În cursul zilei de ieri, redacția ziarului "Cuget Liber" a primit mai multe telefoane din partea unor operatori portuari și șoferi de TIR-uri. Oamenii reclamau faptul că Vama a blocat activitatea în portul Constanța Sud - Agigea, impunând scanarea tuturor containerelor. La primele ore ale dimineții, coloana TIR-urilor care așteptau să intre în terminalul de containere CSCT se întindea pe câțiva kilometri. Șoferii erau nervoși; nu puteau respecta graficul de transport. Operatorii din zonă erau, la rândul lor, îngrijorați. Blocarea rețelei rutiere îi afectează și pe ei.
"Vama trebuie să își facă datoria, dar fără a pune în pericol activitatea economică. Traficul de mărfuri trebuie să fie fluent. Orice întârziere în derularea lui ne costă pe noi, agenții economici. Armatorii și proprietarii de mărfuri nu își permit nicio oră de întârziere. Dacă le sunt prejudiciate afacerile, imediat le mută în alte porturi" - a atenționat unul dintre operatorii portuari.
Ziarul "Cuget Liber" l-a contactat pe Viorel Dima, directorul Direcției Regionale pentru Accize și Operațiuni Vamale Constanța, care a confirmat că este vorba de o acțiune de control, dar a refuzat să dezvăluie pe ce perioadă se va întinde, afirmând că "e secret". Dima a declarat că, pe parcursul zilei, s-au luat măsuri pentru creșterea ritmicității controlului. Într-adevăr, la ora 16, coloana TIR-rurilor se scurtase cu unu - doi kilometri.
"A mai fost un control vamal asemănător și în urmă cu doi-trei ani. Și atunci au blocat portul Agigea - și-a amintit un alt operator portuar. Tot balamucul a fost de pomană, fără nici un rezultat. În nici un port din lume nu se întâmplă așa ceva, să se scaneze fiecare container în parte. De regulă, se face controlul prin eșantionare sau pe loturile care prezintă anumite riscuri."
Agenții economici au perfectă dreptate când îi solicită Direcției Regionale pentru Accize și Operațiuni Vamale Constanța să dea dovadă de profesionalism și responsabilitate în organizarea propriei activități. Funcția de controlul vamal trebuie exercitată fără a aduce prejudicii afacerilor. Dacă șirurile de TIR-urile blochează căile de comunicații și terminalele portuare, înseamnă că vameșii nu și-au organizat bine treaba.