Potop de investiții în portul Constanța

5973
Potop de investiții  în portul Constanța - potopdeinvestitiiinportulconstan-1572966162.jpg

Articole de la același autor

Din 1990 și până în prezent, fabrici, uzine, combinate, industrii întregi din România au fost puse la pământ și vândute la fier vechi. Pare un miracol, dar portul Constanța este singura mare platformă economică din România care nu doar a supraviețuit crizelor și reformelor din ultimele trei decenii, dar a crescut și s-a modernizat. Astăzi se situează între primele cinci-șase mari porturi ale Europei.

Dacă, în urmă cu 30 de ani, portul Constanța avea o capacitate teoretică de operare a mărfurilor de 100 de milioane de tone pe an, în urma investițiilor realizate în ultimii 20 de ani, aceasta a depășit 150 de milioane de tone.

Până în 1990, portul Constanța servea doar interesele economiei românești. În prezent, este unul dintre cele mai importante porturi de tranzit pentru fluxurile de mărfuri dintre Europa și Extremul Orient.

Astăzi, portul Constanța se pregătește să bată un record ce datează din 1988, când a derulat 62,4 milioane de tone de mărfuri. Va încheia anul 2019 cu un trafic de 66 milioane de tone.

Cresc adâncimile portuare

Portuarii constănțeni manifestă un bun apetit investițional. Compania Națională Administrația Porturilor Maritime Constanța se plasează în fruntea agenților economici care au derulat investiții în 2019. În prezent, sunt în execuție mai multe proiecte finanțate din fonduri europene, în valoare totală de 54,5 milioane de euro.

Cel mai important dintre ele îl reprezintă execuția lucrărilor de dragaj pentru aducerea bazinelor și șenalelor navigabile la cota de proiectare. Lucrările sunt executate de asocierea Impresa di Costruzioni Ing. E. Mantovani S. PA. - Consal Trade SRL, valoarea lor ridicându-se la 49 milioane de euro. Termenul de finalizare este 29 iulie 2020. În cadrul proiectului, va fi achiziționată o navă de măsurători, dotată cu sistem hidrografic.

În acest an, va fi finalizată investiția din dana specializată de mare adâncime nr. 80, a cărei valoare se ridică la 5,5 milioane euro. De proiectare și execuție s-a ocupat consorțiul ABC VAL - Euro Construct - Vamig - Universitatea Tehnică de Construcții București. Totodată, au loc lucrări de extindere a infrastructurii feroviare până la noul terminal de cereale, pe o lungime de 4.114 metri.

Până la data de 4 septembrie 2020, va fi construită infrastructura pentru acostarea navelor tehnice și va fi amenajată platforma pentru servicii conexe navelor tehnice. Proiectul, în valoare de 10,4 milioane de euro, este executat de consorțiul de firme AveTebia - SC Consal Trade - Aduro Impex.

Noi proiecte pe banii Europei

CNAPMC are în pregătire alte cinci proiecte finanțate din fonduri europene. Este vorba de următoarele investiții:

- dezvoltarea insulei artificiale - amenajarea cheului de acostare pe latura de nord și a legăturii cu malul, în vederea deservirii viitoarei platforme industriale (valoare estimată: 74 milioane de euro);

- extinderea la patru benzi a drumului dintre poarta 7 și joncțiunea podului rutier de la km 0+540 al Canalului Dunăre - Marea Neagră cu drumul ce leagă porțile 9 și 8 spre zona de nord a portului Constanța (19,7 milioane de euro);

- modernizarea infrastructurii de distribuție a energiei electrice (29,5 milioane de euro);

- extinderea la patru benzi de circulație a drumului existent între poarta 10 Bis și poarta 10 (10,7 milioane de euro);

- extinderea și modernizarea infrastructurii de alimentare cu apă și canalizare în portul Constanța (20 de milioane de euro).

Investiții din fonduri proprii

Pe de altă parte, CNPMAC derulează multe alte proiecte finanțate din surse proprii. Dintre acestea amintim:

- construcția rețelei electrice de iluminat exterior stradal (valoare: 1.160.000 lei);

- construcția rețelei electrice de iluminat exterior operațional (875.000 lei);

- modernizarea rețelei de iluminat exterior operațional, pe platformele de operare (680.000 lei);

- modernizarea și extinderea sistemului de monitorizare din danele maritime (4.173.000 lei);

- construcția parcării și a drumului de acces de la poarta 7 - etapa I (3.583.000 lei);

- racordul de medie presiune pentru distribuția de gaze naturale în portul Constanța Sud (5.799.000 lei);

- înlocuirea sistemului de amortizori din dana 79 (2.870.000 lei);

- modernizarea digului de larg - dana 0 - etapa a-II-a (1.495.000 lei);

- reparații capitale la digul de nord (19.973.000 lei);

- lucrări de reparații la digurile din Constanța și Midia (54.012.000 lei);

- proiectarea și construcția a două nave tehnice multifuncționale (30.976.000 lei).

Investiții private

La rândul lor, operatorii privați au în derulare numeroase investiții, dintre care se remarcă:

- terminalul de cereale din dana 80 (investitor Comvex SA);

- extinderea căii de rulare pentru încărcătorul naval de cereale (Chimpex SA);

- amplasarea unei stații transportabile de carburanți și a unei insule cu pompă de alimentare (Oscar Downstream);

- hală de depozitare a mărfurilor generale paletizate, birouri P+1E din containere prefabricate, platforme de spălare și depozitare a containerelor (Fast Freight);

- extinderea platformei de depozitare a utilajelor (TAR 09 Agigea);

- amenajări pentru manipularea și depozitarea containerelor (Team Logistic Specialists). 

Comentează știrea

Nu există comentarii introduse pentru acest articol!
Pagina a fost generata in 1.0406 secunde