilion Panama), în portul Constanța;

- bulk carrier-ul „Akdeniz M” (19.762 tone registru brut, construit în 2002, pavilion Panama), în portul Constanța;

- cargoul „MSC Sheila” (12.392 tone registru brut, construit în 1998, pavilion Panama), în portul Constanța;

- cargoul „Orel 3” (2.571 tone registru brut, construit în 1990, pavilion Ucraina), în portul Constanța;

- remorcherul „Cristos LXI”, 638 tone registru brut, construit în 1974, pavilion Panama), în portul Tulcea.

x x x

Începând cu data de 23 martie 2017, în porturile maritime românești a fost introdus un nou regim de inspecții de Port State Control (PSC). Acesta este reglementat prin memorandumul de înțelegere adoptat împreună cu autoritățile maritime din Bulgaria, Georgia, Federația Rusă, Turcia și Ucraina.

Noul regim de inspecții are în vedere siguranța navigației, protecția mediului marin, condițiile de muncă și viață la bordul navelor, dar și necesitatea evitării competiției neloiale între porturile din zona Mării Negre. În funcție de profilul de risc al navei, se stabilește schema inspecțiilor periodice și adiționale, precum și frecvența acestora.

Aplicarea cu consecvență a noului regim de inspecții de către toate statele din regiune, va conduce la curățarea pieței Mării Negre de navele sub standard, la scăderea numărului accidentelor de navigație și la îmbunătățirea condițiilor de muncă și viață ale echipajelor.



Comentează știrea

Nu există comentarii introduse pentru acest articol!

Articole pe aceeași temă

Pagina a fost generata in 1.6861 secunde