Paradoxal

Petrolul ieftin a devenit un coșmar pentru omenire

2621
6
Petrolul ieftin a devenit un coșmar pentru omenire - petrolulieftin-1455127371.jpg
Omenirea s-a învățat cu crizele periodice ale petrolului, precum psihiatrii cu nebunii, dar niciodată nu i-a fost dat să-l vadă făcându-și de cap ca acum. 


Goana după "aurul negru"…

La mijlocul lunii iunie 2008, când economia mondială era pe val, prețul barilului ajunsese la 145 dolari. Până la sfârșitul lui decembrie, odată cu declanșarea crizei financiare și de supraproducție, cotațiile s-au prăbușit la 33 dolari. Cererea coborâse dramatic, iar producătorii, comercianții și speculatorii fuseseră prinși cu stocuri uriașe.


Începând din 2009, prețul petrolului a recuperat pas cu pas din terenul pierdut, ajungând până la 126 dolari pe baril în martie 2012. Apoi, filmul s-a rupt și cotațiile petroliere au luat-o la vale, coborând până la 27,67 dolari în ianuarie 2016, când s-a atins nivelul minim din ultimii 13 ani.


Acum, variațiile prețurilor se învârt în jurul valorii de 30 dolari pe baril și, chiar dacă speră, nimeni nu mai crede într-o "însănătoșire" a pieței în 2016. Dim-potrivă, Agenția Internațională pentru Energie se așteaptă la înrăutățirea ei. Estimările agenției arată că stocurile de petrol vor crește în acest an cu două milioane de barili pe zi în primul trimestru din 2016, cu 1,5 milioane de barili pe zi în cel de al doilea și cu 300 de milioane de barili pe zi în semestrul doi. În anul 2015, creșterea stocurilor a fost de 1,6 milioane de barili pe zi.


O asemenea abundență de petrol, cu mult peste capacitățile de consum ale economiei mondiale, era de așteptat să se producă. Ultimele două decenii, au fost marcate de goana furibundă după "aurul negru", de creșterea explozivă a volumului explorărilor pe uscat și în apă. Din Marea Caspică până în Golful Mexic, din Marea Nordului până în Marea Neagră, au răsărit păduri de platforme petroliere. 


Descoperirile de zăcăminte de hidrocarburi s-au ținut lanț, cele din zona românească a Mării Negre fiind cu adevărat impresionante. În 2007, OMV Petrom a anunțat descoperirea zăcământului de petrol Delta 4, cu o producție de 2.800 barili echivalent/zi, iar în 2012, împreună cu americanii de la ExxonMobile, a finalizat cu succes explorarea în zona de mare adâncime a blocului Neptun, descoperind un zăcământ de gaze naturale de 42 până la 48 de miliarde de metri cubi. Explorarea platformei de mare adâncime a Mării Negre este abia la început, dar pe acum este comparată cu Marea Caspică. 


…și prețul plătit

Odată cu declanșarea crizei prețurilor petroliere, explorarea și exploatarea unora dintre rezervele de hidrocarburi ale lumii, în frunte cu cele submarine, au devenit nerentabile. Sergei Donskoy, ministrul rus al Resurselor naturale și Mediului, a anunțat în urmă cu câteva zile că investițiile Federației Ruse din domeniul exploatării petrolului și gazelor vor fi reduse cu 10 - 15%, în 2016, ca urmare a scăderii cota-țiilor petroliere.


În următorii 10 ani, circa 150 de platforme petroliere din Marea Nordului vor fi trimise la fier vechi, susțin consultanții de pe această piață. Multe câmpuri petroliere din regiune au devenit nerentabile. Se estimează că pierderile înregistrate de industria din zonă se ridică la circa 6,4 miliarde lire sterline în ultimele 12 luni. 


De partea cealaltă a Atlanticului, în Statele Unite ale Americii, numărul lucrătorilor din sectorul extracției de petrol și gaze și din serviciile conexe s-a redus cu 100.000 de persoane, din octombrie 2014 și până în noiembrie 2015.


Printre cei mai afectați de colapsul prețurilor petroliere sunt proprietarii de platforme petroliere și de nave off-shore. Au mizat pe dezvoltarea industriei extractive, s-au împrumutat la bănci, au investit și, acum, s-au trezit că planurile lor se prăbușesc ca un castel de nisip. Într-o conferință de presă din iulie 2015, Radu Petrecu, șeful relațiilor publice din cadrul companiei Grup Servicii Petroliere, declara: "Sunt probleme foarte mari, pentru că, în decurs de șase - șapte luni, prețul petrolului a scăzut de la peste 120 dolari la mai puțin de 50 dolari pe baril. Nu știm din ce cauză, dar această scădere nu a fost anticipată de nimeni în industrie, nu a fost precum cea de acum cinci ani când toată lumea știa că urmează să vină criza. Acum toată piața a fost luată prin surprindere și, din păcate, multe contracte au fost anulate."


La momentul respectivei declarații, situația din piață nu era chiar atât de gravă. Ce a urmat, nici în visele cele mai negre nu și-au imaginat actorii din piață. 


