În primele zece luni ale anului 2018

Porturile maritime românești au înregistrat o creștere de 6,0% a traficului de mărfuri

287
Porturile maritime românești au înregistrat o creștere de 6,0% a traficului de mărfuri - porturilemaritimecresteretrafic1-1542812262.jpg

Articole de la același autor

2018 se dovedește a fi un an neașteptat de bun pentru porturile maritime românești. În primele zece luni, fluxurile de mărfuri au crescut cu 6,0% față de aceeași perioadă din 2017, ajungând la 51.519.969 tone. Comparativ cu anul 2016, care a fost mai bun decât 2017, cantitatea de mărfuri manipulată a făcut un salt de 4,91% în perioada de referință. La această evoluție au contribuit recoltele bune de cereale din România, Serbia și Ungaria, precum și creșterea cererii de țiței și produse petroliere.

Dacă evoluția fluxurilor de mărfuri ar păstra același ritm, porturile Constanța, Midia și Mangalia vor încheia anul cu un trafic total de cel puțin 61.823.963 tone, mai mare cu 4,04% față de anul 2016 și cu 5,91% comparativ cu cel din 2017. Dar sunt convins că ritmul de creștere va fi mai accelerat spre finalul anului 2018.

Traficul maritim a fost de 40.886.310 tone, în creștere cu 9,05%, iar cel fluvial, de 10.633.659 tone, în scădere cu 1,31%.

v v v

Constanța - cel mai mare port românesc - a manipulat 44.312.019 tone de mărfuri, în creștere cu 4,31%. Saltul ar fi fost mult mai mare, dacă jocul prețurilor de pe piața internațională a cerealelor nu i-ar fi determinat pe producători și exportatori să stocheze, în prima jumătate a anului, cantități mari de grâne, în așteptarea scumpirii lor. Din acest motiv, cantitatea de cereale și semințe uleioase derulată a fost mai mică cu 1,18% față de primele zece luni ale anului 2017.

În schimb, mai toate celelalte grupe de mărfuri au înregistrat creșteri semnificative. Ca urmare, în structura traficului au avut loc schimbări majore. Dacă în întreg anul 2017, cerealele și semințele uleioase au avut o pondere de 41,68%, după primele zece luni din 2018 s-au apropiat de acest nivel, ajungând să reprezinte 40,61% din fluxul total de mărfuri. Pe de altă parte, ponderea celorlalte grupe de mărfuri a crescut pentru a suplini deficitul de cereale. În perioada ianuarie – octombrie 2018, ponderi importante au înregistrat: minereurile și deșeurile metalice (15,53%), mărfurile containerizate (12,50%), hidrocarburile (10,24%), combustibilii solizi (7,18%), îngrășămintele și produsele chimice (6,62%), produsele metalice (4,40%), echipamentele și mașinile (1,00%).

În perioada de referință, traficul de containere din portul Constanța a totalizat 5.538.870 tone, respectiv 576.558 TEU. Creșterea în tone a fost de 1,65%. În schimb, numărul containerelor manipulate a scăzut cu 1,63%.

v v v

În lunile ianuarie - octombrie 2018, portul petrolier Midia a derulat un trafic total de 7.119.371 tone de mărfuri, cu 17,59% mai mare decât în aceeași perioadă din 2017. Hidrocarburile, care dețin o pondere de 93,75% în totalul mărfurilor manipulate la Midia, s-au remarcat printr-o creștere de 18,09%.

v v v

Surpriza o reprezintă portul Mangalia, care a manipulat 76.378 tone de mărfuri, cu 13,17% peste nivelul atins în primele zece luni din 2017. Multă vreme, acesta a fost dependent de importurile de tablă și echipamente navale ale companiei Daewoo - Mangalia Heavy Industries, devenită între timp Damen Shipyard Mangalia. Cum de mai bine de unsprezece luni constructorul de nave și-a redus dramatic producția, salvarea portului a venit din diversificarea fluxurilor de mărfuri operate. În prezent, produsele petroliere reprezintă 38,69% din traficul total, fiind urmat de: ciment (37,36%) echipamente (9,62%), minerale brute și neprelucrate (5,53%), produse metalice și articole din metal (5,51%), produse chimice (2,61%) și altele.

v v v

Pe malul opus al Mării Negre, porturile rusești au raportat un trafic de 229,21 milioane tone de mărfuri, în creștere cu 4,4%.

Comentează știrea

Nu există comentarii introduse pentru acest articol!

Articole pe aceeași temă

Pagina a fost generata in 0.6516 secunde