Războiul din pilotaj pune în pericol navigația în porturile maritime și pe canalele navigabile!

Marţi, 08 Decembrie 2020
3528
Lovitură de teatru în pilotajul navelor maritime și fluvio-maritime! Curtea de Apel București a suspendat aplicarea Ordinului Ministerului Transporturilor nr. 991 din 19 mai 2020, prin care, de la 1 ianuarie 2021, serviciul de pilotaj al navelor maritime și fluvio-maritime va fi executat de corpurile de piloți ai Administrației Porturilor Maritime Constanța și ai Companiei Naționale Administrația Canalelor Navigabile.

După cum se cunoaște, începând din 2012, serviciul de pilotaj în porturile maritime românești și pe canalele navigabile este prestat de Administrația portuară prin intermediul unor firme private, specializate, ale căror contracte expiră pe 31 decembrie 2020.

Cum era de așteptat, preluarea serviciului de pilotaj de către companiile statului a stârnit nemulțumirea celor ce au pierdut această afacere profitabilă. Prin intermediul a două asociații ale piloților, ei au atacat în instanță actul normativ în cauză.



O amânare periculoasă


Pe data de 4 decembrie 2020, Curtea de Apel București, a admis cererea, dispunând, totodată, „suspendarea Ordinului nr. 991/2020 până la soluționarea definitivă a acțiunii în anulare.” Soluția instanței de judecată nu mă surprinde de fel. Curtea de Apel București nu are o secție maritimă, cu judecători specializați în domeniul legislației maritime. Prin decizia luată, judecătorii în cauză transmit următorul mesaj: „Nu ne putem pronunța dacă trebuie anulat sau nu Ordinul nr. 991/2020. Avem nevoie de timp pentru a citi legislația aferentă și pentru a o înțelege; avem nevoie și de informații suplimentare.”

Singurul lucru clar este că avocații sau juriștii care au reprezentat Ministerul Transporturilor în această cauză n-au reușit să lămurească lucrurile, pe loc, în fața judecătorilor, pentru a se evita suspendarea actului normativ, pe o perioadă de timp nedefinită, căci nimeni nu poate spune astăzi când anume va fi soluționat acest dosar.

Legea e clară, dar...

Decizia Curții de Apel București blochează, în fapt, începând cu data de 1 ianuarie 2021, prestarea în condiții de legalitate a serviciului de pilotaj maritim, în porturile maritime și pe canalele navigabile.

Articolul nr. 50 din OG nr. 22/1999, aprobată prin Legea 528/2002, spune cât se poate de clar: „Pilotajul navelor maritime în porturile unde s-a instituit obligativitatea efectuării acestui serviciu se asigură de către administrațiile portuare:

a) prin corpul de piloți aparținând administrației (așa cum s-a decis prin ordinul care a fost suspendat de instanță – n.n.) ;

b) prin intermediul unor operatori economici specializați, autorizați, pe bază de contract încheiat în mod nediscriminatoriu între administrație și respectivii operatori economici (așa cum s-a desfășurat din 2012 până în prezent și tot în baza unui ordin de ministru – n.n.);

c) prin concesionarea serviciului de pilotaj, în condițiile legii, de către administrație către operatori economici specializați, autorizați (așa cum a fost efectuat în perioada 2000 – 2012).

Același articol 50 precizează cât se poate de clar: „Modul de derulare a serviciului de pilotaj al navelor maritime se aprobă prin ordin al ministrului Transporturilor și Infrastructurii.” Or, în cazul de față, Ordinul Ministerului Transporturilor nr. 991/2020 nu face altceva decât să pună în aplicare prevederile OG nr. 22/1999.

Un șir de contestații în Justiție

Stimați cititori, nu este prima oară când cei nemulțumiți atacă în Justiție actele normative care reglementează modul de organizare a pilotajului. În urmă cu 20 de ani, cei ce au contestat concesionarea acestui serviciu de siguranță a navigației în porturile maritime au ajuns până la Curtea Constituțională, care în august 2000 a recunoscut dreptul statului de a concesiona pilotajul, apreciind că OG 22/1999 respectă Constituția României.

Mai mult, cei ce au pierdut licitația pentru concesionarea pilotajului s-au judecat cu Ministerul Transporturilor timp de nouă ani, fără a avea câștig de cauză.

În 2016, Consiliul Concurenței a atacat, în Justiție, organizarea pilotajului de către Administrația Porturilor Maritime Constanța prin intermediul companiilor specializate. Tribunalul Constanța și Curtea de Apel Timișoara au decis că, în organizarea acestui serviciu de siguranță a navigației, CNAPMC nu a făcut decât să respecte OG nr. 22/1999 și ordinele ministrului Transporturilor nr. 764/2010 și nr. 1.008 din 12 iunie 2012.

Cine va plăti oalele sparte ale pilotajului maritim?

Istoria acestor acțiuni în Justiție împotriva legislației privind organizarea pilotajului maritim ne arată care va fi soarta Ordinului Ministerului Transporturilor nr. 991 din 19 mai 2020, recent suspendat de Curtea de Apel București.

Dar până când instanța se va dumiri și va lua o decizie, va mai curge multă apă pe Dâmbovița. În tot acest timp, serviciul de pilotaj nu va putea fi prestat legal, fapt ce va duce la blocarea navigației în porturile maritime românești și pe canalele navigabile.

În această situație, întreaga industrie portuară va avea de suferit. Vor fi afectate economia națională, exporturile și importurile statelor dunărene care beneficiază de serviciile portului Constanța, iar societatea românească va fi lipsită de importurile de bunuri esențiale: medicamente, echipamente și aparatură medicală, alimente și hidrocarburi.

Companiile afectate de blocarea traficului maritim vor deschide acțiuni în Justiție împotriva statului român, deoarece el este răspunzător de organizarea serviciului de pilotaj maritim. Daunele solicitate se vor ridica la sute de milioane de euro. Cine credeți că le va achita? Asociațiile piloților care au pornit acțiunea în instanță? Judecătorii care au decis suspendarea Ordinului nr. 991 din 19 mai 2020? Nicidecum! Ca de fiecare dată, statul român va băga mâna în buzunarul contribuabililor pentru a plăti oalele sparte.




Articole pe aceeasi tema

Pagina a fost generata in 0.4206 secunde