Marinăria - o profesie plină de dramatism și pericole, în vremuri de pandemie (II)

2426

Articole de la același autor

Criza schimburilor de echipaje din flota mondială este cea mai gravă problemă de pe agenda zilnică a Federației Internaționale a Transportatorilor (ITF) și a sindicatelor naționale afiliate.

„În perioada pandemiei Covid-19, pentru înlăturarea barierelor care îi împiedică pe marinari să se repatrieze ori să ajungă la nave, Sindicatul Liber al Navigatorilor a fost în contact permanent cu Autoritatea Navală Română, Ministerul Transporturilor, Ministerul Sănătății, reușind să determine ca legislația, hotărârile de guvern, ordinele de ministru, deciziile Comitetului Național pentru Situații Speciale de Urgență să cuprindă prevederi favorabile navigatorilor. Drept urmare, în România, ei sunt tratați ca personal cheie pentru economie, pentru comerțul internațional. În plus, ANR ne-a ajutat în problema prelungirii documentelor navigatorilor în condițiile pandemiei.



De curând, la Ministerul Transporturilor s-au discutat o serie de probleme ce țin de securitatea muncii. În acest context s-a pus problema modificării certificatului medical și a condițiilor de eliberare. Sindicatul a intervenit la timp, solicitând să nu se opereze schimbările preconizate. Am reușit să îi facem să înțeleagă pe cei din minister că există o legislație internațională care reglementează aceste aspecte în cazul navigatorilor, că modelul de certificat medical a fost aprobat la nivel internațional și că doar medicii acreditați de Organizația Maritimă Internațională, nicidecum clinicile, pot semna certificatele medicale ale navigatorilor” – a declarat, pentru cotidianul „Cuget Liber”, Adrian Mihălcioiu, liderul SLN și șef al Inspectoratului ITF România.

Fără asistență medicală în porturile străine

În condițiile pandemiei, efortul pe care îl depune conducerea sindicatului este uriaș. Deși presiunea este foarte mare, cazurile apărute fiind tot mai numeroase și mai diverse, sindicatul s-a implicat în soluționarea lor.

„Sunt foarte multe situații în care întregul grup de navigatori care vine la schimb la navă este trimis acasă, deoarece unul dintre marinari, de altă naționalitate decât ceilalți, a ieșit pozitiv la testul Covid. Într-un astfel de caz, un navigator român s-a plimbat 15 zile de acasă la navă și înapoi, fără să fie plătit de armator”, relatează liderul SLN.



Cea mai spinoasă problemă este asigurarea asistenței medicale pentru navigatorii aflați la bordul navelor. Marinarii care suferă de diverse afecțiuni nu pot beneficia de tratamente medicale la uscat, în porturile de escală, pentru că, în cele opt luni de la declanșarea pandemiei, multe dintre statele lumii nu și-au bătut capul să rezolve această chestiune vitală.

„Singura soluție pentru marinarii români bolnavi este să fie tratați în țară. În aceste cazuri, sindicatul intervine la companii, la statele de pavilion, pentru aducerea navigatorilor acasă”, precizează Adrian Mihălcioiu.

Nu doar navigatorii, ci și familiile lor sunt în atenția sindicatului.

„Avem cazul unui navigator aflat în voiaj, a cărui familie aflată acasă s-a infectat cu Covid. Copiii au luat virusul de la școală. Au fost asimptomatici și l-au transmis mamei lor, care a început să se simtă rău. Femeia a fost internată, iar copiii erau în pericol de a rămâne singuri acasă. Atunci, ne-am oferit sprijinul. În cazul în care nu s-ar fi găsit altă soluție, am fi luat copiii în familiile unora dintre noi, să le purtăm de grijă”, povestește liderul SLN.

Nu doar navigatorii români beneficiază de asistența sindicatului, ci și cei străini.

„De curând, am avut cazul unei nave sub pavilion Palau, venită în portul Constanța, pe care se aflau patru cadeți indieni. Contrar tuturor convențiilor internaționale, erau de 13 luni la bord. Tinerii au cerut să fie repatriați și, fiind refuzați, au apelat la autoritățile române. Comandantul s-a înfuriat și le-a scris în carnetele de marinari că nu sunt buni profesional și că nu trebuie să li se acorde dreptul de a fi navigatori. Este un fapt extrem de grav, pentru că astfel de mențiuni nu pot fi făcute în carnetul de marinar. La cererea SLN, Autoritatea Navală Română a intervenit obligându-l pe comandant să retragă toate acele înscrisuri și să le acorde dreptul de a profesa mai departe”, relatează Adrian Mihălcioiu.



Cresc salariile marinarilor

Pare surprinzător, dar pandemia Covid-19 a determinat o creștere a gradului de sindicalizare în rândul navigatorilor români. Tot mai mulți marinari au înțeles că fără sprijinul sindicatului nu pot face față acestei crize și au început să depună cererile de înscriere. Îmbucurător este faptul că printre proaspeții membri de sindicat sunt și mulți cadeți, această categorie de marinari având o tot mai mare căutare pe piața shipping-ului în ultima perioadă.

Potrivit liderului SLN: „Numai în luna octombrie, circa 150 de navigatori au aderat la sindicat din dorința de a avea o mai bună protecție socială. Iar în condițiile actuale, întreaga procedură de înscriere și de plată a cotizațiilor se realizează online. Pentru cadeți, cotizația este zero, în schimb beneficiază de toate serviciile sindicale”.

Iată și o veste bună! SLN a început negocierea noilor contracte colective de muncă. În prezent, sunt în discuție contractele unor companii ale căror nave sunt înmatriculate sub pavilion Malta și Panama. „Grilele de salarizare au crescut cu cel puțin 20% - afirmă Adrian Mihălcioiu. Un comandant va fi plătit cu 12.200 euro pe lună, iar un timonier, 2.200 euro. Încercăm să creștem salariile, astfel ca oamenii să fie bine plătiți în această perioadă de criză și să își facă cât mai bine munca la bordul navelor.”



Comentează știrea

Nu există comentarii introduse pentru acest articol!

Articole pe aceeași temă

Pagina a fost generata in 1.6037 secunde