Iată, industria navală sud-coreeană se află în fața unei crize de mari proporții, care pune în pericol economia țării. Cei trei mari constructori navali - Hyundai Heavy Industries Co., Samsung Heavy Industries Co. și Daewoo Shipbuilding & Marine Engineering Co. - au încheiat anul 2015 cu o pierdere operațională record, de 8 trilioane woni (6,66 miliarde dolari). Rezultatul negativ se datorează, în mare parte, anulării multor contracte de construcție a unor facilități off-shore. Industria a pierdut 7.000 de locuri de muncă în decurs de un an.


Grav afectată este și piața crewing-ului. "Prognozele indică o scădere de 60% până la 80% a activității în sectorul off-shore", declara, pe 27 ianuarie 2016, pentru cotidianul "Cuget Liber", Florin Urziceanu, președintele Asociației Naționale a Agențiilor de Crewing din România. 


Efectele se vor resimți și în instituțiile de învățământ marinăresc. Centrul Român pentru Pregătirea și Perfecționarea Personalului din Trans-porturi Navale - CERONAV a mizat pe dezvoltarea industriei off-shore și a investit în echipamente și instalații de instruire, în cursuri pentru personalul din domeniu și în acreditarea acestora.


La rândul ei, Universitatea Maritimă din Constanța, a investit în Centrul de pregătire DP (Dynamic Positioning) și a obținut acreditarea din partea Nautical Institute Marea Britanie, pentru organizarea cursurilor de DP.


Consecințele sunt mai profunde decât le bănuim. Prețul petrolului este o piesă de bază din mecanismul prețurilor mondiale. Involuția lui generează efecte în lanț, care, acumulându-se, conduc la o nouă criză economică mondială. În debutul anului 2016, semnele recesiunii se văd deja.


Ieri, la ora 14, cotațiile barilului de petrol înregistrau o creștere de 25 cenți, ajungând la 30,57 dolari, dar nimeni nu se entuziasma. Jucătorii din piață știau că e vorba doar de un foc de paie.


Comentează știrea

Anton Lupan
11 februarie 2016
Anchetele jurnalistice

Nea Ioane,decat sa ne traduci articole din presa internationala, asa cum era pe vremuri in revista "Lumea",mai bine ai face niste anchete jurnalistice pe la amicii tai de la ANR.Mergi la "Cimitirul Elefantilor " -ANR sa vezi ce bun manager este amicul tau Cazan,cum ii umileste pe navigatori.Mergi la 08.30 la ANR si ia un bon de ordine sa vezi ce numar este(peste 100).In sec 21,la 25 de ani de la caderea comunismului,la ANR lumea sta la coada la fel cum se statea la coada la iaurt sau tacamuri.Vine lumea de la 7 dimineata sa apuce un loc mai bun. Te-ai laudat ca apreciezi marinarii si ca te zbati ptr ei.Vad, la cafele si merdenele cu leprele de la ANR care ne umilesc de zeci de ani.Amicul tau Cazan&Co de ce nu ia masuri ca un bun manager sa rezolve problemele aparute in institutie. PS.Nea Ioane, mergi si-l intreaba pe amicul Cazan sau pe Branza,asa se intampla si-n Germania ,Franta sau UK,oamenii sunt umiliti ca la ANR?Dinozaurii din ANR au auzit de POS ,de plata cu cardul?Suntem in sec 21 ,si mai sunte chipurile si parte din UE

europeanu
11 februarie 2016
Petrol

Parerea mea e ca ucigasul putin trebuia sa primeasca o lectie.Americanii au demonstrat inca o data ca nu e nevoie de bombe ca sa pui jigodiile cu botul pe labe.Si sa nu uitam ca a mai aparut un producator pe piata. Iranului i s-au ridicat restrictiile de export. Parca-l vad pe lavrov cum topaie...

cititor
11 februarie 2016
tot vechea garda...

Trebuie sa recunoastem ca articolul este foarte bun in comparatie cu ce scriu talentatii Simona si Mihalache.

Greieri
11 februarie 2016
Sau Furnici

Da este adevarat, dar stati putin, actorii din domeniu au huzurit ani de zile, fara sa le pese de ziua de maine. Pai daca vorbim de GSP hai sa vedem ce mega-yacht si-a luat Comanescu, ce salarii uriase aveau directorii si nu numai ei, iar daca vezi flota de masini zici ca esti la ultimul showroom...

Dan
11 februarie 2016
In sfarsit...

...se va termina si cu otrava asta....timp de zeci de ani s-a distrus Planeta si am ajuns in conditiile astea atroce de incazire globala si santaj economic din cauza hidrocarburilor - sa speram ca in maxim 50 de ani vom avea doar energie "verde" si regenerabila - am fost otraviti destul cu mizeria asta (alaturi de carbuni, gaze, etc), iar urmarile, pe langa faptul ca le traim si noi, vor face viata insuportabila urmasilor si copiilor nostri...asta ca sa nu mai pomenim de toate razboaiele pornite de "Big Brother" de peste ocean in numele asa-zisului "stil de viata" si "democratiei" lor, si ale caror urmari tragice le traim in prezent.

maria
14 februarie 2016
Colaborare part-time

O afacere profitabila pentru toti! Cum ar fi daca ai avea o afacere a ta, puternica si profitabila? Noi iti oferim un sistem recomandat de catre cei mai mari experti, gata sa-ti aduca si tie castigurile pe care ti le doresti. Solicita chiar acum mai multe informatii, la adresa de email: strugarudumitru@gmail.com

Articole pe aceeași temă

Pagina a fost generata in 0.4136 secunde