Potop de investiții în portul Constanța, în 2020

1237
Grație investițiilor și modernizărilor din ultimele două decenii, portul Constanța a devenit etalonul regiunii Mării Negre. În 2007,

Vladimir Putin a chemat portul Novorossiysk, în mod explicit, să intre în competiție cu portul Constanța, pentru a atrage traficul internațional de containere.


În anul 2008, piața transportului de mărfuri containerizate de la Marea Neagră era dominată autoritar de portul Constanța, care înregistrase un trafic de 1,38 milioane TEU. La acea vreme, portul românesc juca rolul de platformă de distribuție pentru porturile din regiune, în principal din Ucraina.

Constanța devenise un model de urmat pentru celelalte porturi, care s-au grăbit să investească în capacități de operare a containerelor, în creșterea adâncimilor, pentru a putea primi nave portcontainer de mare capacitate.

Din cauza concurenței dure a porturilor din Ucraina, Rusia, Bulgaria și Georgia, dar și a neputinței autorităților din România de a asigura o infrastructură rutieră și feroviară rapidă pentru fluxurile de containere, portul Constanța și-a pierdut supremația, fiind nevoit să cedeze cote tot mai mari de piață. În anul 2019, traficul total de containere (pline și goale) a fost de numai 666.036 TEU.



Cel mai important port cerealier al UE


În ultimii 20 de ani, în portul Constanța a avut loc o adevărată explozie a investițiilor în capacități de operare a cerealelor. Ea a fost provocată de evoluțiile din agricultura României și a vecinilor săi - Serbia, Ungaria și Bulgaria – care au dus la creșterea producțiilor de cereale și a disponibilităților pentru export.

Alături de străvechiul siloz construit de inginerul Anghel Saligny, cu o capacitate de depozitare de 96.000 tone, operatorii privați au ridicat un lanț de terminale cerealiere moderne. În prezent, portul Constanța deține o capacitate de depozitare autorizată de 1.547.000 tone, reprezentând 43,48% din cea a județului și peste 5% din cea a țării. Grație acestor investiții, Constanța a devenit cel mai important port cerealier al Uniunii Europene.

Noi investiții private

Portul Constanța continuă să investească. Anul trecut, Administrația portuară a avizat mai multe proiecte ale operatorilor privați, astfel că în acest an se deschid noi fronturi de investiții. Compania Socep va extinde și moderniza capacitatea de operare a cerealelor pe molul II, va construi un ansamblu tehnologic (fosă pentru recepția cereale CF/auto, dotată cu copertină, sală mașini, elevatoare și estacade pentru benzi transportoare) și sistemul de alimentare cu energie electrică a prizelor de cheu. În plus va modifica și reamenaja o clădire P+2E.

Compania Chimpex va realiza proiectele: de reconversie și dezvoltare a terminalului de uleiuri brute; rectificarea căilor de rulare a macaralelor de cheu din danele 54 și 59; dotare cu babale a danei 58; construcția unui flux de alimentare a silozului de cereale din magaziile 57/1 și 57/2.


Constanța South Container Terminal va construi o hală logistică și industrială, birouri și grupuri anexe administrative și tehnice, platforme și rețele exterioare, branșamente la rețele existente. Totodată va extinde parcarea de la clădirea administrativă.

Tomis Multimodal Services SRL va amenaja platforma terminalului de containere, va construi un imobil P+1E cu destinația de birouri și spațiu de depozitare și o hală pentru reparații. De asemenea, va amplasa o stație de incintă.

Comvex va amenaja o parcare de camioane pentru terminalul cereale. Umex va construi o magazie de mărfuri în dana 44. Life Logistics SRL va amenaja platforme betonate. Predilect Cargo SRL investește în mai multe construcții (o hală metalică, un depozit, o clădire P+1E spațiu de depozitare și birouri, o platformă). TAR 09 Agigea continuă extinderea platformei de depozitare a utilajelor și materialelor (etapa a II-a), în timp ce CNCF CFR va moderniza o serie de treceri la nivel, printre care și cele din danele 45 - 48 și 35 – 43.

Investițiile Administrației portuare

Compania Națională Administrația Porturilor Maritime Constanța nu se lasă mai prejos și va realiza următoarele investiții cu finanțare europeană:

- extinderea la patru benzi a drumului dintre poarta 7 și joncțiunea obiectivului "Pod rutier la km 0+540 al Canalului Dunăre – Marea Neagră" cu drumul care face legătura dintre poarta 9 și poarta 8 spre zona de nord a portului Constanța;

- modernizarea infrastructurii de distribuție a energiei electrice în portul Constanța;

- realizarea unei infrastructuri (rețea de tip port – community – system) în vederea operaționalizării sistemului de digitalizare la nivelul portului Constanța.

Pe data de 11 iunie 2020, Ministerul Transporturilor a pus în dezbatere publică proiectul de hotărâre de guvern pentru aprobarea indicatorilor tehnico-economici ai obiectivului de investiții "Extindere la patru benzi a drumului de circulație existent între poarta 10 bis și poarta 10". Investiția are drept scop: modernizarea și fluidizarea traficului existent între cele două porți ale portului Constanța, realizarea unei intersecții de tip giratoriu în zona porții 10, care să satisfacă un trafic semnificativ de vehicule lungi cu remorci sau semiremorci și să asigure totodată un grad de confort și siguranță pentru circulația acestor vehicule.

Valoarea totală a investiției (inclusiv TVA) este de 59.999.500 lei, iar durata de execuție a acesteia este de 24 luni. Finanțarea se va asigura din Programul Operațional Infrastructură Mare 2014 – 2020. 



Comentează știrea

Nu există comentarii introduse pentru acest articol!

Articole pe aceeași temă

Pagina a fost generata in 0.2392 secunde